Které tři kulturní počiny v roce 2013 považujete za nejvýznamnější?

   Anketa Obrysu-Kmene
   Které tři kulturní počiny v roce 2013 považujete za nejvýznamnější?


   1. Básnickou sbírku Karla Sýse Apokalypsa podle Joba. V tom nejlepším slova smyslu je to politická poezie levicově smýšlejícího básníka, literárně originální, co tu v poezii ještě nebylo. V gejzíru překvapivých metafor Sýs vyslovuje nelíbivé pravdy o dnešní době, svými verši jako vždy jde proti pravicové uniformitě myšlení. Literární normalizátoři knihu přejdou mlčením nebo po ní plivnou, za velikou louží za takové knihy dávají Pulitzerovu cenu. Hodnotu Apokalypsy podle Joba teprve ocení budoucnost.
   2. Literární noviny. Každý čtvrtek se na ně se ženou těšíme. Od roku 1969 tu konečně už třetí či čtvrtý rok máme noviny, které naplňují mou představu. Mají především velkou informační hodnotu, píší o dění v české a světové kultuře, o společenském dění a politice, vyslovují pravdy stále tabuizované v mnohých našich médiích. Zážitkem jsou pro mne kritické články Terezy Spencerové, Michala Komárka anebo pravidelné Bílkovy sloupky Osmý den, miniaturní, mistrovsky a koncízně napsané filozofické eseje o naší současnosti.
   3. Dobře rozehraná partie v divadle ABC. Hra pojednává o dvou starých kamarádech, kteří se pravidelně scházejí k rozehrané šachové partii. Osobně se přiznám, že komedie nemám rád, zvláště ty, které se snaží diváka násilně uchechtat. Ale tahle komedie si mne zcela podmanila. Humor je velmi chytrý, neotřelý, s jakousi samozřejmostí tryská z dialogů a nenásilných dramatických situací. Hru považuji za jednu z nejlepších, které jsem kdy v posledních letech viděl. Úplně náhodou to byla 100. repríza, na kterou přijel i její autor Stephen V“ogel.
   MICHAL ČERNÍK, básník, autor knížek pro děti


   1. Skončení funkce ministryně Hanákové, která špatně „nastavovala procesy“ a jmenování Jiřího Balvína ministrem.
   2. Sešití prasklé aorty spisovatele Viewegha, kterého tato příhoda snad poučila, že normální člověk neběhá maraton.
   3. Výstava Karla Malicha v Jízdárně Pražského hradu s poděkováním pořádající Galerii Sklenář.
   MUDr. RADIM UZEL, CSc.


   1. Životní výstava malíře Pavla Brázdy v Národní galerii.
   2. Konečné (?) vyřešení funkce ředitele Národního divadla.
   3. Výstava k devadesátinám malíře Dimitrije Kadrnožky v Galerii A & A v Praze Na Újezdě.
   VOJTĚCH KOLAŘÍK, malíř


   Mezi nejdůležitější knihy roku počítám:
   1. Stefan Zweig, Svět včerejška. Vzpomínky jednoho Evropana.
   2. Oliver Stone & Peter Kuznick, The Untold History of the United States (2012). Doporučuji za povinnou četbu v parlamentě, na školách a v redakcích.
   3. T. G. Masaryk, Světová revoluce. – K tomuto historickému manifestu české státnosti jsem se po letech vrátil šokován opakovanými útoky proti Masarykovi, demokracii a republice. Doporučuji přečíst si znovu skvěle vydané akademické vydání Čapkových Hovorů s T. G.
   Masarykem (spisy č. 37).
   Mimočasovou uměleckou hodnotu pro mne mají české, moravské a slovenské lidové písně v podání Ivy Bittové.
   MOJMÍR GRYGAR, literární historik, teoretik, publicista


   Tři události, které mne zaujaly:
   1. Vydání skvělého, čtivého životopisu Zdeňka Nejedlého od Jiřího Křesťana. Kniha není zatížena mýty ani minulými, ani dnešními – je to pro mě jeden z nejobjektivnějších počinů dneška.
   2. Velký projekt firmy Naxos – vydání kompletu orchestrálních děl Zdeňka Fibicha, kompletu, který takto v celku nikdy nevyšel. Je moc hezké, že dnes někdo do takovéhoto projektu vloží zcela jistě nenávratné finance.
   3. I když se nejedná o „zásadní“ událost, potěšilo mě, že byly „prolomeny limity“ a byla uvedena opera Jiřího Pauera Manželské kontrapunkty.
   OTOMAR KVĚCH, hudební skladatel


   Ta otázka mě zaskočila! Co vybrat v současné české kulturní poušti, v zemi, kde už téměř neexistuje kvalitou ani průměrný původní film, divadelní představení nebo odkud se kamsi vypařili jen trochu zapamatovatelní herci? Jak hodnotit kulturu v prostředí, kde dočista zdegenerovalo spisovatelské řemeslo, rozpadají se ostatní umělecká odvětví a kde polonahé pološtětky, tlemící se na nás vyzývavě z televizních obrazovek, neovládají spisovný jazyk?
   Kdybych dostal otázku, jaký kulturní zážitek byl pro mne v uplynulém roce tím nejotřesnějším, věděl bych si okamžitě rady. Za největší debilitu bych bez rozpaků označil televizní seriál České století. Nevzpomínám si, že by někde jinde v okolní civilizované Evropě dosáhli tak zdrcujícího přístupu k vlastní historii. Připadalo mi, že tvůrci tohoto megapaskvilu chtěli veřejnosti mermomocí dokázat, jací že jsou Češi ubozí sráči.
   Pro mne osobně tedy jediným a opravdovým kulturním počinem zůstává básnická kniha Apokalypsa podle Joba, vydaná až na sklonku roku Karlem Sýsem. Stejně jako kdysi Mácha svůj Máj, byl nucen vydat si ji vlastními prostředky. Tu Máchovu knihu tenkrát závistiví kritici alespoň ztrhali. O té Sýsově česká média nereferují, přecházejí ji mlčením. Výjimkou byly celkem tři pozitivní recenze, otištěné v Obrysu-Kmeni. Ale ovšem, chápu situaci: Jak vlastně jinak, než přehlížením naložit s geniálním básníkem ve zdejším, pakulturou systematicky ničeném ovzduší?
   Ať se snažím, jak chci, ony tři požadované významné kulturní počiny nedám dohromady. Proto jenom ještě vyjádřím upřímnou radost z časopisu Lípa, který je čtvrtletníkem Výboru národní kultury. Pod vedením šéfredaktora Jana Poláčka dostalo se vloni časopisu důstojného obsahu i profesionální podoby. Jenomže ani tady si nečiním iluzí: Může zdolat cosi tak hodnotného nynější překážky v podobě do všech koutů zabředlé společenské tuposti? Je to podle mě sisyfovština rovnou na desetiletí!
   DANIEL STROŽ, básník, publicista, poslanec EP v l. 2004–2009


   Toto je pro mne nejlepší kulturní počin: když se vědci spojí s umělci a zničí kapitalismus…
   MILAN KOHOUT, performer


   1. Knihu Almanach Nibiru 2013. Její vývoj, vznik, Ivanu Blahutovou jako hlavního iniciátora, korektora, tahouna celého sborníku a v neposlední řadě i všechny autory, kteří přispěli svým dílem… Dále pak pana nakladatele Drábka a nakladatelství Balt-East za to, že knihu vydal.
   2. Zcela neskromně svoji básnickou sbírku Rzi plání urouhaných… Myslím, že čas sám ukáže, jak bude v rámci české poezie i historicky hodnocena…
   3. Tvůrce a všechny kolem Obrysu-Kmene, že mají tu vytrvalost rvát se s osudem a nepřízní, jaké se vše levicové (tedy včetně kultury obecně) u nás těší. Protože jakýkoli umělec, který se zde veřejně nějakým způsobem (ať již svojí tvorbou, životem, či jen pouhým prohlášením) oficiálně přihlásí k marxistickým, potažmo komunistickým myšlenkám, je 99,9% médií okamžitě „odstaven“ z jakéhokoli veřejného vnímání a s ním tedy i vše, co je byť jen s jeho jménem spojené…
   PAVEL J. HEJÁTKO, básník, písničkář


   Omlouvám se, že moje odpověď je hodně subjektivní.
   1. Při příležitosti 1150. výročí mise Cyrila a Metoděje se v červnu 2013 v sále hudebního oddělení Městské knihovny v Třebíči uskutečnila Makedonská noc, kde byla pracovníky knihovny sborově recitována skladba Iva Odehnala Píseň o velkomoravské náušnici, oceněná makedonskou literární cenou. Hudební skladatel Miloš Štědroň představil posluchačům kantátu Bez knih jsou národy nahé, složenou na úryvky této poémy.
   2. V červenci 2013 se v rámci významného cyrilometodějského výročí uskutečnilo v Domě umění Jihomoravského muzea ve Znojmě Odehnalovo autorské čtení z Písně o velkomoravské náušnici za doprovodu repliky velkomoravského hudebního nástroje v podání Karel Votýpka, znalce staroslověnštiny. Současně bylo účastníkům představeno třetí české vydání této skladby, která byla vydána péčí Občanského sdružení Pocta králi 2008 a Dr. Karla Floryka.
   3. V prosinci 2013 byla v Paláci šlechtičen Moravského zemského muzea v Brně při společné akci dvou nakladatelství Vutium a Sursum představena Odehnalova nová básnická sbírka Šaman z kančích hor pouští žílou motýlům paměti, o jejíž vydání se finančně zasloužil Pavel Kozubík z Valašska.
   P.S. na okraj
   Totální absence fundované literární kritiky způsobuje dnešní hodnotový marasmus spojený s ideovým přehodnocováním hodnot v duchu nových ideových šablon. Objektivní, odborná, neúplatná kritika bez ideologických podtextů chybí. A takovýto vysokoškolsky saturovaný obor literární kritiky neexistuje. A to je malér.
   IVO ODEHNAL, básník v důchodu



Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)