Čtenářská anketa Unie českých spisovatelů


   1. Proč skončil socialismus?
   Myslím, že otázka je nepřesná. Socialismus je myšlenková vize, která nezanikla tím, že se určitý způsob jejího naplňování nezdařil. Myslím, že důvodem poslední porážky hnutí, které o přiblížení se vizi socialismu usilovalo, byla malá schopnost včas přizpůsobovat potřeby společnosti měnícím se podmínkám. Stranická a státní byrokracie lpěla často na už vyprázdněných strukturách, přitom jediným vlastníkem výrobních prostředků a kapitálu zůstával stát (podobně jako v podmínkách těsně poválečného státního kapitalismu), třebaže pro další vývoj k socialismu bylo nezbytné zespolečenštění,  rozšíření a rozvoj samosprávných orgánů. Společnost ve své nadstavbové oblasti byla orientována socialisticky, ale vzhledem k neodpovídající základně, ale i nedostatečnému rozvoji občanské společnosti tu vítězilo spíše falešné vědomí. Bylo to samozřejmě dáno i tím, že na potřebné projekty neměla takové prostředky, jako byly ve vyspělých kapitalistických zemích, které si veřejnost získaly preferencí hmotné spotřeby, výrazně viditelnější a lákavější, než byly některé vymoženosti nového systému, jež časem zevšedněly a byly vnímány jako něco zcela samozřejmého.

   2. Myslíte, že kapitalismus se už přežil?
   Taková situace zřejmě nenastala, třebaže systém má daleko k svému revolučnímu heslu Rovnost – volnost – bratrství. Přes všechny problémy, potíže, aféry i kritické situace v souvislosti s hospodářskou krizí má ve veřejnosti dostatečnou podporu. Dokud jeho propagandistické a marketingové zázemí bude pracovat tak kvalifikovaně jako dosud, voliči se asi nezačnou významněji zabývat jeho vykořisťovatelským charakterem, všemocným klientelismem mocných elit, faktickou sociální nerovností a převážně výběrovým užíváním svobody. Jen rozšíření občanské společnosti může pomoci překonat formálnost při uplatňování demokracie, která dnes – alespoň u nás – rozhodně neznamená vládu lidu.

   3. Jak by měl vypadat nový společenský řád?
   To vyplyne z předešlých odpovědí.
   4. Co je nutné, abychom jako stát byli suverénní a zachovali si národního ducha?
   To by musely podpořit rozhodující finanční elity. Obávám se však, že u těchto kruhů dnes není dostatek citu pro národní potřeby. Jejich vlastnictví neuznává hranice a jejich zisky, pokud se odvíjejí od oblasti kultury, převážně staví na jiných „hodnotách“, než je národní duch. Generuje je hlavně importovaná kultura s tím nejbohatším finančním zázemím – té je všude kolem nás plno, vytlačuje tradiční hodnoty, bere poslední tvůrčí možnosti nedostatečně přizpůsobivým umělcům. Občas se mocní odhodlají i ke sponzorování menšinové umělecké tvorby, ale je to v obrovském toku financí jen slabý pramínek, který řeší jen málo a dnešní kritickou situaci nemůže zvrátit.

   5. Dělá náš stát kulturní politiku?
   Finanční podpora umění od vlády a dalších státních orgánů je celkově velmi nízká. Prostředky se navíc rozdělují způsobem, který mnohé subjekty výrazně poškozuje – literární tvorba z tohoto dělení vychází úplně nejhůř. Stát by měl mít ve vztahu ke kultuře některé priority – z nich především masivní finanční podporu profesních organizací umělců, v literární oblasti pak konkrétně uměleckých časopisů, nakladatelů nové i znovu vydávané domácí literatury, její distribuce a prodeje. Výběr potřebných by neměl být tendenční, stát by měl zaručit nestrannost posuzovatelů. A příslušné státní úřady by měly přestat s podporou komerce, protože ta má dostatečné finanční zázemí.

   VLADIMÍR KOLÁR, spisovatel (1947)

Autor: VLADIMÍR KOLÁR


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)