Asi bych se měl radovat. Když stihnu soukromý RTEXPRESS, provozovaný společností s ručením omezeným Railtrans, který vyjíždí z Ostravy-Svinova ráno v 6.32, a to pohodlně stihnu, České dráhy mě k němu dovezou (z Opavy spěšným vlakem v 5.55 a ve Svinově budu mít 14 minut na přestup), budu ze Svinova za tři hodiny a dvaatřicet minut v Praze-Holešovicích, a přijde mi to ze Svinova do Prahy prý zhruba na tolik jako rychlíkem Českých drah při použití kilometrické banky, tj. asi na 250 Kč... A soukromá společnost, ten velký kouzelník a dobrodinec, živý a nadmíru vítaný doklad, jak čistě tržní podnikání vyniká nad vše ostatní, poveze mě komfortně bez státních dotací. Stát placený i z mých daní na tu nádheru nebude muset dát nic! To je boží! Sláva vlasti výletu, nezmokli jsme už jsme tu. Nebo lépe a stylovějc: Už je to tady! Krásný triumf privatizace!
- No nic, já ti to přeju, řekla babka, tedy maminka, ale my jí říkáme babka, co se nám narodil Patrik, ale spolu nepojedem, dodala k tomu, spolem nepojedem, na to zapomeň, kde bych na to vzala, u Českých drah mám slevu, ale u toho spolku s ručením omezeným ne, nanejvýš jakousi symbolickou, kam by přišli a na co by si přišli, kdyby důchodce vozili za polovic. Pojedu za tebou s Českýma dráhama.
- A tam to budeš mít fajn, tam bude místa, když my... (zarazil jsem se a neřekl: lepší lidi, ne stará verbež na odpis, jak to hlásá i reklama, ty pijavice, které si jezdí za polovic na úkor nás plátců daní), když tolik se nás vrhne na RTEXPRESSy, rychlíky Českých drah pojedou poloprázdné.
Ale nějak mi radování nejde. Protože co se stane, když se všichni, co jezdíme za celé, nahrnem do RTEXPRESSů? Ti podnikavci, co si honí triko, že pofičí bez dotací, a ne draho, jsou vlastně pěkně vyčuraní chytráci: našli si štreku, kde to krásně jde a kde i České dráhy na plném jízdném zarobily, a co bylo nad náklady, z toho mohly slevovat těm, co by se bez nich nesvezli. Kde teď České dráhy na slevy vezmou, když budou vozit jen ty s právem na slevu? Nakonec jim nezbude než zdražit tak, aby i ta polovička postačila. Anebo žádat větší dotace od státu, a ten na to vezme kde? Větší daně si asi rozmyslí, a tak České dráhy pěkně zkrachují. Zázračné podnikavce a jejich kamarády, kteří jim to jistě jen pro jejich krásné oči zafírovali u Českých drah, úslužně přistavujících výhodné spoje, ty podnikavce osud Českých drah vůbec nezajímá? Ale právě naopak. Až budou České dráhy na dně, odkoupí je za babku. A pak pár tratí, kde se dá rýžovat a hrabat, vyfešákují, ať každý vidí, jací jsou pašáci, a ostatní štreky prostě zruší. Lidi můžou do práce, školáci do škol na kole. To je i zdravější. Kdo bude muset dál, autobusem. A autodopravci se taky pěkně nabalí. Ti na důchodce kašlou už dávno.
Stát na tom neprodělá. To budou nádherné nepřímé daně.
Ale jedno vám řeknu. Že dvě třetiny rychlíků toho spolku s ručením omezeným jezdí z Ostravy ne z hlavního nádraží, ale ze Svinova, to není náhoda, to je nápověda. Ať si jen každý všimne, jakéže je to svinstvo, to podnikání, které z vánočky vybírá hrozinky. A jaké svinstvo jsou ty zákony, které jdou takovému podnikání na úkor bezbranných a koneckonců celého národa a takovým chytrolínům na ruku; na nestydatě hrabivou ruku.
Autor: Opaviensis
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |