Velkou monografii s prostým názvem JAN ZRZAVÝ vydalo nedávno nakladatelství Academia v Praze - autoři Karel Srp, Jana Orlíková a Polana Bregantová (Praha 2003, 435 s.).
Začněme posuzovat toto dílo od str. 219, kde jsou zmínky o chystané monografii o Zrzavém z pera F. X. Šaldy. Šalda však, pro pobyt v lázních, svůj záměr nesplnil, a tak se námětu ujal Karel Teige. Autoři tu citují z dopisů Karla Teigeho Emě Häuslerové z letního pobytu v Neveklově. V Teigeho řádcích se několikrát vyskytne závažné slovo »otrava«, stupňovaná dále k »velké otravě« a k »ještě větší otravě« při práci na monografii. Tomu je třeba rozumět hlavně tak, že pro Teigeho již tehdy představoval Zrzavý nesnadný úkol (a to jsme teprve ve dvacátých letech, kdy Jan Zrzavý byl ještě velmi mladým umělcem a měl před sebou desetiletí dalšího vývoje!). A což teprve psát o Janu Zrzavém v době, kdy jeho dílo se již uzavřelo! Tato situace v sobě tají další překážky, ale má i některé výhody. K překážkám jistě patří obrovský pramenný materiál k Zrzavému, kterého autoři svědomitě užili, ale ani tak není zcela vyčerpán a poskytuje mnoho příležitostí k interpretacím. K výhodám zase patří už to, že sám malíř měl vždy velmi blízko k literatuře a k literátům, že pamatoval na své budoucí ctitele i v některých memoárově laděných statích a knihách. Ty ostatně psali i mnozí další lidé, mj. rodinní příslušníci.
Pro současného čtenáře je určitě vhodnou orientací ve výkladu života a díla dnes už klasika českého umění Jana Zrzavého sama periodizace jeho tvorby, jak se odrazila v obsahu knihy. Prvním tvůrčím obdobím jsou již Zrzavého dětská léta, prostředí rodiny, zejména pak vztahy k rodičům. Za zvláštní pozornost stojí »láska matky a strach z otce«, navozující přímo freudovské poměry, v nichž mladý Jan Zrzavý rostl. Pak přichází období tvůrčího mládí (k r. 1917), první kontakty s uměním a s umělci. Tady se již Zrzavý prosazuje jako umělec. Začíná se rýsovat i vztah některých kritiků k jeho tvorbě, pokládané mnoha posuzovateli za nečeskou. Snad byli tito lidé zmýleni některými vzdálenými náměty malířovými, ten je hledal i v cizině (Bretaň, Itálie aj.) a často v dosti exkluzivních polohách tzv. dekadentního umění; nepostřehli přitom, že v Zrzavém vyrůstal zcela svébytný a mnoha kořeny s rodnou zemí spjatý umělec, který měl vícekrát příležitost tuto spjatost bez frází prokázat. Štěstím bylo, že jeho úžasně rozlehlé dílo nebylo rozváto, ale až na výjimky soustřeďováno do uceleného souboru a nakonec jako dar předáno Národní galerii v Praze.
Žasneme nad tvůrčí potencí Jana Zrzavého, který mohl sice navazovat na své umělecké začátky, ale tvořil originální díla téměř do konce svých pozemských dnů.
Pro současného čtenáře mají velký význam i závěrečné partie knihy, zejména pak Životopisný přehled z pera Karla Srpa a Jany Orlíkové.
Kniha je nesena obdivem k tvůrci, ale nevynechává ani četné události jeho života, jindy přecházené až zamlčované. Tak se v ní třeba dočteme o přechodných sklonech Jana Zrzavého ke spiritismu, nebo také o svízelích, doprovázejících jeho pedagogické působení na Univerzitě Palackého v Olomouci. Na str. 337 se píše o »dopise plném trapných výmluv« tehdejšího rektora Akademie Otakara Španiela »svému kolegovi ve funkci«, že se nemůže profesorský sbor vyjádřit k malířské kompetenci a způsobilosti Jana Zrzavého pro práci profesora. Tyto okolnosti jsou označovány jako »nekolegiální zlomyslnosti« a staly se příčinou toho, že se Jan Zrzavý nikdy řádným profesorem nestal a pravděpodobně již v letním semestru r. 1950 odešel. Mohla by nás zaujmout i zmínka na str. 336 o malém obrázku Pomník Rudé armádě z r. 1947, o němž se také někdy psávalo, že se později ocitl v majetku komunistického ministra kultury Václava Kopeckého, což autoři monografie popírají a tvrdí, že to není dílo, kterým by Jan Zrzavý reagoval na nějakou objednávku.
Za zvláštní pozornost jistě stojí vynikající reprodukce ilustrací, které doprovázejí text a jistě vzbuzují u čtenářů touhu vidět Zrzavého práce v originální podobě.
Autor: Josef Bílek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |