Černý smí, Kubátová ne

   Kritický klub Jana Rejžka se zřejmě nenazývá "kritický" podle slova kritika, protože neprovozuje činnost, která by se dala nazvat skutečnou kritikou, ale kádrovácké kráglování na jedné straně a bezostyšnou reklamu na straně druhé. Antibolševické agitky v podobě románů, her, "dokumentů", filmů, mazanic a hereckých výkřiků špatného svědomí vynášejí se v tom klubu vysílaném "z peněz daňových poplatníků" do nebe. Vše ostatní se podrobuje hledání nebezpečných hnid.
   Slovo kritický je v pojmenování toho klubu už nepochybně odvozeno od slova krize, tak jako slovo klub napovídá, že se ze všeho povídání v něm vyklube víceméně křečovitá obrana světa a režimu, kde už je skutečně svobodný jen obchod. Ten svět a režim se slova krize ovšem až panicky bojí, říká krizi deprese, recese, a tak by se rozhlasový pašalík páně Rejžkův měl radši jmenovat klub Depresivní nebo ještě lépe Recesní.
   Přesně podle pravidla popsaného v prvním odstavci se pánové Rejžek a Just nadchli novou "výtvarnou" exhibicí svého ideového a intelektuálního názorového pobratima Davida Černého, který se poprvé proslavil jako natěrač tanku osvoboditelské armády, a jako zkušení obdivovatelé císařových nových šatů se jali hledat v zoufale vypocených emblémech jednotlivých evropských zemí jakýsi humor a ve lhaní o autorství mystifikaci, jako kdyby se Černý humorem neoháněl, až narazil, a mystifikací nezaštiťoval, až byl usvědčen, že i zadavatele docela (s)prostě podvedl.
   Je to umění a provokace, nadsázka i mystifikace k umění patří, zpívá komický sbor Černého obránců a pánové Just a Rejžek se postarali, aby jejich hlasy v tom sboru byly sakra slyšet.
   Ale přihodilo se jim, že téhož dne do jejich pořadu zavolal posluchač z Čáslavi, nespokojený s tím, že se před časem nedistancovali od rozhořčení jiného posluchače nad bolševickou slátaninou, jíž nazval krkonošské pohádky Marie Kubátové v televizním Večerníčku. Pánové se ohradili, že bolševická slátanina není z jejich slovníku, a pan Just se ostouzeče zastal: "Není to můj slovník. Ale docela chápu, proč to ten člověk řekl. Protože ten seriál, tak jak byl vytvořen, tak vycházel z jistých stereotypů o zlých feudálech německého původu." Když posluchač namítl, že jde přece o pohádku, pánové Rejžek a Just, přátelé feudálů zvlášť německého původu, jali se o překot volat, že přece v každé pohádce není "tam ten národnostní", "není tam ten antifeudální a antinárodnostní osten".
   Vida! "Umělec" Černý může ostny či přímo podpásovkami "antinárodnostními" hýřit na všecky strany, jeť umělec a k umění patří nadsázka a provokace. Lidové pohádce ve věrném převyprávění spisovatelky Marie Kubátové se však svaté právo umělecké svobody bryskně upře. To jen Bulhaři, Slováci a jiní nefeudálové zaručeně nikoli německého původu na rozdíl od milovaných feudálů německého původu (nejsme jim náhodou nějak zavázáni?) v Recesním klubu pana Rejžka ochrany nepožívají.

Autor: T. L.


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)