Někteří současní kulturtrégři se prezentují jako do morku kostí zarytí koryfejové zápasu s kulturní politikou předlistopadového státu.
Jen když se přeřeknou, většinou zase ve snaze pochlubit se, jak už od kolébky srdnatě "bojovali", vyjde nechtěně najevo, že brali tučnou gáži nejen ve službách jimi dnes odsuzovaného, zesměšňovaného a pomlouvaného "režimu", ale že se jím nechali angažovat i jako hlídací psi svobodomyslnějších umělců.
Protože zloději nejčastěji křičí, ať je chycen zloděj, nikoli kupodivu se to týká i Jiřího Černého, organizátora a moderátora listopadových mítinků na Václavském náměstí a Letné, spoluzakladatele Občanského fóra a vůdčí postavy lednových sešlostí Pražanů pod koněm za údajnou svobodu slova v České televizi, respektive za to, aby Černý a jeho komplici nebyli odstaveni od velkého prsu státem dobře napájené dojírny jejich kšeftů.
Neboť můžeme v tomto případě věřit generálnímu řediteli TV Nova Vladimíru Železnému, který prohlásil, že "skupina externích dodavatelů pořadů měla obavy, zda s novým vedením nedojde ke krácení nebo zrušení jejich pohádkových kontraktů... vznikl zvláštní klub kolem čtyř až pětimiliardové ČT, který některým umožňoval báječně žít a báječně bohatnout".
Podle Železného ČT například Janu Krausovi vyplácí za diskusní pořady peníze odpovídající hranému seriálu obsazenému mnoha špičkovými herci. Pořád tedy jde především o získání kontroly nad zdrojem tučných zisků. I dříve byly takové zvláštní kluby. Do jednoho z nich právě Černý patřil.
V rubrice týdeníku Reflex ŘEKL BYCH řekl tento rekovný bojovník za uměleckou svobodu na sebe zcela bezděky, že působil v rekvalifikační komisi Pražského kulturního střediska. Tyto komise v každém kraji kádrovaly interpretační umělce a celé soubory, schvalovaly repertoár, zkoušely z tzv. společenského přehledu a jako poslední instance rozhodovaly o tom, zda skupina bude vůbec smět hrát, zpěvák zpívat, a pokud ano, v jaké platové třídě, za jak tučnou gáži.
Že do této kategorie "cenzorů" patřil i Jiří Černý? - Kdo by to vzhledem k jeho současným postojům řekl? Asi nikdo. On to však na sebe práskl sám v citovaném týdeníku v nekrologu za zpěváka Mejlu Hlavsu.
"The Plastic People of The Universe hráli výhradně pro nás, asi deset lidí takto rekvalifikační komise Pražského kulturního střediska. Doba totiž už byla normalizovaná - kdo nedostal od agentury lejstro, nesměl hrát. Psal se 17. květen 1973..."
Černý se snaží čtenáře Reflexu přesvědčit, že v komisi byli většinou zabedněnci, některé dokonce jmenuje, ale sebe prezentuje jako jednoho z mála osvícených. Když "po přehrávce Plastici skončili, odešli za dveře a naše komise se rozpovídala" - Černý prý vystupoval na jejich obranu, zatímco, jak jinak, svazácký funkcionář tvrdil, že mládežnická organizace za vystoupení Plastiků nemůže brát záruku a ředitel Pražského kulturního střediska jejich přehrávku označil za "morbidní". Svého tehdejšího chlebodárce Černý ještě deklasuje tvrzením, že původně byl vývozcem šicích strojů. I kdyby to nakrásně byla pravda, pak od těch, kdo zaštítili likvidaci českého průmyslu, podobný sarkasmus vskutku sedí.
Můžeme po 28 letech Černému věřit, na které straně v komisi stával, ale také nemusíme. Protože se nám vnucuje zásadnější otázka - proč v tak nechvalně známé komisi zasedal, nepochybně nikoli zadarmo; jistě mu pověření rozhodovat o jiných garantovalo možnost vystupovat v rozhlase a televizi, psát scénáře, které nekončily v šuplíku a bez problémů procházely zase u jiných schvalovatelů a kádrováků. Nikdo ho přece nenutil, aby tak aktivně realizoval kulturní politiku KSČ a socialistického státu. A už vůbec nechceme vůči Černého černému svědomí domýšlet výrok jedné stálice na zábavním nebi, že v rekvalifikační komisi Pražského kulturního střediska se sešli "totální idioti"...
Distancoval se Černý od svého působení v jedné z kulturních pák tzv. totality? Nevíme o tom. Ale v každém případě jsme vděčni za potvrzení, že odsouzenou praxi dělali konkrétní lidé. Také Jiří Černý, který možná právě proto s takovým povykem dnes volá jiné na pranýř.
Autor: Anna Kubinová
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |