Na základě dizertace filoložky I. Ševelenkové (USA) analyzující odtajněnou korespondenci ruské básnířky Mariny Cvětajevové (archivy zpřístupněny teprve v roce 2000) se její osudová Čechija z doby pobytu 1922-1925 stala námětem monodramatu EURYDIKÉ mladé autorky Lety Jugajové z Vologdy (premiéra 23. ledna v Ruském středisku vědy a kultury v Praze 6). Plakát tamního Plotnikovova divadla tance upoutal v Praze pozornost nejen vznosnou postavou herečky Jany Lichotinové v antické róbě, ale i trojjedinou upoutávkou Čechija-Francija-Rossija, to jest míst nejsilněji motivujících básně a korespondenci Cvětajevové. Název hry lze chápat jako experimentální oživení antického mýtu, v němž divák tuší Orfea v Konstantinu Rodzevičovi, přechodně pobývajícímu v Praze v době studií na Právnické fakultě UK (ve hře je z tajemného zákulisí či podsvětí zpřítomněn hlasem Vitalije Plotnikova).
Pražskou premiéru uvedla Olga Ivanovna Buckaja z Ruského fondu kultury. Upozornila zejména na podporu mladých talentů tímto fondem - ročně na pětasedmdesát stipendistů, k nimž patří talentovaná Leta Jugajová (24 let), knížky s lyrickými básněmi věnovala do knihovny střediska i hostům. Ruský fond kultury má od doby jeho vedení akademikem D. S. Lichačovem (1985-1993), dále básníkem a dramatikem S. V. Michalkovem na svém kontě již tisíce stipendistů, a to i v pobočkách, například ve Vologdě.
Herečka Jana Lichotinová tlumočila hrou o volbě mezi láskou k milovanému muži a tvorbou, o volbě mezi letem ke hvězdám či do propasti známé i neznámé verše a dopisy Mariny Cvětajevové - rozpolcenost nitra ženy, básnířky, v širokém rozpětí duševních hnutí až po nejprudší afekty a naopak zklidněný únik do světa radostných představ. Lze říci, že atmosféru poezie, krásu slova i hudby tlumilo až nadlidské hýření pohybem. Hereččiny profesionální taneční až akrobatické výkony na žebřinových praktikáblech vychylovaných jí samou do všech směrů, nahoru a dolů... a dynamická hra s třemi průsvitnými závěsy proměňovanými v cokoli ve fantastickém souladu s vášněmi, se slovem a pohybem na scéně poskytovaly úžasný vizuální zážitek. Překvapivý, módně řečeno magický účinek proměn by vydal na tři pobyty Mariny Cvětajevové v Čechách. Premiérové představení v Čechách nám může zajisté lichotit. Repríza se bohužel nekonala.
Další náročný herecký výkon ve hře Eurydiké čeká Janu Lichotinovou v Tunisu. Kontakt s Postnikovovým divadlem navázala předsedkyně Společnosti Mariny Cvětajevové v ČR doc. PhDr. Galina Vaněčková, CSc., která se právě vrátila, po dvouletém pobytu, s manželem - geologem z Ázerbajdžánu, se zastávkou v Muzeu Cvětajevové v Moskvě, s jehož podporou vydává v Moskvě další studii na základě dopisů básnířky Anně Teskové z Francie do Čech. Představení sledoval i předseda České asociace rusistů Mgr. Jiří Klapka a další odborníci spolu s nadšenou veřejností.
Autor: JANA VACKOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |