Surreálná sonáta

   Kdo se pokouší číst HUBENÁ STEHNA TWIGGY (Host, Brno 2010, Edice ReX sv. 9), nejnovější knížku Martina Reinera, jako „sbírku“ jednotlivých básní, více či méně tematicky nasáčkovaných podle místní a jiné inspirace do čtyř oddílů (Pravěké město: Brno; Poutě: tripy po vlastech českých; Zprávy ze světa: verše inspirované z cest světem; Kinetický hrob: básník-svět, existenciální esence), dočte se málo, některé stránky mu zůstanou nápověďmi, odkazujícími do neznáma, neboť může jen hádat, kdo je Oldřich, Adélka a o kterého Mikuláška vlas jde ve verších, v nichž by se básník rád natáhl na gauč jako ten vlas. Ovšem, každá dobrá (někdy i nedobrá) báseň je hádanka a na čtenáři je dohádnout se jejího nejvlastnějšího smyslu, tomu se říká potěšení z poznání. Ale je vůbec třeba hádat, jak číst titulní obraz knížky, ta Twiggina hubená stehna? Copak staví Reiner „hubená stehna“ za průletu stoletím „vonícím po mandlích“ mezi „metlu kyanidu“ a „ropu zemřelých“ z nějakého jen estetického odporu k příliš štíhlým holkám, jak mystifikuje jiná báseň („tenkrát měly ženy ve tmě obávané vnady“).
   Kdo přečte Hubená stehna Twiggy ne jako básně toliko sesbírané, ale jako skladbu, jako sonátu, v níž se motivy vracejí přes rozhraní jejích vět, zcela jistě ví, že superštíhlost žen nebudí v básníkovi nechuť, vždyť motiv stehna, „stín na vnitřní straně zlaceného stehna“ dívky anebo ženy „goticky strohé“, „pohublé v rohu pokoje“, vynořuje se poprvé už v první větě skladby (ne tedy oddíle „sbírky“) jako utkvělá momentka milostného okouzlení. A jsme doma: ta stehna v názvu a titulní básni, určující obraz knihy, nejsou hubená v důsledku nějaké módní normy krásy, jsou hubená nechtěně a nedobrovolně, jsou vyzáblá z donucení, z příšerného hladovění v koncentráku. V citované básni o goticky strohé, která neměla „ánung / proč město míchá styly“, a odešla domů, je také verš: „kouřit, pak vyvanout“. To je ovšem jen přání: co jsme zažili, čeho se nadýchal náš svět, mělo vyvanout. Ani v „letu let“ nevyvanulo. A to je jistě nejvlastnější důvod samot a zajíkání a nedůvěr ve světě, jímž básníka stále neúkojně žene, leč z něho nevyvede „ta hvězda kosodélná“; ten ztmavlý a i za dne nebezpečný svět sugestivně evokuje i fotografický doprovod Dušana Tománka.
   I kdyby na konci první věty na to neupozornil Automatický text, nemohlo by být pochyb, že tato sonáta je surreálná; připouští eufonii, někdy i pádně pointující rým, když se už přihodí. Talisman Reinerovy poezie, Nezval, je tu dvakrát: poprvé v průjezdu U Brichtů v plášti, „pod pláštěm Prsy / Tiresiovy“, v komentáři k nimž Apollinaire první řekl: surrealismus. Objevná obraznost Reinerovy sonáty není jen surreálná (básník „jede do Svitav, / odkud pochází slunce“), skladba není prosta slovních hříček (ve třetí větě „je jí jedno, kdo ji píchá“, ve čtvrté „už tě nepíchá / u srdce...“), ale surreálný je určitě Obsah knihy: je to úžasná báseň, jejíž poslední verš zní „třísky slov“, slov z předešlé básně: „Nic nevím, jen hádám, / slova… jako Adam. // Slova velká / jako molekuly. // Slova. // Nuly.“ Jsou nuly, ale, zázrak jménem poezie, ostře se zadírají. Neboť Slovo bylo na počátku a tu je na konci!

Autor: MILAN BLAHYNKA


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)