V Orientaci v Lidových novinách otiskl dne 9. 2. 2002 Václav Klaus zásadní filipiku proti těm antiliberálním kazisvětům, kteří boří trh a mávají zeleným praporem ekologie před našimi liberálními býky.
Vzpomínám si na televizní šot z počátku našeho čirého kapitalismu, někdy v letech 1990-91. Pan profesor se promenuje na jakési mezi a tvrdí nám, hlupákům, že ekologie bude nejlépe ochráněna, když bude mít každá mez soukromého vlastníka. Zřejmě se od těch dob nezměnil ani o coul.
Nejprve se razantně vyrovnává s "nálepkováním a nefér argumenty" o jakýchsi hrozbách ekologické katastrofy a považuje to za doplněk tradičních požadavků sociální rovnosti a spravedlnosti, s jejichž pomocí bojují ti socani proti svobodě, ekonomickému růstu a "koneckonců" proti "jakékoliv cestě vpřed". Ale kam? Naříká, že jakousi osudovou chybou byly těmto troupům přenechány pojmy jako ekologická rovnováha atd. atd. Pak nás začíná poučovat z dějin, že přece všechny ekonomické činnosti představovaly permanentní přetváření přírody. Příroda se přizpůsobuje člověku a člověk přírodě, nic špatného se tedy nedělo a neděje, vytváří se pouze nové struktury rovnováhy. Nadává na "módní" tvrzení, že lidské konání postupuje proti přírodě, to je podle něj jen účelové tvrzení. Také se naváží do malthuziánů, tvrdí, že žádná z jejich prognóz se nevyplnila a že světová ekonomika roste dlouhodobě vyšším tempem než počet lidí na světě. Můj ty bože, jak kde! Nehledě k pravděpodobné věcné nesprávnosti tohoto tvrzení, Klaus zřejmě nic neví o strašlivém přelidnění v mnoha regionech světa, jedné z příčin devastace přírody a trvalé podvýživy stamiliónů. Svědčí to také o strašlivé nespravedlnosti rozdělení bohatství světa v regionech, o bezvýchodném postavení celých národů, ba kontinentů a o zoufalství, jež jak známo vede k agresi a válkám. Mimo jiné, podvýživa etnik vede i k stále rychlejší biologické reprodukci, takže je to začarovaný kruh a pokusy o jeho řešení zase vedou k revolucím a diktaturám, které právem obviňují rozvinuté státy z tupé nevšímavosti, ba komerční manipulace a z vysávání etnik, kde i trakař je bohatstvím. Zkrátka, postavení člověka na této planetě nelze poměřovat standardem USA, ostatně i tam jsou problémy duši drásající.
Argumentace o vytváření nových struktur a rovnováhy přírody tím, že si člověk vždycky nakonec poradil, pronášená s tak výmluvnou mnohomluvností, je ostatně historicky nesprávná.
Nebyl to člověk, který přemírou kácení, vypásání, monokulturami atd. přeměnil vnitrozemí Španělska, Itálie, Řecka, Mezopotámie, v nedávné době i americký Středozápad, dnes Afriku atd. atd. v pustiny? A neučinil to právě tak velebený tržní a soukromý provozovatel? Ano, člověk přetváří přírodu, mění systémy, smetiště kolem megaměst jsou koneckonců také novými rovnovážnými strukturami, kácení lesů v Amazonii, na Borneu a všude při tom tržním plýtvání papírem vytvářejí nové ekosystémy. Páně profesorovo lyžování v Alpách to snad zatím neohrozí, nu což. Všechny tyto zřejmě zhoubné aktivity vždy a všude byly soukromého rázu a plenitelům nijak nezáleží na tom, co zbude, záleží jim zřejmě jen na penězích, a ostatně potomci si zase nějak poradí. Ono zarámované tvrzení, že soukromé lesy nebývají překotně mýceny, ložiska surovin na soukromé půdě "nebývají extenzivně těžena", vody v soukromém vlastnictví nejsou nadměrně znečišťovány atd. jsou klamná tvrzení. Pokud se to tak již leckde neděje, je to podle mého mínění právě zásluha těch fanfaronů, kteří burcují veřejné mínění i státy, aby se staraly a nikoli naopak. Pokud se popustí uzda tak zvaného liberalismu, nu, snad nemusím panu profesoru argumentovat našimi pověstnými skládkami a třeba i tichým plundrováním lesů, přijde takový vlastník, podmázne obec a vykácí háj staletých dubových stromů. Tvrzení, že soukromí vlastníci plundrování přírody nedovolí, mi připadá zcela vágní; nedělají to tam, kde kvůli zákonům nemohou, ale křepce to podnikají v zemích třetího světa, podplatí byrokraty zuboženého státu nebo je jinak přinutí, získají koncese a vyplundrují přírodní bohatství až na dřeň. Apriorní argumentace V. Klause se zkrátka neshoduje s fakty.
Zvláště mne pobavila exkurze do dějin Anglie, o tragédii vypásání obecních pastvin a jejich záchraně soukromými vlastníky. Ohrazování v Anglii začalo, pane profesore, již koncem čtrnáctého století a na silnici nebyli vyháněni zlovolní nerozumní pastevci, nýbrž rolníci. Thomas Moore již na počátku 16. století hořce konstatuje, že tam, kde se uživilo sto rodin, je dnes místo pro ovčáka a jeho psa. Poddaní byli zkrátka vyštváváni ze svých feudálních pachtů a stáda výrobců vlny se vrhla na jejich pozemky. Stát, který tenkrát příkladně hájil soukromá práva vlastníků panství, nastavěl stovky šibenic, kdyby snad z hladu chtěli krást. Naštěstí tu byly ještě kolonie a vznikající manufaktury, kde si za šestnáct hodin denní práce mohli na tu svou skývu vydělat. Byl to zkrátka obrovský kšeft s vlnou a já bych vám přál žít aspoň na krátký čas v podobných podmínkách nebo v současných podmínkách dvou set miliónů dětí na plantážích a v dolech, ach, kam jste dal srdce, mistře trhů?
Pak nám pan profesor předvádí svou tezi, že trh a směna jsou příčinou i následkem vesmíru, oním skutečným i abstraktním hybatelem světa. Každá sociologie a historie sama vám prokáže směšnost tohoto dogmatu, podobně jako jiných dogmat. Vzpomínám si na jednoho školitele, který nám, mladým kantorům, přednášel z dvacetistránkové brožury vědecký socialismus. Tatáž chudoba vidění mnohostrannosti příčin a následků, tatáž sociologická naivita, tatáž Velká pravda, již nám říkal ten soudruh, jak se vyjadřoval, na fous a na halíř.
"Milióny směnných aktů uzavíraných na trzích celého světa přispívají k udržení křehké rovnováhy mezi člověkem a přírodou." Hleďme, a co ty nekonečné koloniální války, co ty dvě světové a koneckonců fenomén všesvětového terorismu?... "Skloňte se před neosobními silami trhu, respektujte pravidlo úcty k vlastnickým právům," káže náš mistr. Tedy i před majetkem Koženého a všech těch mafií, tunelářů pod zhasnutými světly velkého přechodu a přerodu. Zprivatizujte třeba celou Zemi i Měsíc a buďte ujištěni, že elita vzniklá z velké části z podvodníků, manipulátorů vám už vytvoří pravidla čestnosti a spravedlnosti na základě zásadně soukromého vlastnictví. Ach jo, snad máte pravdu, setrvačnost a poddajnost lidí je nekonečná a na obou stranách oceánu žije mnoho rodin bohatých džentlmenů, jejichž předkové získali majetek obchodem s otroky a vůbec nikomu nevadí, že ti předkové připravili o život milióny lidí a zdevastovali celou západní Afriku. A tak to půjde stále dál a dál, protože si lidé nakonec vždycky poradili. Je to jako ona otřepaná historka s tím Skotem padajícím z mrakodrapu. Ptali se ho v polovině pádu paparazzi: Tak jak to jde? - Zatím výborně, cítím se skvěle. A tak je tomu i s přírodou, ekologií a snahou člověka o spravedlivou rovnováhu. Onu rovnováhu mezi skokem a pádem nelze, pane, zadržet jinak než uskutečňováním všelidské morálky, společným úsilím lidí dobré vůle, nikoliv jen trhem a nadbíháním žralokům. Spousta civilizací na světě již zahynula na lživé pravdy a ne že ne, stačí se jen porozhlédnout po historii a uvědomit si, že cesta člověka není primitivní lineární spekulace.
Je celá řada základních faktorů, jež určují a ovlivňují lidskou společnost a trh je jenom jeden z nich. A to nikoliv primární, jak už vyplývá z jeho odvozeného statutu. Trochu studia sociologických směrů by věru neškodilo našim liberálům. A poctivosti objektivního pohledu.
Autor: Jiří Jobánek
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen (ISSN 1210-1494)