S Věrou Martínkovou, ženou nesmírně něžného srdce a citlivé duše, jsem se poprvé seznámil na vernisáži v pražském Hollaru, potom v Dobřejovicích, kde sídlí její nakladatelství ALFA-OMEGA. Jeho zvláštností je, že nezapomíná na poezii začínajících a nepublikujících českých básníků, protože doba poezii zkrátka vůbec nepřeje. Byl jsem i na dalších kulturně společenských akcích, konaných z iniciativy Věry Martínkové, například na křtu knihy filmového režiséra profesora Antonína Kachlíka Jak se narodil Švejk a zemřel Hašek (literární scénář) i jejích vlastních - často s detektivním laděním. Ale nenechal jsem si ujít ani její poslední výstavu volné a užité grafiky na pražském Vyšehradě.
Věra Martínková (1948), rodačka z Vysokého Mýta, má za sebou bohatou pedagogickou dráhu; absolvovala Střední odbornou školu výtvarnou (Hollarku) a Filozofickou fakultu UK - obor český jazyk, filozofie a výtvarná výchova. V současné době je šéfredaktorkou nakladatelství Tripolia v Praze a ředitelkou a šéfredaktorkou nakladatelství bibliofilií ALFA-OMEGA. Kromě svých nakladatelských povinností se však věnuje hlavně volné a užité grafice i exlibris, ilustruje učebnice pro mateřské, základní a střední školy. Její nesmírnou zásluhou je odborné a výtvarné autorství zatím 36 učebnic pro předmět český jazyk a literatura na základních a středních školách.
Za náměty svých volných grafických prací volí většinou prvky objektivního světa. V roce 2004 vyšla grafická bibliofilská monografie Věry Martínkové Krajinou mých snů. Zaujaly mne v ní práce Čekání - kresba tuší, Sedm havranů a Hádka havranů - kombinovaná technika, Čekanka, Cesty, Křehká něha. Její litografie Soukromé vraždy I. a II. vystihují hluboký vnitřní svět nadané grafičky.
Sama se vyznává: "Svět mých grafik a ilustrací je světem lidsky dotýkaným. Mrzí mne, když se někteří zajímají jen o techniku a nevidí, že ta je pouhým prostředkem, i když dlouho hledaným. Moje práce vyrůstají z lidských radostí a starostí, z lásky a nenávisti., z bolesti a z hledání. Nechci, aby někdo viděl v mých grafikách či ilustracích jen jakési dekorativní ztvárnění skutečnosti nebo neosobní zátiší. Jsou v nich cesty, které někam vedou, cesty, kterými někdo odešel a někdo se vrátil. Jsou v nich okna, za nimiž někdo někoho možná někdy čeká. Plynou v nich řeky, potoky, které jsou zdrojem života i proměn. Jsou v nich moje touhy a sny."
V současné době připravuje PhDr. Věra Martínková, CSc. publikaci Honoré de Balzaka Fyziologie manželství. Ilustroval ji vynikající grafik Miroslav Houra, který se na vydání moc těšil, leč na počátku letošního roku předčasně odešel do nebeského Salónu slávy českých grafiků (1933-2006).
Po jeho mnohaletých neúspěšných pokusech v českých nakladatelstvích, zavírajících dveře před krásnou literaturou a poezií, byla Věra Martínková jediná, která se tohoto díla ujala. Ostatní dali přednost "zlaté" koruně a zákonu trhu!
Autor: Zdeněk Hrabica
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |