Až se bude jednou psát kapitola o tom, jak přežila česká literatura a kultura ponuré období totalitní vlády tzv. volného trhu a jejích úředních i novinářských příručí, nebude v ní chybět jméno muže, který pro to přežití a pro kontinuitu a budoucnost literatury a kultury udělal rozhodný kus práce: jméno Daniela Strože. Za to, co vykonal pro neoficiální tvorbu svou Poezií mimo domov před listopadem, zapomněli mu poděkovat ti, co i díky publikační příležitosti v jeho edici se po listopadu přitřeli k moci; nezapomínají mu však spílat, že veden smyslem pro elementární spravedlnost umožnil, aby po roce 1989 nezůstali úplně bez publikační možnosti autoři, před nimiž jejich někdejší licoměrní kamarádi redaktoři v časopisech a nakladatelstvích hbitě přibouchli dveře, jen aby si zachovali redakční židle; o něž stejně nakonec přišli. Na rozdíl od podobných obojetníků a zbabělců Strož nemyslí hlavně na sebe a po léta věnuje všecky své síly úsilí, aby tvorba, nepodřizující se komerčním tlakům a degradaci na zábavu, přece jen odolala.
K tomu, zač Strožovi už dávno nelze dost vděčit, přibyla v posledních už více než dvou letech jeho činnost europoslance. Počet z ní vyšel teď ve SBORNÍKU VYBRANÝCH AKTIVIT EUROPOSLANCE DANIELA STROŽE ZA PRVNÍ POLOVINU MANDÁTU 2004-2006 (Agentura FAJMA, Praha 2007). Název příliš nenapovídá, jak živá je to publikace. Především jedna poznámka jakoby před závorkou: protože Evropský parlament je kolos a každý má v něm právo na slovo, musí být vystoupení co nejkratší. Jistě i díky tomu jsou vystoupení v plénu, ale i písemná prohlášení krátká, věcná, jdou k jádru věci; básník Strož si tu jistě nemusel činit násilí: co nejkondenzovanější výraz je moderní poezii vlastní. Jednou osvojený styl je příznačný i pro informativní "výkazy" jeho práce ve výborech a delegacích i pro resumé dvou konferencí a dvou projektů vydavatelských, už realizovaných (antologie esejistiky z Obrysu-Kmene Psáno do budoucna a knihy Turecko a EU: partnerství s překážkami).
Ačkoli Strož je v Evropském parlamentu členem Výboru pro záležitosti právní a zřejmě se i tam pozitivně uplatňuje (za zvlášť důležité mám jeho Písemné prohlášení k odsouzení aktivit bývalých nacistů a jejich příznivců v některých členských státech EU, tj. zejména Pobaltí), zatímco ve Výboru pro kulturu a vzdělávání působí "jen" jako náhradník, spolu s europoslanci Ransdorfem a Kohlíčkem se mu daří upozorňovat evropskou veřejnost na to, jak současný český panující režim diskriminuje českou levicově vyhraněnou literaturu. Kdo by soudil podle toho, koho vysílá český stát reprezentovat českou literaturu do zahraničí, co podporuje granty a glorifikuje cenami, mohl by nabýt dojmu, že u nás už není jiná literatura než jednak zapřisáhle pravicová, jednak pustě zábavná; proto je důležité, že po konferenci Česká literatura v Evropské unii v Praze (za podpory politické frakce GUE/NGL a za spolupráce Unie českých spisovatelů a Haló novin), byl se situací naší literatury seznámen Evropský parlament a konference našla ohlas například ve Francii.
Polovinu publikace tvoří publicistika z pera Daniela Strože a jeho asistenta Emila Hrušky, cenná už tím, že informuje o tom, o čem u nás tisk oddaný současné moci nepíše anebo referuje zkresleně, například o tom, co se děje a kdo jak hlasuje v Evropském parlamentu (Jak kdo hájí zájmy ČR v Evropském parlamentu, "Sociální model" naráží na bariéru konzervativců), nedocenitelná v soustavném stopování "europeizace" sudetoněmeckých zájmů a nároků. Tu Strož rozvíjí své umění břitké polemiky.
Koneckonců celý sborník je vlastně polemický. Tvrdila-li kterási novinářka v Lidových novinách a v Respektu, vybavená spíš pro referování v módní rubrice bulvárního plátku, že "český hlas" v Bruselu příliš neslyšet, nebylo to jen z neznalosti věci; byl v tom i kus zbožného přání, aby tomu tak bylo. Neboť český Kocourkov nestojí o to, aby se ve světě vědělo, jak to v něm chodí. Naštěstí má česká neposluhující kultura a literatura v Evropském parlamentu své lidi; a ti věru nemlčí.
Autor: Milan Blahynka
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen (ISSN 1210-1494)