BONMOTY A POSMĚŠKY je titul nejnovější sbírky "aforismů, sentencí, bajek a gnóm" Ivana Fontany (vl. jménem Mojmír Soukup, 1946 v Jičíně), jednoho ze zakládajících členů Unie českých spisovatelů.
Je jim vlastní inteligentní, hravý, vědoucí humor; bezpředsudečnou, spíše intelektuální než politickou komikou a karikaturností, potřebou koncentrovat na malé ploše co nejhutněji myšlenku mají Fontanovy texty blíže k aforismům a sentencím než k politické satiře. Jejich přednost tkví ve vyzrálosti, zkratce, zkušenosti, v umění aforistického zcizení, přesnosti jazykové přesmyčky, umění podívat se na skutečnost z druhé strany, domněle zaměnit obsah za formu, příčinu za následek, celek za část, hlavu za nohy, aby čtenář zjistil - a to potěšení mu nemůže nikdo vzít -že tato záměna věc nedeformuje, naopak, vystihuje přesněji, protože vyňatu z běžných vzorců vnímání.
Co se jeví jako elitní a prestižní, to je vtipně odsunuto na vedlejší kolej, skutečnosti okrajové se dostávají do centra. Je to pochopitelné, když "Pokrok má své bulváry, avenue a šosé, / ale nejčastěji se ubírá / obchvatem akademické obce" nebo definujeme rám jako "trik, který nám umožní být v obraze" (s. 7).
Všechny tyto výroky, poznámky, metafory koncentrují životní obsahy a poučení, je jen na nás, jak jim porozumíme a k jaké životní zkušenosti je vztáhneme. Neboť sbírečka nás čemusi učí, byť ne se zdviženým ukazovákem.
Jakkoli Fontana označil svoji sbírku jako žánrově heterogenní, jednoznačně jí dominuje aforismus, a aforistickou motivaci mají i oddíly bestiáře (Zvířetník) nebo Abecedaria, z něhož budou mít radost milovníci výtvarných metafor ("Z je zvrhlé N"). Výjimku tvoří spíše fejetonistický Filmový dabing, jehož text měl být tištěn jako prozaický - nejde o volný verš ani o náběh k fejetonistickému rozhlásku.
Ilustrace Petra Poše, skvělé nápadité perokresby, představují hodnotu samu o sobě i pro text knihy. Fontanovy aforismy Poš nekopíruje, hledá k nim vlastní klíč, vidí náš bláznivý postmoderní, chaotický, znaivizovaný a fragmentarizovaný svět v groteskně naivistické perspektivě.
Autor: amk
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |