Soudobá literární tvorba až na výjimky nevyniká originalitou a hloubkou pohledu na historické a aktuální události. V převažujících komerčních stereotypech a v odplývajícím postmoderním třeštění je pozoruhodnou výjimkou próza nositele Nobelovy ceny Güntera Grasse JAKO RAK (2002; česky 2005 v nakladatelství Atlantis). Je označena jako novela, což z literárněhistorického hlediska je správné, neboť jde o tzv. ich formu vyprávění literárního hrdiny, fiktivního novináře Pavla Pokriefkeho, který je jednou z klíčových postav příběhu v podstatě románového, v němž vlastní osudy konfrontuje s dějinami Německa od nástupu Hitlera k moci až do poloviny devadesátých let dvacátého století.
Autor, jako již několikrát dříve, vědom si svých německo-slovanských genů, zakotvuje ústřední postavu vypravěčovy matky Ursuly Pokriefkové v polsko-německém (kašubském) prostředí Gdyně a Gdaňsku. (Její poválečné osudy se odehrávají na dřívějším území pobaltských Slovanů ve Schwerinu - Zvěříně.)
Hned v úvodu vysvětluje název své knihy "pohybovat se proti času šejdrem, po způsobu raků, kteří bočním lavírováním předstírají, že lezou pozpátku, a přece se dost rychle pohybují vpřed". Tímto "račím lavírováním" odvíjí ústřední téma knihy - podoby nacismu od jeho počátků až po aktuální současnost. Jde především o léta tabuizovaný osud výletní a za války sanitní lodi Wilhelm Gustloff, která byla potopena ke konci války s mnoha tisíci uprchlíky na palubě - včetně dětí - sovětskou ponorkou. Grass rafinovaným, a přitom přesvědčivým způsobem kombinuje přísnou autenticitu ověřitelných faktů s fiktivním příběhem čtyřgenerační rodiny Pokriefkových a některých dalších postav. Pavel Pokriefe, který se narodil v osudné noci potopení lodi a byl spolu se svou matkou jedním z několika stovek zachráněných, usiluje ve svém vyprávění, které nazývá zprávou, oddělit balast převážně ideologických zkreslování způsobených dobovou situací od reálné skutečnosti. Týká se to jeho matky, která prožila svízelné trauma utečence, než se dostala s nemluvnětem přes frontu až do Schwerinu. Tam posléze zakotvila a v období NDR se tato věřící katolička stala zanícenou stalinistkou. Také dospívající Pavlův syn a její vnuk Konrád, který v utkvělé touze objasnit vlastní genezi a celý příběh lodi Gustloff je silně ovlivněn tentokrát neonacistickými ideologickými výkladu tématu, až nakonec zastřelí svého dlouhou dobu virtuálního oponenta a je po právu odsouzen.
Generační pohled na minulost a současnost očima rodičů a dětí autor skvěle kombinuje v postavách Ursuly-Tully, syna Pavla a vnuka Konráda. Nechává na čtenáři, aby si učinil závěrečný soud sám.
Komprimát stošedesátistránkové knihy přináší navíc množství čtenářsky provokujících a vzrušujících podnětů. Jde o stále živé problémy antisemitismu předválečného i soudobého, přijatelnosti nacistického režimu pro široké masy i dnešního oživení jeho ideologie. Nadhozena je problematika dvou poválečných německých států v minulosti, jejich dřívější koexistence i dnešního splynutí a určité nostalgie obyvatel východní části Německa. (Pavel vyrůstal v NDR, jako student přešel do Západního Berlína, kde se stal novinářem Springerova koncernu, přičemž matka nadále žijící v NDR mu to nezazlívala.) Autor se dotýká i otázek sovětského režimu v nejednoduchém příběhu kapitána sovětské ponorky Marinesta (původem Moldavana), který velel při potopení německé lodi. Přitom vypravěč jednoznačně prokazuje, že loď označovaná jako lazaretní plnila i bojové vojenské úkoly. V neposlední řadě je v knize iniciována řada jevů týkající se role medií a komputerizace, která nejen informuje, ale i ovládá a deformuje jak veřejné mínění, tak jednání generačních a zájmových skupin.
Literární hodnota Grassovy knihy spočívá zejména v koncentrovaném vyjadřování, v kompoziční vyváženosti a v mnohonásobné symbolice časové i osobnostní (vlastních jmen, vzniku a zániku, smrti a zrození apod.), která je i pro zkušeného čtenáře překvapující. Především však je dokladem trvalého významu moderní realistické výpovědi.
Autor: Vlastislav Hnízdo
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |