V naší transformaci se kdekdo předhání, co je důležité a co ještě důležitější, co bude nejkrásnější, najmě za rok po volbách. Nicméně každý by se měl sem tam na chvíli zastavit a sebrat rozum do hrsti. Hned užasne, jak za posledních pár let lidské hodnoty zkorodovaly. Lži se běžně prodávají za pravdu a pohrdání za sociální cítění. O národním sebevědomí, o pokorné pracovitosti či o etice se nediskutuje, neboť každý chápe, že si za všecko může sám, a kdo "vydělal" miliardy, pracoval dobře. "Kožené jelito" náš vzor, jen kdyby takových bylo víc, podotkl ministr financí a opakoval to anglicky jako předseda dolní komory.
Pohleďme trochu na život do ulic velkoměsta nebo před vesnickou hospodu. Všichni moc spěcháme a proto nechodíme po svých, ale jezdíme. Nožičky krní, arteriosklerosa hlodá a šílené krávy na nás plazí jazyk. Přemisťujeme se vsedě, držíce se volantu nebo řídítek. Pod zadkem cítíme chod spalovacího motoru, neboť všechny plechovky dobře rezonují. Zdá se, že čím silnější a tišší motor, tím má vyšší cenu celá plechovka na čtyřech i na dvou kolech.
Šepot válců je nahrazován nebo doplňován "hudbou" bicích nástrojů, která se line z reproduktoru v intenzitě desítek decibelů. Vibruje celou plechovkou, případně i s okolními. V přerývaném rytmu se kynklá řidič nebo tepe dlaněmi do volantu, pokud si ovšem nepřidržuje jednou končetinou oskara či jiný telefon. Samozřejmě aby ušetřil čas.
Naše nezdravá společnost se zrcadlí ve spektru plechovek od trabantů až k rollsroycům. Každá s příslušným odérem. Ovšem terénní nissan, toyota či bmw jsou "top". Zastíní všechny veterány z Německa, které náš kutil přivlekl a přizpůsobil, aby ušetřil čas a ukázal, že je "in".
Dojet si na kraj vsi na pivo představuje určitou časovou úsporu, ale po Praze a velkých městech se čas neušetří. To se ví a dennodenně znovu ověřuje. Posun po několika metrech k cíli je evidentně pomalejší než městská doprava nebo i chůze. Nicméně dnešek si žádá plechovky na čtyřech kolech, výfukové plyny v kondenzovaném smogu, spěch a všecko ostatní v civilizační sumě globalizace. A mezilidské vztahy se snadno postřehnou i podle "chování" plechovek.
Množina škodovek se jakž takž drží dopravních předpisů. Nebezpečný bývá "gentleman" . Dává přednost kolegovi, který vyjíždí z průjezdu, nebo krasotince mimo vyznačený přechod. Když "gentleman" na fleku zabrzdí, vzniká známý plechový třesk. To však není nic proti "supermanovi" . I v ojetinách roste jeho nadřazenost s velikostí plechovky.
Neumíte si představit, co dokáží s favoritem nebo embéčkem. Vnucují mu rychlost, znemožňují zařazení. Když favorit zuří, donutí ho zastavit. A ten marně troubí, ruku z klaksonu nepustí. Z bouráku vyrazí mladík s několika náušnicemi a sdělí favoritovi správným slangem, aby se uklidnil, nebo dostane do nosu. Pokud otrlý favorit nepřestane protestovat, neboť veze rodinu, může být zbaven i několika zubů. Mercedes potom přidá grády bubnům a mizí vynucenou trasou mezi postávajícími plechovkami rychleji než sanitka.
Nad takovými příhodami však profík mávne rukou. To "řízci", co jezdí po pražských ulicích i cestách necestách s nadhledem, neboť volant mají o půl metru výš než ostatní, bývají horší. S opancéřovanými nárazníky a vyztuženými boky brázdí prérii. Jen vojenské a pouštní džípy po Rommelovi nebo US army si s nimi nezadají. Spolek nedotknutelných. Rekrutují se vesměs ze zamrzlých mindráků. Jejich suverénní pohyby jsou nadmíru nebezpečné, ovšem pro ostatní v ulicích. Předjet nebo odbočit bez směrovky je běžné. Nevyjet z vedlejší cesty do třetiny nebo poloviny hlavní vozovky pod jeho důstojnost. Další varianty by mohly poskytnout policejní záznamy, avšak k vyloučení terénních vozidel alespoň z velkých měst nebyla a stále není odvaha.
Pohled na hemžící se anebo všude postávající plechovky na čtyřech kolech nepovzbudí a nepřidá optimismu do budoucnosti. Krizové napětí roste i na ulicích. Právě proběhlou malou pražskou demonstraci mládeže proti městskému hypermotorismu vystřídají větší a důraznější, a nejen proti tomuto jevu. Hoši a dívky, je vlastně na čase!
Autor: Alois Tybrych
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen (ISSN 1210-1494)