KOUZELNÝ KLÍČ PODRUHÉ

   Druhý ročník soutěže psychiatrických léčeben nazvaný KOUZELNÝ KLÍČ byl reprezentován řadou kvalitních prací, z nichž některé měly hodnotu až uměleckou, byly tedy dobře, kreativně, nápaditě napsány, prokazovaly ostré vidění a vnímání tématu, i potřebnou míru obraznosti a víceznačnosti, otevírající další rozměry poezie, i její humanizující moc. Na první pohled zaujme čistá, místy až "naivistická" autenticita, s níž jsou modelovány a zobrazovány prožitky a obrazy, které obohacují naše vnímání světa (ty stereotypní vjemy pokládáme za "normální"), naše sebehledání.
   Ty nejlepší básně jsou obrazem soukromého pekla, tlumeným melodramatem s nejasným koncem, stejně jako gestickou freskou plnou pokřiku vran, žhnoucí kůže a křiklavých kostýmů, z nichž se svlékáme. Rezonuje v nich druhý, paralelní svět, do něhož básník vstupuje, intenzivní hledání - a nalézání - naděje a (sebe)důvěry. Jsou obrazem hlubokých životních rozporů a tázání, zápasu s chorobou a intenzivní bolestí, kterou přináší. Literatura umožňuje autorovi odstup od sebe sama, i od nemoci (od závislosti, chronické deprese, schizofrenie), má přirozeně terapeutické funkce. Je průzorem a průnikem do "třinácté komnaty", jejím uvědoměním si, tedy sebeuvědoměním.
   V poezii převažuje sebeanalytická a expresivní či expresionistická funkce, která se může, ale nemusí stát nástrojem očistné moci literatury, katarze. Motivy mříží, vran, nesnesitelné tíže a horka, života za sklem, jakéhosi bytí "žitého přesčas" (Č. Punčochář) jsou variovány velmi drsně, s krutou úsečností; smrt je všudypřítomná, ale někdy je to chápavá kmotřička Smrtka, která ze sebevrahů žádnou radost nemá, s níž je možné se domluvit na odkladu - prospěšném oběma stranám. Jakkoli básník píše kupř. o své schizofrenii, text se nerozpadá ani kompozičně, ani myšlenkově, naopak je soudržný, koherentní, motivicky určitý, psaný s potřebným intelektuálním přesahem (M. Farná) a evokuje napětí mezi pohybem a jeho nemožností, mezi iluzí a skutečností, mezi průhledným sklem a prostorem, jenž je za ním nedosažitelný, mezi tvarem a chaosem, tříští.
   V próze je silnější objektivizující prvek, odstup, ironická distance, sebeironie a jako očistná sprcha působí vzácný smysl pro paradoxní propojení, absurditu a z ní plynoucí groteskno, blízké haškovskému nebo hrabalovskému vypravování (M. Kutajová), smysl pro komiku - mimořádně důležitý v extrémních životních situacích, do nichž jsme všichni, "zdraví" i "nemocní", vrženi. Podobně jako v některých básních i v próze místy ožívá surrealita, která učarovala André Bretonovi, kdy v televizi před vámi běží příběhy, jež utváří váš mozek. Takovou metaforou je i obraz "asfaltoví ptáci tiše strouhaj tvoji duši!" (L. Černý), daliovskou inspiraci pak čteme ve větě: "Na stromech se houpají jatýrka, plíčky i srdce."
   Soutěžní texty, které se neumístily na prvních pěti místech, jsou rovněž něčím zajímavé - postřehem, poznáním, terapeuticky, sociologicky nebo návazností na literární tradici, snad neuvědomovanou. Někdy ožívá alegorie z dob humanismu (o slepé úplatné spravedlnosti, odrané od soudců; P. Svatoš), jindy ozvuky hálkovského sentimentalismu nebo symbolismu (V. Nejedlá), v literatuře dětského aspektu pak tradice J. Kožíška, autora básně Polámal se mraveneček (H. Nováková), užitného reklamního sloganu a anekdoty (P. Čapková), nonsensové literatury (J. Bryan, V. Krejčí), atd.
   Soutěžní práce i jen nepřímo naznačují, že život má hodnotu sám o sobě i pro jiné, že stojí za to žít, jakkoli vábení nebytí může být svůdné.
   ALEXEJ MIKULÁŠEK
   


   FIALOVÁ JOHANNA LEE
   Zas srdce jako stádo zeber
   
zas srdce jako stádo zeber
   kopyty bije do mých žeber
   bublinky vzduchu k němu žene
   řečiště krví přetížené
   vzduchu se náhle nedostává
   pot vyvěrá jak vroucí láva
   z každého póru v žhnoucí kůži
   smrtelná hrůza hrdlo úží
   prsty se chvějí jako struny
   tvář bledá maska mrtvé luny
   z mramoru oči být se zdají
   pekelné brány otvírají
   v mysli svá křídla dokořán
   démony vítá pokřik vran
   který jak uragán vpřed žene
   myšlenek letky unavené
   modlím se za smrt která mění
   očistec v cestu k vykoupení...
   v bohnickém parku v stínu stromů
   v posledním z mnoha smutných domů
   kde v mřížích visí cáry nebe
   a každý nádech stejně zebe
   když srdce jako dusot slonů
   zní v opuštěném pavilonu

   MARIE FARNÁ
   Soukromé peklo
   
Své soukromé peklo
   si nosím v duši.
   Je to černá kára plná
   křiklavých kostýmů,
   do kterých se převléká
   má osobnost
   v dramatech šílenství.
   Ta ochotnická představení
   režíruje snad sám ďábel.
   V děsivých melodramatech
   deprese
   má duše úpí
   pod tíhou bolesti.
   Ve výhni utrpení
   přetavená krůpěj naděje
   jak Boží pohled
   zatahuje oponu
   a přináší chvilku klidu
   do příštího představení.

   ČESTMÍR PUNČOCHÁŘ
   Úkazy
   
I.
   odkud a kam tekou ty mraky
   a kterou stráň kde zavlaží svým smutkem vran
   zda déšť kdy komu přinese úlevu jakou
   či přinese ji až rudý gejzír
   jenž smaže všechny mříže
   až navždy zhasnou všechna světla světa
   žitého přesčas

   II.
   bojím se mříží jež ve mne navždy zůstanou
   černě světélkujících dní krví vylitou ze všech žil
   sebevraha jemuž není žití věc svatá
   jenž je svým soudcem vězněm i katem
   jenž způsobí že navždy pomine všechna bolest bytí
   žitého přesčas

   III.
   nechce se být ani žít
   a přesto jsem a žiju
   jak z toho všeho ven
   a změnit se v nic
   aby to bolelo jen mne
   modlím se aby byl už konec všeho
   žitého přesčas

   IV.
   je to už dávno kdy jsem si přál
   abych měl rád a každý aby měl mě
   a teď ve všeobecné nenávisti
   nenávidím se ze všech nejvíc sám
   a netoužím než zabít sebe
   a učinit konec všeho
   žitého přesčas

   MARCELA KUTAJOVÁ
   Já a Bohnice
   
Procházka po parku je úžasná, dá se brouzdat listím, trávou a asfaltem. Stále jsme chodili spolu od roku 1969, měla jsem na mysli pouze tebe, osobo vzácná. Poprvé je to stejné jako po páté i po deváté. Devátá vlna tě stáhne ze snu do moře myšlenek a idejí.

   První pobyt v roce 1969
   
19. června mě odvezla sanitka v 11 hodin večer do PLB. Panu doktorovi jsem říkala, že je Pán Bůh, jinak jsem nevěděla nic, jak se jmenuji a ještě další věci. Co je vše vidět: Na stromech se houpají jatýrka, plíčky i srdce. Na stropě se plazí krajty a hlas shůry říká: "Marcelo, má dcero." Někdy se zastaví čas a jindy opět spěchá jako splašený kůň, nelze jej zastavit. Slíbila jsem, že ti budu vyprávět příběhy tisíc a jeden den. Posléze jsem si myslela, že to bude jinak, vše zkrátím na šedesát dnů, jelikož ti budu vyprávět šest příběhů denně.
   Při prvním pobytu jsem zde byla jako tajfun, vůbec jsem nevěděla, co dělám, čí jsem a odkud jsem. Nezachránil mě ani Robinson Jeffers, jeho Jestřábí hrad ani Tuleni v Kernelu. Pak doktor S. mě zval k sobě do pracovny a já jsem mu říkala, že je prasátko, aby si dával pozor, aby jej nepicli ve statku a on mně přidal hned prášky.
   Hodná sestřička nosila zlatý křížek a jediná si se mnou povídala. První den mě chtěli vykoupat. Dali mě do vany, já jsem z vany vyskočila a začala jsem se prát s celým oddělením, vytrhávala jsem jim vlasy a nikdo mě nemohl přeprat, až dvě strašně tlusté sestry, jedna mně sedla na zadek, druhá na záda a dostala jsem koňskou injekci a šup se mnou do samotky. Byl červen, vše kvetlo, Petr za mnou chodil a tatínek a brácha a sestřenice Jana. Po třech nedělích na pětce mě přendali na výzkumný ústav. Můj druhý pan doktor C. mě dlouho podezříval, že jsem si vzala LSD, až po dalších čtrnácti dnech uvěřil, že to vyprodukoval můj mozek.



Autor: Alexej Mikulášek


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)