Milan Blahynka, literární vědec, kritik, historik, publicista, člen předsednictva Unie českých spisovatelů, oslavil 29. srpna své 75. narozeniny. Srdečně blahopřejeme!
(Co bych řekl ze své dnes už víc než půlstoleté zkušenosti pisatele recenzí a kritických statí, kdybych se neměl pouštět do žádných velkých teorií)
Dobrým začátkem solidní a účinné kritické práce je podle mé zkušenosti pracovní předpoklad, že v posuzovaném díle má všecko (každé slovo a jeho umístění, každý motiv atd.) svůj dobrý smysl a oprávnění, a nic není jen tak a netřeba na to brát zřetel.
Jinými slovy: východiskem už pro pozorné kritické čtení je úvěr důvěry, že text je dobrý, ústrojný, smysluplný, že autor psal s odpovědností za každé své slovo, že si osvojil halasovskou bdělou vážnost nad přípravou slova. A toto východisko je obzvlášť nezbytné, když je text pro kritika nezvyklý, na první pohled nepříliš zdařilý anebo dokonce při prvním čtení nemožný.
(Kritik pořád musí myslet na to, že jeho vkus není jediný možný a jediný dobrý. Velice často právě průkopnické a objevné dílo přece zprvu budí rozpaky: K. H. Mácha!)
Vždy je užitečné - než se odvážíme kritického odsudku - podrobit kritice napřed svůj vlastní pohled a navíc nehodnotit dílo podle toho, jaké má jméno, jaké pověsti požívá, co se o něm říká, co o sobě říká sám i co lze usoudit z jeho předešlých prací.
(I autor, který je mně jako kritikovi názorově velice vzdálený a třeba i protivný, může napsat dílo, jež je pravdivé a krásné a v němž překoná sám sebe: klasický příklad: H. de Balzac; nedávno ukázal Milan Kundera, jak se L. N. Tolstoj až při psaní Anny Kareniny dokázal povznést nad svůj původní moralizující pohled na postavu a její osud.)
Teprve až kritik přebere všecka možná vysvětlení, proč je dílo takové, jaké je (od námětu přes volbu žánru, stylu, postav, fabule, rytmu, poměr tradice a objevu i zjevných a skrytých významů), až prostě vyčerpá všechny body potenciální obhajoby - (tj. projde fází, kdy si zkusí sehrát úlohu autorova advokáta, nikoli prokurátora!) - teprve pak může opatrně a taktně namítat, pokud se mu autor jeví jako jinak slibný nebo předešlým dílem prokázavší, že svou slovesnou prací rozmnožuje lidské a estetické hodnoty, anebo odmítnout, co nelze hájit, protože jde o omyl.
Jen takto, když kritik prokáže maximální vůli porozumět (Nezval dával, jak rád zdůrazňoval, přednost pochopení před námitkami), může dojít sluchu u autora, o kterém píše, může pozitivně zapůsobit na jeho další práci.
(Kritika se nepíše ovšem jen pro autora, ale i - někdy hlavně - pro čtenáře; i pro něho je však chápavá kritika nadmíru užitečná: učí hledat a nalézat hodnoty, které nebývají vždy na první pohled patrné; učí lépe, hlouběji, pronikavěji číst.)
Autoři mají sklon "nebrat" vážně kritika, který jim sice pochválí "klady", ale zaměří se hlavně na skutečné (nebo jen domnělé, autoři mají sklon si myslet, že jsou všechny jen domnělé) "zápory". Účinnější je rozepsat se o tom, v čem je naopak autor přesvědčivý (a o tom druhém se nanejvýš zmínit), aniž se to formuluje jako "rada", jak dál psát (už pubertální mládež nesnáší mentorování). Ověřil jsem si to, funguje to. A dlouho trvalo, než jsem to pochopil. Žel ne vždy se tím dokážu řídit.
(Jak se dá říci parafrází zase Nezvalova výroku o autorovi citlivé rybě: tj. citlivé na čistotu vod, v nichž se pohybuje: rychle uplave z dosahu kritikova, když mu podle jeho názoru kritik křivdí - už třeba proto, že četl nepozorně a nesnažil se porozumět.)
Ale pozor, a to je má druhá, komplementární zkušenost: autora (ani čtenáře) nezajímá (a tedy nemůže pozitivně ovlivnit) kritik, u něhož není chápavost spojena s přísnou náročností, tedy kritik, který píše spíš reklamní texty než kritiku.
A poslední poznámka: každý autor by si měl zkusit psát i kritiku. Moc to prospěje i jeho práci básnické a prozatérské. Příklady: Hora, Čapkové, Vančura, Nezval, Sýs.
Předneseno na Semináři tvůrčího psaní, který uspořádala Unie českých spisovatelů a redakce Obrysu-Kmene pod patronací poslaneckého klubu KSČM
Autor: MILAN BLAHYNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |