Taky mě to, milý chlapče, dlouho hlavou vrtalo, to mi věř, a říkal jsem si někdy, že to dělá nějaký prožluklý škůdce dnešního krásného režimu, aby proti němu popudil chudáky, kteří nemají své vlastní posly; taky mně tu a tam napadlo, jestli v tom nemají prsty společnosti provozující mobily, ty přece mají zájem na tom, aby si nahnaly klienty, kteří zlákání lácí jedné esemesky esemeskují jako o život a proesemeskují víc, než kdyby občas vzali pero a napsali, mají-li opravdu co říct, pohlednici nebo klasický dopis. Neslyšel jsem, že by listonošky a holky u přepážek braly tolik co kravaťáci v bankách. Možná, táhlo mi hlavou, i dopis, zvlášť doporučený, musí být drahý, aby se při horentních sumách, jaké stojí posílání peněz (občas málem víc než posílaná částka), lidem nevyplatilo posílat (určitě by to dělali, hřešíce na listovní tajemství) dlužnou padesátku v dopise.
No a vidíš, chlapče rozmilá, až teď vím, proč se na pohlednici za pětikorunu lepí známka deset. Spočítáš si to sám. Až se půjdeš zas podívat na nějaký přebor, všimni si tam u nás v tom pěkném moravském městě, kde máte pěkný atletický stadion, že na mantinelech tam je kromě jiných reklam i jedna s nápisem Česká pošta a s jejím logem. Stejná tabule je i na plotě okolo stadionu. Nedaleko od reklamy na reklamu, kde se dočteš, že měsíční pronájem reklamní plochy je "od 1000,- Kč." Tedy ty dvě reklamy měsíčně přijdou poštu jen na tom jednom stadionu minimálně dvě tisícovky. A určitě to není jen na jednom stadionu a v jednom městě, tak si to spočítej.
Když se někdo snaží reklamou nalákat zákazníky na dejme tomu zvlášť jedinečná trička, zvlášť dokonalé přehrávače anebo na zvlášť rychlou a perfektní obsluhu ve své putyce nebo na zaručeně čerstvé zboží ve svém, s odpuštěním, nevěstinci, tomu se dá rozumět, konkurence je veliká a dá se asi spočítat, že suma vynaložená na reklamu se vrátí. Ale reklama na českou poštu, medle, k čemu je? Kdyby tam byl slib, že i dnešní pošta dokáže, co uměla c. a k. pošta roku 1910, totiž dopis vhozený do schránky ráno před sedmou doručit v městě padesát kilometrů vzdáleném už téhož dne "odpolední poštou", to bych bral.
Ale ta reklama nic takového neslibuje, jen prostě oznamuje, že pošta je (aniž prozrazuje, kde je nejbližší), což ví každý idiot. Taková reklama na reklamní ploše měsíčně za litr nevrátí podniku ani desetník, který se už nerazí. Je to reklama pro reklamu. Někdo ji musel navrhnout (dělal to snad zadarmo), někdo musel udělat návrh grafického ztvárnění (bylo by docela zajímavé vědět, kolik za to dostal), případně bylo i výběrové řízení, atd. Reklamní oddělení (neplést s oddělením reklamací!) vyrobilo (nebo spíš dalo vyrobit) a českou zemi poselo (dalo poset) reklamami pro reklamu.
Takže už víš, synku, proč musí stát známka na dopis deset korun a napříště samozřejmě víc?
Autor: JAN ALCHYMISTA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |