Kdo bude učit druhý světový jazyk?

   Jsem dalek pouštět se do dohadů, zda druhý světový jazyk na našich školách je potřebný či nikoli. Odpovídám jednoznačně ANO, ale domýšlím praktickou stránku věci i se vzdáleným ohlédnutím do let po druhé světové válce, kdy se na našich školách zaváděla ruština. Připomínám jen, jak je důležité správně se naučit nejelementárnějším základům jazyků, včetně správné fonetiky.
   Po roce 1945 bylo pramálo dobrých pedagogů, kteří ovládali ruský jazyk. Školské orgány vesměs tuto věc viděly jednoduše: že ruský jazyk je snadný, protože je to jazyk nám blízký a nadto slovanský. Výsledky se však nedostavily tak, jak se očekávalo. Tehdy byli mnozí pedagogové, a to i třeba již studující ve vysokých školách, přeškolováni na ruštinu. Znal jsem jednu takovou pedagožku, která opustila již studovanou latinu, protože ta už nebyla - podle jejích slov - nikomu užitečná, a přešla tedy na rusistiku. Avšak rusky se pořádně nenaučila, ale přesto učila jiné a ty poznamenávala vlastní nedokonalostí.
   Znát jazyk totiž není »jen« umět se tím jazykem domluvit, jak si mnozí myslí. I tady jsem znal mnoho těch, hlavně žen, co jezdily před rokem 1989 do NDR na nákupy, hlavně záclon a jiného zboží. Když se vracely, měly dojem, že se dobře domluvily s těmi »za pultem«. Horší to již bylo při pěstování družebních styků, ale zde případná nedorozumění napravily hudební nástroje: když se vyhrávalo, tak tomu rozuměli všichni.
   Znát jazyk tedy znamená vědět mnohé o gramatice, skladbě, literatuře i reáliích. Ovšem ani pedagogové, co po roce 1989 přešli z ruštiny na němčinu a jiné západní jazyky a dostudovávali si chybějící znalosti na vysokých školách, na tom nejsou mnohdy tak dobře, jak si sami myslí. Využili totiž jisté »výhodnosti« času, oprášili středoškolské znalosti určitých jazyků a často s přimhouřením očí těch vysokoškolských pedagogů, kterým šlo o naplnění studijních kvót, poměrně spolehlivě získali nové aprobace.


Autor: JOSEF BÍLEK


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)