Potřebuje literatura reklamu?

   S tržním hospodářstvím vtrhla do české kotliny všemocná reklama. Je agresivní, je vlezlá, zadírá se člověku pod kůži. Kdysi obchodníci prohlašovali, že „dobré zboží se chválí samo“, ale přece jen se snažili vychválit a nabídnout právě to své.
   Ovšem ta prvorepubliková reklama byla trochu roztomilá, trochu úsměvná - snad proto, že má patinu něčeho zmizelého… Zato dnešní reklama způsobuje, že se, obrazně řečeno, „otevírá kudla v kapse“.
   Nejhorší je reklama televizní, která nemilosrdně přetne film v nejnapínavější chvíli. Navíc okamžitě zesílí zvuk o řádku decibelů, aby divák opravdu, ale opravdu nepřeslechl, který prací prášek mu vypere mozek dočista dočista.
   Pokud jde o literaturu, odkazy a upozornění v novinách a časopisech, pak nemám nic proti. Většinou mě však osobně nejvíc upoutala negativní recenze na ten který titul. Asi je víc takových čtenářů. Pravý „knihomol“ se zaměří na „knižní novinky“, orientuje se podle autorů, pochopitelně se zaměří na své oblíbené. Nedovedu si ale představit reklamu na knihy ve stylu pracích prášků, holicích strojků a dalších produktů.
   Osobně jsem se zabývala myšlenkou umístit svou knihu na nějakou internetovou stránku. Nemám však přístup k internetu a teď už ani tu knihu… To by však nebyla reklama. Nemohu nevzpomenout na Svéhlavičku Elišky Krásnohorské. V této knize se vyskytuje podivínka „spisovatelka“, ba přímo grafomanka, která, když se posléze provdala za řezníka, balila do svých rukopisů salámy, doufajíc, že alespoň tak se její dílo dostane ke čtenáři. Takový reklama je mi pochopitelně cizí.

   BLANKA BAJČÍKOVÁ, Praha


Autor: BLANKA BAJČÍKOVÁ


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)