Naše životy nám přerůstají přes hlavu a zmatek v nás i nad námi vyžaduje útěšnou zkratku - značku, symbol, totem, esemesku. Nemazlíme se již po drátech, natož tělesným dotykem, nýbrž signalizujeme nízkofrekvenční káčko - což znamená líbám tě, případně elko - což není nic než do morku vyvařený monolog Romea.
My, kteří jsme pouhou směsí šedesáti litrů vody - jak kdo - a deseti gramů sušiny, drze saháme do souhvězdí - hlubokomyslné mlhoviny sežehlíme na plochého Lva, ačkoli se vzpírá a úpěnlivě řve, že chtěl původně být jen myškou na hraní.
Ne každá zkratka však zamlčuje mnohost světů. Jsou zkratky-obrazy, jež svět vykládají, přesné a elegantní jak rovnost čtverců nad přeponou a nad oběma odvěsnami, jak váha vody vytlačená z vany utopencem, jak součin prachu, popela a dvojmoci světla.
Mnoho je mnohomluvných a jen málokdo je povolán, aby tiše zapisoval, kreslil a svědčil.
Takové obrazy rostou jako topoly nebo divizny, mrkve a pórky, ale také jako basketbalisté a česáči jablek.
Zaznamenána jsou torza heřmánku či kopretin, které již podstoupily dívčí test "má mě rád, nemá mě rád?",
i bránící se krajina, sevřená na doraz, s ostny vytrčenými proti vetřelcům,
i citrusová kráska - královna krásy Země obřích trav - žena napůl oloupaná a napůl vypeckovaná,
i krajina nevěsta - průřez orchideou, průřez vášní - peklem mokrých blizen a zmatkem primánských pestíků,
i výpis z rodokmenu - otcův harlekýn a homole cukru obsažná jako rodička,
i tekoucí dužniny - čerstvě vonící maso broskví, svíčková meruněk, pilav datlí,
i tykadla Ferdy Mravence, paví očka, oka pávů,
i konvalinky zvonící na poplach když rosa hnije a překrojené ráje hmyzu se mění ve veřejné domy cizích larev...
Fragmenty obřího puzzle, které se vysypalo z rámu a na nás je ho složit, ne však po večerech a po nedělích, nýbrž se sakramentským spěchem, neboť voda nenávisti stoupá a hvězda smířlivosti vyhasíná. Bohu dochází trpělivost a orloj začíná odpočítávat.
A jen sem tam někdo špitne: Malíři, spravte to!
(Z vernisáže výstavy malíře Vladimíra Svobody v pražské Galerii Fronta)
Autor: Karel Sýs
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |