Různé i nejrůznější reklamní tiskoviny jsou nám denně vsouvány do dopisních schránek. Lhostejno, co z toho máme, nebetyčnou radost nebo vztek na prahu šílenství. Na tohle se nás nikdo neptá. Dle hesla "Vše do všech schránek" jsme všichni adresáty bez adresy. Tak to chce mocná peruť trhu. Obrana není. Vylepte si ceduličku s přáním, aby reklamy vás míjely, určitě bude k ničemu. Papírů spíše přibude. Taková cedulička roznašečům nic neříká a pro milé sousedy je pokynem, aby k vám vrhali, co jim se nelíbí.
Konejte tedy, co vám přijde na um, výsledek vždycky bude týž, různých i nejrůznějších reklamních tisků dostane se vám víc než dost. Budou obsáhlé i kusé, barevné i prosté, slušné i sprosté. Říkám-li sprosté, nemyslím, že jsou přímo hrubé, neslušné, surové a nízké, ale sprosté vůči mateřskému jazyku. Pláč češtiny je bez konce. Tolik ran, co, chudák, schytá, si jistě nezaslouží. Je k nevíře, jak ji lze bez ostychu prznit, bez trestu poskvrňovat a nestoudně hanobit. Kam asi se zatoulalo základní vzdělání, kdeže se ukryla schopnost komunikace? Proč nejvýš nad hladinou ční hloupost a ignorace?
Dva příklady z předvčerejší roznášky: "Přiďte, přiveďte svého partnera a přátelé", tak zve na předvádění výrobků firma z jihu Moravy. Je v tom ale smysl pro rovnováhu, když někde chybí písmenko, nad jiným je navíc čárka. A pak se tu také píše v pádě čtvrtém, že vstup je volný jen "pro dospělých". Tož, ogaři a cérky, keří ste už velky, donděte!
Na druhém letáku se praví všelico o zboží z drogerie. Určené paním, pánům a ratolestem je prosto omylu. Horší je to se psy. "Psi nejvíc potěšíte novinkou - speciální klobásou." A na jiném místě: "Opravdovou radostí chovatele je, když vidí, jak jeho psy prospívají..." Dokonalá záměna! Vina padá na psa. Nezdá se, je však zvláštním zvířetem. Nejzvláštnějším sejdou-li se aspoň dva. Když běhají po dvoře, mají na svém konci, kromě ocasu, měkké i. Ovšem jakmile se na ně podíváte, vidíte, že tam mají ypsilon. Jak říkám, zvláštní zvířata...
A ještě něco z matematiky. V záhlaví pestrobarevné nabídky, doporučení a výzvy stojí: "Na každém třetím zboží, které u nás zakoupíte, je uplatněno slevnění. Získáte slevu tři procenta, dohromady pět procent, v některých případech i šest procent." Zlevnění s es na začátku má tak mocný výskyt, že je už zbytečné si toho všímat. Kdo ví, ten ví, a kdo ne, zůstane tím, čím je... Zajímavější jsou ta procenta. V počtech jsem nikdy nevynikal, ale jsem si jist, že v uvedeném případě by si možnou úsporu nespočítal ani matikář z Oxfordu.
Autor: Jan Dočekal
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |