Na začátku jsou jména rytíř Leopold von Sacher-Masoch (1836-1895) a markýz de Sade (1740-1814), pocházející ze starých šlechtických rodin. Sadismus a masochismus jsou dvě strany jedné a téže mince navzájem korespondující. V prvních Sacher-Masochových novelách převládala jako sadistický prvek až krutá brutalita ženy. V jeho pozdějších literárních projevech hraje prim spíše pasivní, čistě masochistický prvek: sexuální rozkoš determinovaná tělesnou bolestí, gradující k orgasmu, kterou žena působí muži rozličnými druhy mučení. Rány bičem, kopání, tlučení, tahání za vlasy, různé formy spoutání - provazy i řetězy - zavěšení za ruce či nohy na trámy, výprasky, použití elektrošoků, etc. Sex spojený s dominací a podřízeností druhému pohlaví, založený na bolestivých ponižujících situacích, pokoření, ale i strachu, pláči, hrůze, zoufalství. Dobrovolně se stávat bezmocně bezbranným, vydávat se na pospas feminizované krutosti, deklasovat se před dominou. Utrpení spojené s ponížením, kdy muž-otrok s kartáčem v ústech drhne s rozkoší na kolenou podlahu v sousedství podupávajících vysokých podpatků své dominy, třímající v ruce bičík, také to je ještě pro někoho neodtažitá podoba sexu.
V knize HLEDÁNÍ BOLESTI Daniely Sembdnerové a Jiřího Ransdorfa (nakladatelství Jindřich Kraus, PRAGOLINE, 2001, váz. 138 str.) najdeme řadu kuriózních sdělení. Jedno napsal jakýsi Zdeněk, který se v dopise své podrobitelce a trýznitelce podepsal "s políbením špičky vašeho střevíce Váš oddaný otrok" a toužebně si od ní přeje "svazování, trýznění, kolíčky na bradavky, závaží na varlata, výslechy," ale i verbální soužení, posměch. To vše, podivné experimenty nejen v oblasti sexu, ale i psychiky, zahrnuje zkratka S/M - na níž tak často narážíme v erotických časopisech, inzerátech. Co a kdo jsou domina, komteska? Kde končí sex a začínají ponory do psychických excesů a fyzických traumat? Kde a proč se ztrácí autonomita člověka a jeho ego? Proč si sadista zamiloval temné příšeří sklepních mučíren s lavicemi na výprasky, rákoskami, pouty, bičíky? Kniha přináší řadu osobních poznatků z oblasti S/M, např. dominy Daniely. Nade vším se však stále vznáší otazník: proč? Je příliš mnoho otázek, na něž dnes ještě v této oblasti neumíme odpovědět. Přijímáme proto s pochopením vše, co nám při hledání podává ruku. V publikaci, o níž píšeme, se setkáváme s vyznáními těch, kteří sami sado-masochismus prožívají osobně. Jejich upřímné svědectví je nezanedbatelné vademecum na cestě objevování.
R. L. Morus ve svých Světových dějinách sexuality napsal, že sexuální představy, které měl Sacher-Masoch, "vycházely ze světa, kde soužití lidí určovalo rozkazování a poslušnost, kde vládly policejní šavle a knuty, kde bičovaní pokorně líbali ruce svému trýzniteli." Je tedy S/M jen reliktem minulosti? Proč přežil feudalismus? Jaké je dnes jeho ekonomicko-politické podhoubí? Na to publikace Hledání bolesti (a ten titul je zcela adekvátní s jejím obsahem) jako na celou řadu otázek neodpovídá, nemůže. Přináší však podněty k přemýšlení. Není to podbízivá erotická knížka, ale ani ne hluboce odborná studie. Zobecněné praktiky provozovatelů S/M nám nabízejí informace, s nimiž se běžně nesetkáváme...
Autor: Karel Aksamit
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |