K 50. výročí úmrtí Paula Eluarda)
Když 18. listopadu 1952 zemřel v Paříži ve věku necelých sedmapadesáti let básník Paul Eluard, ztratila francouzská a světová literatura jednu z nejvýraznějších osobností moderního básnictví. Eugene-Émile-Paul Grindel, který si na počátku umělecké dráhy zvolil za pseudonym dívčí jméno své babičky Eluard, miloval poezii a psal verše už v chlapeckých letech. Dospívání a mládí budoucího básníka bylo poznamenáno těžkou plicní chorobou a po jejím překonání účastí v první světové válce. Neušel válečným útrapám v podobě otravy plynem a následného vážného průduškového onemocnění.
rvní Eluardovy básnické pokusy jsou vyjádřením úzkostných pocitů těžce zkoušeného mladíka, záhy však překonaných odporem proti válce a touhou po šťastném životě (sbírka Básně za mír). Není proto divu, že po návratu do vysněného mírového života byl čelným představitelem dadaistického hnutí a účastníkem mnoha jeho provokujících akcí. Spolu s generačními uměleckými druhy z dadaistického působení (Bretonem, Soupaultem a Aragonem) je ve dvacátých a třicátých letech jedním z protagonistů surrealismu. Je účastníkem mnoha diskusí, spoluautorem řady manifestů a revuí (např. Surrealismus ve službě revoluce) i společné kultovní knihy Neposkvrněné početí, kterou vytvořil s André Bretonem. Nejvýznamnější jsou z této doby jeho vlastní sbírky Hlavní město bolesti a Veřejná růže, která okouzlila Vítězslava Nezvala. Ústřední pojetí ženy jako symbolu erotické touhy vyjádřil v této sbírce osobitým kupením trsu asociací na stejné téma, formálně vyjádřeným spojením do jednotlivých strof na rozdíl od volně plynoucího asociativního proudu poetiky Bretonovy.
Věren humanistickému a sociálnímu cítění, které osvědčil v počátcích literární dráhy, mění se v druhé polovině třicátých let Eluardova abstraktní a formálně pojímaná revolučnost v konkrétně vyjádřenou společenskou angažovanost, jíž reaguje na hrozbu fašistického nebezpečí v Evropě. Neopouští však dřívější tematiku a nepotlačuje osvědčenou poetiku, které používal jako surrealista, a nadále píše milostnou poezii a pracuje asociativní metodou. Sbírky Přirozený běh, Otevřená kniha a Poslední noc, zacílené k událostem španělské občanské války a k okupaci Paříže, souznějí s jeho politickou angažovaností (za války se účastní odboje a vstupuje do komunistické strany). Verše knihy Poezie a pravda (1942), za války šířené zahraničním rozhlasem, ilegálním tiskem a shazované v tisících exemplářů britským letectvem, se staly celonárodním majetkem a světově uznávanou kulturní hodnotou. Vstupní báseň Svoboda pak obletěla všechny kontinenty.
Poválečná básníkova tvorba je završením jeho trvalých tematických motivů lásky, naděje a vzdoru (Nepřerušená poezie, Moci vše povědět, Fénix), tentokrát ve smyslu všelidském. Výstižně to charakterizoval Aragon slovy "od obzoru jednoho člověka k obzoru všech." S tímto úsilím se pojí i Eluardova význačná teoretická, osvětová a politická činnost. Jeho úvahy o poezii ( např. Stezky a cesty poezie) a mezinárodní účast ve světovém mírovém hnutí jsou potvrzením příkladné jednoty uměleckého a občanského úsilí.
Básník, který scestoval téměř celý svět, několikrát pobýval i Československu. Miloval Prahu, ovlivnil tvorbu Nezvalovu a slovenských nadrealistů a měl přátelské vztahy s řadou českých a slovenských básníků (např. s Nezvalem, Halasem, Novomeským, Reiselem).
Autor: Vlastislav Hnízdo
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |