Cestopisné reportáže jsou divácky i čtenářsky atraktivním žánrem. Jindřich Havlík z nich zkomponoval knihu nazvanou NÁVŠTĚVOU VE SVATÉ ZEMI (1998, 2000, 2001), kterou letos vydala pražská Futura v edici Jiskry v kapse (113 str., ilustrace autora). Jejich cílem bylo snad upozornit na formy diskriminace, jíž jsou vystaveny mimožidovské vrstvy státu Izrael a na jím okupovaných územích. Prostor tak dostávají palestinská svědectví, rozhovory s pamětníky z řad Palestinců, postřehy z návštěv palestinských rodin, a komentáře Palestinců. Skutečnost je tak tematizovaná a rozvržena do dvou mezních pólů. Na jedné straně obraz: nevinné oběti, stovky mrtvých, hladové děti, nezaměstnaní bosáci, vyhnanci bez domova, okradení o domy a pozemky, znásilnění, mrtvé děti, mučení ve vězeních, perzekuovaní v přístupu k práci, vzdělání, náboženství. Mírumilovní Palestinci. Na straně druhé zlo symbolizované nenávistnými pohledy, okupanty, kolonisty vnášejícími nesvár a zlobu, vrahy, násilníky, buldozery a tanky, rasistickými úřady, samolibými a ukrutnými ponižovateli. Mocichtiví Židé... (?)
Havlík je jistě schopný stylista, jeho kniha je emotivně přesvědčivá. Nenechává nikoho na pochybách, že straní poraženým a vyhnaným. Být Palestincem je krutý úděl. Vážím si všeho cenného na palestinské inteligenci, cením si palestinské pohostinnosti a otevřenosti, věřím v konečné vítězství spravedlnosti pro nezávislý Palestinský stát, což není míněno jako zdvořilostní fráze. Stranictví má však jednu nevýhodu. Omezenost pohledu na tak složitý jev, jakým je novodobá historie a současnost Izraele, potažmo Palestiny, je evidentní. Už latiníci razili zásadu: "Audiatur et altera pars," tedy: "Buď vyslechnuta i druhá strana." Pohled, a tedy i možný korektiv izraelský, chcete-li židovský, tematicky absentuje. Ani slovo o vyhánění židů z jejich (také jejich!) historické země předky těch, jejichž potomci jsou dnes obětí vojenské agrese, ani zmínka o zlikvidovaných židovských domech, vesnicích a kibucích, o podpoře Hitlera a holocaustu mnohými antisemitskými Araby, o legitimnosti poválečného rozdělení "anglické" Palestiny na židovskou a arabskou část (za souhlasu Sovětského svazu i USA), o prohraných arabských válkách s cílem zničit Izrael (vyhladit, zahnat do moře), o podobách dnešního terorismu a reálném strachu nad izraelskými městy. Pro Evropany děsivá "waffenpsychose" je zde něčím normálním. A dávná historie? Jakpak jsi vypadal, Jeruzaléme, když Kristův hrob "osvobodili" vojáci Godefroye de Bouillon a Petra Poustevníka! Ad maiorem Dei gloriam...
Škoda této jednostrannosti, byť bude jakkoli ospravedlňovaná. Doufám, že Jindřich Havlík bude mít četné další příležitosti navštívit Izrael a přinést i svědectví židovská, rozhovory s pamětníky z řad Židů (židů), postřehy z návštěv židovských rodin, a komentáře Izraelců (např. k intifádě). Samozřejmě je třeba zohlednit i stanovisko Komunistické strany Izraele. O mnohé kapitoly by měla být kniha rozšířena, aby měla širší, třeba právě historickou, vypovídací hodnotu. Že je také černobílá argumentace nahrávající izraelské pravici a ultrapravici, tedy stranění mstě a nedostatku velkorysosti, nesnášenlivosti a netoleranci, roz. válce (obrací se proti Izraeli, resp. prostým občanům Izraele jakéhokoli původu), je jasné.
Autor: amk
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |