"Judaismus je obrovský trychtýř humanity, každý by tam patřil, a koneckonců třeba tam i skončí, když se nebude židovství moc bránit tomu, že nechce ty vepřožrouty z nežidovského prostředí," řekl s mimořádným humanistickým taktem a vytříbeným stylistickým vkusem "mj. herec" J. Achab Haider Chebskému deníku (22. 10), což briskně ocitoval T. Pěkný v Roš chodeš (v 11. čísle). Palestinci sice nejsou "vepřožrouti", ale romský čtrnáctideník Romano Hangos otiskl 31. 7. rozhovor J. Kabeláčové s Palestinkou Mirvat, která si dovolila srovnat diskriminaci a bezpráví Palestinců s historickou zkušeností romskou (cikánskou). A je oheň na střeše! Palestinci se patrně dle pisatele komentáře (ve stejném čísle Roš chodeš) pana Petra Webera vrhají na tanky proto, "aby té střelby (mimochodem gumovými projektily!) bylo více", rodinné vztahy Palestinců mu dokládá jásání "palestinské matky nad sebevražednými atentáty jejich mnohdy nedospělými syny a zcela nově i dcerami." Nad racionálními i iracionálními důvody zoufalých činů si hlavu neláme. Obavy "slečny Mirvat", že je "hrozné mít děti, které hladovějí, protože otec byl zabit a matka nemá práci," odbývá poněkud alogickým poukazem na tunelování "štědré zahraniční pomoci, mj. z fondů téže EU, která tázané i tazatelce poskytla zahraniční stáž." Pana Webera šokuje, že rozhovorem "nastavené zrcadlo nenápadně kreslí paralelu Romové-Palestinci. Tu diskriminace a bezpráví, tam jakbysmet." Pisatel nás proto varuje: "Pozor na zborcené zrcadlo. Vrhá křivé stíny!"
Takto pointuje P. Weber své bytostné nepochopení, zaujatou jednostrannost, ale současně nadmíru přesně charakterizuje hodnotu některých článků v tomto měsíčníku. Vrhají křivé stíny opovržení a fanatismu na to pozitivní, co Věstník ŽNO (Roš chodeš) přinášel od počátku založení a čeho se dnes zoufale nedostává, vedou do předpeklí ghetta, etnocentrismu a domnělé vyvolenosti k utrpení. Měli by si ti Haiderové a Weberové konečně uvědomit, že židovství není "trychtýř" ani propast (mezi "Židy a Nežidy", jak se dnes móc libě píše), že to nejsou pyšní a zarputilí "vojáci, vozidla a tanky", nebo gesto opovržení vůči majoritě, zdůvodnění pro nějakou mocenskou elitu, ale kultivující vztlak, přesah, dálnice mezi národy, k národům a nad národy.
Autor: JGN
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |