Že dnešní dny mají málo hodin?
Kdo z nás by neměl ten nevysvětlitelný pocit, že čas v dnešní době přímo závratně letí, že každý týden končí dříve, než ještě pořádně začal? Čím to je? Přírodní zákony jsou však neměnné a bez viny. Je to zaviněno drastickou změnou základního ekonomického systému, ve kterém žijeme. Dřívější ekonomický systém založený na potřebě byl nahrazen systémem založeným výhradně na spotřebě. V současné fázi »konzumní společnosti« nám sice takový systém nabízí stále větší výběr zboží a služeb, ale jeho samotná existence je odvislá od neustálého a umělého podbízení - často vůbec nepotřebné spotřeby zboží a služeb - jinak se celý systém zhroutí. Jsme prostě hlasitě a záměrně zpracováváni reklamou k tomu, že všechny ty nákupy a konzumace velkého výběru jsou pro naše dobro, k našemu prospěchu - k udržení či zvýšení naší společenské prestiže, k dosažení naší spokojenosti a štěstí. Jestliže je reklamou vychvalovaný výběr desítek druhů - ve skutečnosti od sebe nerozeznatelných - šamponů či tuctů jogurtů s různými příchutěmi důkazem triumfu konzumního kapitalismu, pak nás potěš Pán Bůh! Jak smutné a demoralizující!
Neomezený výběr však, bohužel, nepředstavuje bohatší a spokojenější život. Máme-li možnost navštívit země, které ještě dnes plně nepodlehly konzumerismu, země, ve kterých stále ještě lidé chodí do obchodů nakupovat pouze tehdy, když něco potřebují a jenom to, co opravdu potřebují, zažijeme podivnou a povznášející zkušenost: osvobození od nutnosti stálého výběru, osvobození od plýtvání časem na nesčetná malicherná rozhodování mezi vybíráním v podstatě stejných druhů potravin, částí oděvů a jiných předmětů, prezentovaných pouze v jiném balení, pod jinými výrobními a prodejními jmény. Zjistíme, že kvalita naší existence není vůbec nijak narušena, jestliže se máme třeba rozhodnout dát či nedat si pivo, namísto rozhodování se nad výběrem 50 různých piv. Náš konzumní svět, ve kterém téměř všechno závisí na rozhodování mezi velkým výběrem, rozhodně neoplývá lidským štěstím a spokojeností. Není nic depresivnějšího než pohled na davy nakupujících konzumentů, jak utrácejí svůj čas, energii a peníze nerozhodným a podrážděným vybíráním bezvýznamných předmětů, jejichž vlastnictví nebude v krátké době po jejich nákupu znamenat nic a budou zase opakovat celý ten cyklus vybírání, nákupu a konzumace v marné naději, že jejich příští výběr jim přinese žádoucí uspokojení. Konzumní mentalita je ve skutečnosti příčinou gigantického množství všeobecné nespokojenosti a deprese, které nemohou být utišeny poskytnutím ještě většího výběru. Konzumní vize života jako nekonečného seriálu výběru, co dále konzumovat - je vlastně deziluze, protože slib spokojenosti a štěstí, zaručený příštím nákupem, není nikdy splněn. Konzumerismus není prostě odpovědí na ty nejdůležitější otázky lidského života. Naopak - celý náš moderní život v konzumní společnosti, nejen soukromý, ale i pracovní, je jakoby zaklet do začarovaného, bludného kruhu, plného stresu.
Nejhorší na tom je, že se náš pobyt v tomto kruhu neustále zrychluje. Díky novým revolučním technologiím je možno uvádět na trh stále nové produkty, jejich nové modely a zároveň programově zkracovat nejen jejich životnost, ale i celý konzumní cyklus. Odhaduje se, že každých 18 měsíců!!!
Revoluční výrobní technologie by ovšem nemohly fungovat bez stálé a masové a stále se zrychlující konzumace. To je role, kterou otrocky hrajeme my, spotřebitelé - konzumenti. Celý náš svět, pracovní i svět našeho volného času, se automaticky zrychluje souběžně s rychlostí výroby a konzumace. Výsledek je, že my všichni, a to i penzisté mimo pracovní zapojení, máme trvalý pocit, že nestačíme držet krok s časem. Není to iracionální pocit, ale nová realita, která byla vytvořena záměrně: rozbitím našich dosavadních časových návyků a struktur.
Nechali jsme se rovněž chytit do další rafinované pasti. Ať děláme ve svém volném čase cokoliv: jakýkoliv druh zábavy, zálib, zahradničení, rekreační sport, výlety, turistika - všechno dnes vyžaduje konzumaci a utrácení peněz, ze všeho někdo finančně těží a s pomocí vtíravé reklamy nás vybízí a nutí do další konzumace zábavy a utrácení peněz. Výroba příslušných produktů a služeb a volný čas jsou z hlediska finančního přínosu prostě jednou spojitou nádobou. Původní požitek z takových amatérských rekreačních činností bude postupně vytlačen ze všech škvír našich životů. Celé scenário je ultimálním podvodem kapitalistické modernizace - důmyslná fantazie, kterou zatím jen málo lidí, zdá se, prohlédlo.
My, příslušníci současné globální info-existence, jsme chyceni do ďábelské pasti v marném závodu s časem, který nikdy nemůžeme vyhrát.
Autor: Miloslav Rejzl
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |