Společenstvo kominíků České republiky ke své valné hromadě vydalo drobnou studii Josefa Halbrštáta o životě kominíků na počátku 20. století.
Autor prolistoval málem už rozpadlé Věstníky kominické, vybral a okomentoval nejzajímavější články, úřední oznámení a inzeráty a vše shrnul do brožury s patřičným titulem: KDYŽ BUDOU SAZE, BUDE NÁM BLAZE.
Kominictví bylo už od středověku právně garantovaným řemeslem proti nebezpečí ohně a jiných škod, které "způsobují chatrné a nečištěné komíny". Téměř sto let stará tisková tribuna kominíků je plná zápasů o splnění tohoto úkolu a Halbrštát správně poznamenává, že vymetání komínů je poslání humanistické, vždyť v opačném případě jsou v sázce životy lidí.
Autor mapuje dramatické úsilí o lepší existenci kominických živností a ukazuje, jak obtížně tito dělníci zvláštního druhu prosazovali své společenské uznání, navzdory tomu, že o jejich potřebnosti nebylo možno diskutovat a povinnost nechat si pravidelně vymést komín byla stanovena zákonem. Přesto gáže za to byla hladová. V Praze vyčištění jednoho komínu stálo necelé 4 haléře a na Vinohradech se platilo ještě méně. Postoj majitelů domů nejlépe charakterizovala ústřední jednota hostinských Hostimil: "Když kominíci nezlevní, zdražíme pivo!"
Kominíci museli vysvětlovat, jak obtížná je jejich práce, když "komíny jsou tu úzké, tam široké, ve světlosti čtyřhranné nebo ploché, přímo svisle nebo šikmo stoupající, ano konečně i ležmo vedoucí. Komíny ty čištěny musí býti vnitřkem, a sice tak, že člověk, mající komín vyčistiti, musí do něj vlézti, a stoupaje vzporem rukou a nohou, smetá a seškrabuje saze uvnitř na stěnách komínu usazené. Čištění komínů průlezných, práce to vyžadující zvláštní tělesné zručnosti a odvahy, vykonávaná ve spoustách smeteného sazového prachu, vyžaduje delší průpravy, z čehož vznikl zvláštní druh živnosti řemeslné, a sice: kominictví".
Malou revolucí od první poloviny 18. století byly komíny nového provedení. Pojmenování získaly podle místa jejich vzniku, totiž "ruské". Vida, pokrok přicházel i z Východu! Kominíci si nový druh komínu nemohli vynachválit: "Malou vnitřní prostorou, jíž jim třeba jest, zabírají nepatrně místa ve zdivu domu, takže nechají se zcela snadno do hlavních zdí budov umístiti. Komínové roury, od spodu až na vrchol stejnou vnitřní světlost mající, jsou té neocenitelné výhody, že zamezují co nejvíce tření vzduchového proudu uvnitř vanoucího o stěny komínu, takže proudění vzduchu na oheň v topeništi se nalézající může plně co rozdmychující prostředek účinkovati. Odvádění kouře jest tu prudké a stejnoměrné a zevnější účinky na zpáteční vrážení kouře do komínů obmezeno jest na stupeň nejmenší. Komín ten jest až do doby dnešní právem za nejlepší pokládán," konstatovalo se bez ideologických zábran.
Brožura zaznamenává nejen technický pokrok, ale také konflikty kominických nádeníků a jejich mistrů, které končily až u soudu. Několik rozsudků z let 1903 až 1906 stojí za ocitování.
Kominický pomocník žaloval mistra kominického, neboť mistr ho propustil okamžitě a bez příčiny. Žalovaný mistr oponoval, že pomocníka propustil, "poněvadž obdržel list od jedné partaje, v němž si tato zakazuje posílati více k ní za prací žalobce z toho důvodu, že týž se služkou vedl nemravné řeči". Soud rozhodl, že mistr nebyl oprávněn nádeníka propustit, když se nepřesvědčil o pravdivosti udání v dopise, který "přece mohl snadno být jen aktem msty".
Jiný kominík žaloval mistra, poněvadž byl na hodinu propuštěn. Žalovaný na svoji obhajobu prohlásil, že pomocníka propustil, "poněvadž ten byl stižen ošklivou chorobou, která, byť i byla tajná, nepřestávala přesto býti méně nebezpečnou pro nebezpečí nákazy jiných osob". Na otázku soudcovu, o jakou vlastně chorobu šlo, obžalovaný odpověděl, že "pomocník stižen byl chorobou pohlavní, kterou k tomu ještě zastarat nechal, aby se neprozradil". Soud žalobu zamítl.
Další kominík v žalobě uvedl, že byl při manifestaci za všeobecné hlasovací právo zatčen, "následkem čehož jej mistr více do práce přijmouti nechtěl". Žalovaný mistr prohlásil, že "varoval dělníka před různými nerozvážnostmi nežli ještě šel, týž mu však odsekl, že je všeobecný svátek a že manifestovat musí každý". Soud po delší poradě uznal, že "mistr úplně bezprávně propustil žalobce, ježto týž nevinně zatčen byl a vazba vyšetřovací co trest počítati se nemůže".
Tehdejší vztah mezi kominickým živlem českým a německým ilustruje sdělení "Všem příslušníkům stavu našeho, kteří ještě jiskřičku citu pro svůj národ a pro svou řeč v srdci uchovali". Ve sdělení se praví: "Jistý grafický umělecký ústav zdejší rozesílal ukázky novoročních přání všem mistrům kominickým v Čechách, a to - jak jedině možno a důstojno - v českém jazyku." Za několik dní měl ukázky zpátky s různými poznámkami německých pánů mistrů. Jedna z nich zněla: "Poněvadž nevyznáme se v povidlové řeči, zpět!" Redakce napsala, že "důkaz o této sprosťácké nadutosti německého mistra kominického z Čech" má v rukou.
Hodně drobná knížečka Když budou saze, bude nám blaze potěší toho, kdo se zajímá o kulturu umouněného řemesla. Zavděk Halbrštátovou studií ovšem vezme každý, kdo se při setkání s kominíkem (dnes už při plynofikaci nepříliš častém) chytá za knoflík, neboť věří v krásnou pověru - že kominík přináší štěstí.
Autor: Ivo Havlík
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |