NA VLNÁCH KRIMI...

   Televiznímu divákovi, jemuž uhranula neomylnost vyšetřovatelů Sisky, Wolfa, Big Bena nebo zbytku Specialistů na vraždy či Kober ll, kteří si dávají dostaveníčko na místě činu, jistě neušla poučenost německých tvůrců v oblasti akční produkce Made in USA s prefabrikáty postav a okázalostí demoličních scén. Příležitostný čtenář by proto neměl být překvapen románem HŘÍŠNICE (Albatros Plus, 2003) od Petry Hammesfahrové (1951), která podle upoutávky na deskách bývá v Německu s oblibou označovanána (sic!) za "Stephena Kinga v sukních". I když připomínka dalšího autorčina opusu Skleněné nebe by mohlo u znalců evokovat katastrofický román Skleněné peklo autorské dvojice Scortia - Robinson, čtenář určitě znejistí až nad ekvivalentem trpného rodu označovanána. Protože takovým výrazem čeština nedisponuje, měl by být od této chvíle připraven na všechno.
   V románě se lže, krade, podvádí, fetuje, masturbuje, znásilňuje a zabíjí a z většiny těchto aktivit je podezřelá Cora Benderová, ráno odhodlaná adeptka sebevraždy, odpoledne obžalovaná z vraždy. Aby osamělý vyšetřovatel Rudolf Grovian zbavil hrdinku trestní odpovědnosti, potřebuje k tomu pětiletku její minulosti, buldočí trpělivost a tři sta třicet pět stránek knihy. Dohlédnout na to, aby všechno klapalo a zaplnit stránky textem, to vyžaduje nejméně x krát nastoupit do auta a zase z něj vystoupit, účelně zopakovat jednou pronesené a tu a tam mystifikovat čtenáře. Naštěstí Rudolfu Grovianovi nabídnou pomocnou ruku Eberhard Brauning, advokát s oprávněním obhajovat ex offo, a profesor Burthe z psychiatrické kliniky. Díky němu se promluva přesune do exaktní roviny odborné terminologie a pomyslného Kinga radikálně vytěsní Thomas Haris (Červený drak, Smrtelná neděle, Mlčení jehňátek):Schizothymní typ, vymezená individuální zóna, vědomý protiklad mezi já a vnějším světem, přecitlivělé, dílem lhostejné uzavírání se před spolubližními. Dává se přednost světu snů, idejí a zásad.
   Prozrazovat za tohoto stavu, jak všechno dopadne, to by znamenalo tažení proti žánru. Nicméně: Žádná obžaloba z vraždy nebo aspoň zabití. Žádný rozsudek: Doživotí! Podivné, o to podivnější, že zrovna nebyl nablízku žádný zahradník.
   Platí-li neoficiální tvrzení, že dobře napsaný kriminální román dokáže podat zprávu o stavu společnosti lépe než nedokonalý román společenský, pak to nelze vztáhnout na prózu Hammesfahrové. Jí zobrazované prostředí vychází značně ploše a sterilně a nemá jinou funkci než podpořit kombinační záměry autorky. Ta si ve skutečném závěru neodpustila lest v podobě privátního úskoku, jímž se patologické myšlení Cory Benderové vrací na začátek:
   Jen zapomenout, to už nešlo. To šlo jen s posledním hříchem. Uvidíme. Pokud by to bylo nesnesitelné... Margaret měla často noční službu. A v malé skříňce vedle postele měla vždycky hromadu nejrůznějších léků.
   Vůči tvorbě Stephena Kinga existuje bezpočet výhrad; jedno mu však upřít nelze: étos romantika, s nímž nepřestává bojovat proti transformovaným podobám jakéhokoli zla. O něco podobného se Petra Hammesfahrová zatím nepokusila ani náhodou.

Autor: František Skorunka


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)