Publikace Nidala Saleha nazvaná PROČ SE VRAŽDÍ V IZRAELI? nese několik podtitulů, a to "Palestinské memento. Kdo jsou oběti a kdo teroristé", "O co ve skutečnosti jde v Izraeli?" a "Sionismus. Legendy ve službách koloniální politiky" (Eko-konzult 2002). Jde o publikaci patřící v Čechách, na Moravě i na Slovensku k nejvíce kontroverzním: vyvolala četné polemiky, podněty k šetření ve věci šíření antisemitismu na Slovensku, veřejně ji kritizovalo Centrum Simona Wiesenthala. Čte se dobře, působí seriózně a sugestivně. Čtenářský zájem u nás i v zahraničí je podmíněn především, a na to nezapomínejme, zásadní nespokojeností kriticky uvažujících lidí (na pravici i levici) se zpravodajstvím oficiálních i komerčních médií, zvláště - mírně řečeno - nedůvěrou k osobnosti A. Šarona nebo Bushe jr., k jejich "mírotvorným" činům. S nedůvěrou, popř. s otevřeným pohrdáním se hledí na vše, co se mediálně předkládá v pravděpodobné, rozumějme pravdě se podobající, ale zkušenosti a kritickému rozumu vzdorující formě. Elementární potřeba poznat pravý stav skutečnosti vede přirozeně k zájmu o velmi problematickou produkci, o práce Fordovy, Garaudyho, Koestlerovy, Lilienthalovy, McDonaldovy, Shahakovy, Vidalovy aj. autorů antisemitských nebo antisemitismu blízkých, přeložených do češtiny nebo slovenštiny a běžně přístupných v internetové podobě. Ostatně např. antikomunismu se vcelku dařilo v 2. polovině 80. let, kdy mohl parazitovat na "hromadě plesnivého listí, které nikdo neuklízel". Máme úsloví "na každém šprochu pravdy trochu", zatímco rabíni tvrdí: "Část pravdy je celá lež". A jakkoli nelze judaismus přeceňovat, bude tentokráte blíže pravdě "rabínská moudrost". Proč?
Saleh je publicista palestinského původu se slovenským občanstvím, univerzitně vzdělaný farmaceut (RNDr., CSc.). Spisovatel, žijící v Dunajské Lužné u Bratislavy, jenž má morální právo na kritický postoj vůči Izraeli jako jedna z obětí palestinsko-izraelského konfliktu. Za pozitivum jinak problematické knihy mohu označit přímo nebo jinak, implicitně nastolované otázky, které bychom měli seriózně, bez mytologie a osočování, zvážit, zodpovědět nebo jinak formulovat (špatně formulovaná otázka vede ke špatné odpovědi). Svatá země je totiž s mediteranní oblastí (antické Řecko, Řím, Makedonie) kolébkou české civilizace, její kultury. Kolébkou potřebné multietnicity každého z nás. Zde jsou: proč má k židovství se hlásící současný přistěhovalec z Polska v Izraeli větší sumu práv než ten, kdo se tu narodil, prožil dětství a mládí, ale byl vyhnán jako "poražený" okupující armádou nebo úřady. Proč může arogantní premiér důvodně podezřelý ze spáchání řady válečných zločinů napadat spolunositele Nobelovy ceny míru, nechávat bombardovat jeho rezidenci, hrozit mu smrtí nebo deportací, spoléhaje na to, že jej nikdo před mezinárodní soud nepostaví. Proč je levice v Izraeli, původně založeném na solidaritě lidí práce, entuziasmu a vlastenectví, kolektivní oběti kibucníků a radosti z očividných výsledků práce, dnes tak slabá, ghettizovaná, stigmatizovaná, zastrašená, že nemůže vzdorovat vpravdě hrozivým revanšistickým tendencím. Všechny tyto a jiné otázky jsou legitimní, byť antisemitsky zneužitelné. Izraelskou vojenskou politiku vůči palestinským Arabům dnes neobhájí vůbec nic, ani tvrzení, že se jedná jen o reaktivní násilí, a čím dříve bude opuštěna, tím lépe pro všechny.
Omezení Salehovy knihy je nabíledni. Je jím vědomá a záměrná ignorance všeho, co nezapadá do kontextu "sionistického židovského zla". Ignorování židovského národního obrození (sionismu) a práva židů na vlast je nesmysl, ekvivalentní popírání palestinského práva na sebeurčení, kulturu a státnost - a vlast. Samozřejmě jsou i Tora, Proroci a Talmud zatíženi mytologií (včetně mýtu Stvoření), jako všechny náboženské kulturní směry a proudy Východu, Západu, Jihu či Severu, včetně "novozákonního" křesťanství, a je proto nutný jejich historický výklad, popř. hermeneutický a obecně lidský - tedy obohacujícím kulturní pokladnici celého lidstva. Starý zákon samozřejmě obsahuje výroky genocidní povahy (jejich původcem je nejčastěji Hospodin), i rabínská moudrost dle Talmudu obsahuje výroky k nežidům nepřátelské, ale vedle nich nalezneme mnoho motivů, tezí, symbolů a pravd, jež zdůrazňují univerzální milosrdenství, skromnost a lidumilnost. Moudrost vedle vychytralosti. Nelze ani přehlížet živé vědomí holocaustu, bez něhož by byla současná podoba Izraele sotva myslitelná.
Vedle jednostrannosti ovšem knihu ohrožují i zásadní faktografické omyly a hrubá zkreslení. Jedno tvrzení za všechny: tzv. první arabsko-židovská válka je interpretována tak, že na "jedné straně stál židovský tábor, dobře vyzbrojený, vycvičený, podporovaný velmocemi a bohatými mezinárodními sionistickými organizacemi, na druhé arabský, chudý, velmi slabě vyzbrojený a málo vycvičený", tedy "sionisté" využili situace, že Anglie stáhla své jednotky místo k 1. srpnu už 15. května a "soustředili se na důkladné očištění Palestiny od arabského obyvatelstva" (s. 102). Arabská početní převaha v konfliktu byla očividná při pouhém pohledu na mapu, nelze ani "opomenout" výzbroj a vybavení Arabské legie, její vojenský potenciál, s nímž se žádná Hagana, Palmach, Irgun nebo teroristická bojůvka Stern nemohla měřit. K výzbroji židovské armády ke 12. květnu 1948 čteme kupř. v knize L. Collinse a D. Lapierra Ó, Jeruzaléme podrobnější informace: "K deseti tisícům pušek, které tvořily základní výzbroj, přibyly v posledních dnech čtyři tisíce pušek, které koupil Ehud Avriel v Československu, a sedm tisíc samopalů vyrobených v tajných dílnách Chajma Slavina. Jakkoliv byly nedostatečné, představovaly tyto lehké zbraně opravdový poklad ve srovnání s nedostatkem těžkých zbraní. Dělostřelectvo tvořily jen Davidky místní výroby a několik třípalcových minometů, které byly koupeny nebo odcizeny. V celé zemi bylo k dispozici jen jedno bojové letadlo. Dílny Joseva Avidara opancéřovaly asi šest set vozidel všeho druhu, která tak byla chráněna před střelbou z pušek a samopalů, ale tváří v tvář Glubbovým samohybným dělům se stávala pojízdnými rakvemi" (s. 281, pozn.: J. Glubb byl vrchním velitelem Arabské legie). Ještě donedávna bylo možné kostry několika těchto pojízdných rakví v Izraeli spatřit. K masivnímu vyzbrojení izraelské armády došlo až později, a tehdy se projevila, tragicky, nejednotnost arabského tábora a špatná taktika, spíše než "chudoba", "špatná výzbroj" nebo "výcvik" jejich armády, jako už nejednou.
Jakkoli můžeme právem pokládat některá Salehova tvrzení za nehorázná (např. že židé "neměli vlastní umění, vědu, řemesla a ani nejmenší znak civilizace", s. 49 ) a celkové hodnocení za zkreslující, jakkoli jsou jeho zobecnění zavádějící a jednostranná, nelze v otevřené a demokratické společnosti, kterou alespoň proklamujeme, knihu zakazovat a autora hnát před soud, vyslýchat jej jako zločince a rozšiřovat seznam polistopadových "libri prohibiti". Čtenář, český ani slovenský, není hlupák, jenž není schopen udělat si vlastní názor, hledat v dalších pramenech, popř. zhodnotit i vlastní zkušenosti z pobytu v Izraeli, který je zatím stále multietnickým státem, přes protiarabské represe nejen vůči Palestincům, ale i nomádským beduínům. Dejme tomu, že text je možné číst jako "protiváhu" ke knihám, které z izraelské nebo české strany ospravedlňují neospravedlnitelné, přistupují ke všemu domněle nebo skutečně izraelskému, židovskému, judaistickému, sionistickému jako k posvátnému, k nekonečné etnocentrické prevalenci vydávané za věčnou "identitu". Palestinskou "protiváhu", která trpí překrucováním faktů, pohrdáním protivníky, zamlčováním relevantních skutečností, mytologií a neschopností empatie. Jde o knihu kontra-propagandistickou, při jejíž četbě si musíme uvědomit, že i kontra-propaganda je formou chytré propagandy. Věci by prospěl objektivní a zcela nestranný vědecký pohled. Takové publikace v češtině máme, počínaje tradicí vyspělé pražské hebraistiky a konče projekty jako "Literatura s hvězdou Davidovou", které se sice netěší obzvláštní přízni židovské ani arabské lobby, jejich cílem ovšem není kohosi nekriticky adorovat a jiného znevažovat.
Vznik samostatného palestinského státu - zdůrazňuji, vedle suverénního a nezpochybnitelného státu Izraele - je nezbytným základem míru. Jak kdysi napsal Amos Oz, Židé a Arabové jsou odsouzeni k míru. Žádný palestinský sebevrah ("terorista") neospravedlní bombardování a rozbombardování arabských čtvrtí, vesnic a měst. Žádné izraelské bombardování neospravedlní zmasakrování židovských návštěvníků kaváren nebo cestujících autobusu. Bohužel na ideovém podloží Salehovy argumentace a výběru motivů nepřátelských nebo alespoň nepříznivým židům (Židům) je možná zase jen válka, její argumentace neponechává jediný prostor k míru a smíru. Paradoxně nahrává šaronismu a bushismu dnešních politických jevových forem, jež diskreditují Davidovu hvězdu a židovství, popř. americkou civilizaci vůbec. Nabýváme dojmu, že kdyby měli mnozí islámští Palestinci armádní a zahraniční potenciál Izraelců, nedělali by nic jiného než jejich protivníci dnes. Pokud by Židovský stát vůbec existoval, protože jeho existenci neuznávají.
P.S.
Na podzim letošního roku vydal N. Saleh na Slovensku další publikaci nazvanou Nedotknutelní? Příběh jedné knihy. Jakmile ji získáme, budeme o ni v O-K referovat.
Autor: Alexej Mikulášek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |