Křehkou a toužící Blanche Dubois, hlavní hrdinku hry TRAMVAJ DO STANICE TOUHA, stvořil Tennessee Williams už roku 1947. Byť se v tomto svém dramatu (na rozdíl třeba od Sestupu Orfeova, 1955) ještě pohyboval ve sféře přísně individuální, přesto už tady vytušil přesahy do společenského ovzduší ve své zemi, které po více než půlstoletí v mnohém nachází obdobu i v poměrech dnešních českých.
Inscenování hry (mimochodem zájem o Williamse je u nás v posledních letech značný) není proto nijak náhodné, téma nešťastného, nezakotveného jedince, životního trosečníka, který marně touží po podané ruce, je dnes hodně živé, mrazivé dramatikovo poselství je docela aktuální. Zřejmě si to uvědomila dramaturgie Dejvického divadla, jež pro nastudování hry sáhla po překladu Luby a Rudolfa Pellarových, který však čekaly značné škrty, ještě více individualizující osudy protagonistů.
Hostující režisér Janusz Klimsza obsadil do hlavní role Pavlu Tomicovou, rovněž nepatřící k základnímu kádru divadla. Byla to však šťastná volba, v jejím podání je Blanche, tento uzlíček pocuchaných nervů, žena spalovaná touhou a zároveň v prožívání lásky neustále srážená k fyzické prostřednosti, ještě stále integrovanou, hodnotnou hrdinkou, schopnou promlouvat ke svědomí všech, kdo se přizpůsobili cynické a prázdné všednosti. Blanche v dialozích s těmi, o které se chce opřít, postupně odkrývá uzlové momenty svého osudu, zůstává však bezmocná vůči dezinterpretaci svých životních kroků, posouvající je do roviny zcela jiné, nikdy nezamýšlené. Pak se snadno stane obětí měšťáckého násilí, podobně jako její sestra Stella (v podání Lenky Krobotové), kterou poslušnost vůči surovému muži stojí život nedonošeného dítěte. I ti, o kterých by se zdálo, že budou schopni vzepřít se falešné a kruté morálce, nakonec podléhají diktátu všeobecně převládajícího mínění a zrazují Blanche, která je pro ně jen kurvou a pomatenou alkoholičkou.
Režijní záměr zdůrazňující individuální uzavřenost osudu protagonistů, na jehož pozadí dramaticky vyniká svár mezi křehkostí a brutalitou, je dobře naplněn i zásluhou autorky výpravy Marty Roszkopfové, která dění na jevišti uzavřela do ohrad z jakoby vlnitého plechu, které se dají různě rozevírat a uzavírat a symbolizují tak manipulovatelnost s hrdiny a jejich osudy.
Se Stanleyem, Stelliným manželem a milencem Blanche, se dobře vyrovnal Ivan Trojan, pro něhož hrubost, neotesanost, "zvířeckost" představují vstupenku do "normální" společnosti, je totiž dostatečně vnímavý a inteligentní, aby mu byl zcela jasný smysl okolního dění. Právě on nejlépe symbolizuje pokrytectví, onu "společenskou únosnost" falešné měšťácké morálky, která každý záblesk opravdovosti zašlapává do bahna.
Tramvaj do stanice Touha i více než půl století od svého vzniku však vypovídá nejen o pokrytectví, lidské samotě a odcizení, je v ní přes všechno zobrazené zlo zároveň implicitně obsažen i dávný Williamsův výrok, že "největší štěstí lze pocítit v okamžicích něžnosti mezi dvěma lidmi".
Autor: Vladimír Kolár
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |