Námluvy (nebo že by už zásnuby?) Jazyka s Mocí se poslední dobou odbývají většinou na Obrazovce. Moc se na ní nechává zastupovat Politikou, Politika politiky a divákům je přisouzena role svědků, kteří budou svá svědectví vhazovat do volebních uren. Obrazovkou zastoupená televize má na sobě tričko, které si nesvléká ani na noc, s anglickým nápisem Truth is dead a českým dodatkem Ale na nás je, aby si toho nikdo nevšiml. Má je naruby, aby nápisy nebylo vidět. Politika je oděna bílým řasnatým šatem z dílen Democracy Ltd. a zdálky na obvyklé dva účastníky diskusního pořadu dohlíží. A konečně je tu i Jazyk. Coby »čeština« se tu, na rozdíl třeba od jazyků románských, kde je tomu naopak, z rodu mužského vrací do své dívčí podoby. Sedí jako ona příslovečná panenka v koutě. A mlčí. Jazyk totiž nedokáže sám promluvit, musí chtě nechtě čekat na někoho, kdo jej použije. Nemusí ho ani požádat o souhlas a dotyčný si s ním může dělat, co se mu zachce. Moc žádný svůj jazyk nemá, promlouvá válkami, penězi, represemi atp. Produkci svých diskursů přenechává Politice a ta jich vždycky vyrobí tolik, aby nebylo jasné, který moc zastupuje a který ne. Moc promlouvá k Politice svými počiny, Politika se se svými diskursy obrací k veřejnosti a veřejnost vede samomluvu: moc totiž není jen němá, ale i hluchá. Politika hluchotu i němotu předstírá.
Vraťme se však k dívence jménem Čeština. Uslzená sedí v koutku a udiveně naslouchá, jak s ní na Obrazovce zástupci Politiky zacházejí. Sleduje je, jak vysílají signály v domnění, že ten, kdo je má vnímat, jim rovněž vyšle signál, z něhož pochopí, zda ten jejich považuje či nepovažuje za až tak důležitý. Nedorazí-li, nekladou si otázku, kdo za to nese vinu, ale kdo je na vině. Od toho se to pak odvíjí a o tom to je. A pokud není, pak je to třeba ošetřit atd.
Jazyk nedbá na toho, kdo jej používá, to přenechává Řeči. Lež je lží jen díky tomu, že mluví týmž jazykem, jakým mluví pravda; kdyby měla svůj vlastní, definovala by se jím jako lež. Odlišení pravdy ode lži jazyk ponechává na těch, kdo je používají a mění v řeč, tedy na těch, co promlouvají, a na těch, co jim naslouchají, třebaže někteří jeho uživatelé větou »já jsem to tak nemyslel« by chtěli svalit svůj vlastní prohřešek na jazyk, jako kdyby sám o sobě promluvil jinak, než po něm chtěli. Počátky jazyka byly v pojmenování věcí, jemuž předcházel napřažený prst (»co lze ukázat, nelze říci«, tvrdí z opačné strany Wittgenstein). Neochota pojmenovat to, co si pojmenování vyžaduje, je možná jediný způsob, jak se vyhnout pravdě a přitom očividně nelhat. Kořeny televizního vojensko-ošetřovatelsky-tkalcovského jazyka tkví v docela jiné půdě než ty, jimž Sigmund Freud přisoudil přeřeknutí. Podle něho »lapsus« je uposlechnutí podvědomého přání, příkazu podvědomí. V našem případě naopak jde o uposlechnutí příkazů Moci (která je tu něco jako v psychoanalýze Nadjá, instance, jež je ve stejné míře cenzura jako soudce): nemluvit pravdu a přitom nelhat, simulovat pravdomluvnost vytvářením sémantických »záskoků« a mezer, v nichž ukazovací zájmeno na nic neukazuje a budí zdání, že se za ním tají cosi, na čem se všichni zúčastnění, jak ti, co mluví, tak ti, co poslouchají, předem dohodli a co dobře znají. Moc chce a musí vypadat jako Samozřejmost.
Marně se, češtino, krčíš v koutě, už tě našli.
Autor: zrt
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |