(Bohumil Hrabal se narodil 28. 3. 1914 - před devadesáti lety)
Býti na dně a hleděti vzhůru, takový jest podnebesí vzor.
Lao-c'
Kdysi, v předmluvě ke své knize Každý den zázrak (1979) napsal BH nejstručnější definici pábitele, slova, o který obohatil český jazyk: "Tak někdo žije pár vteřin, někdo ale celý život obchází kolem a hovoří a hovoří, ale dovnitř se ještě nedostal. Takového člověka mám nejradši, protože ten mě bude potřebovat nejvíc. Copak víme, zda právě tenhle šaškovský hrubián se zítra neocitne v kouzlu kvalitativních změn?" Z celého, dnes už vydaného souborného díla BH je tato věta podle mého myšlenkově nejhutnějším, poeticky nejvýstižnějším krédem života tak řečeného krále českých spisovatelů.
V červnu 1913 po chvíli lásky s důstojníkem rakouské armády otěhotněla Marie Kiliánová, dcera židenického rolníka Tomáše Kiliána: "A křičel na mě. Klekni si, já ti zastřelím! A já jsem se strašně dolekala a spínala jsem ruce. Ale vyšla moje moudrá matka a řekla nám. Nechte toho, pote jest, nebo to vystydne."
Tato událost stála u samého zrodu spisovatele. Bohumil Kilián se narodil 28. března 1914 (přesně čtvrt roku před sarajevským atentátem a jednu třetinu roku před vyhlášením 1. světové války) v Brně-Židenicích. Byly mu dva roky, když se jeho matka seznámila s účetním Měšťanského pivovaru v Polné Františkem (Francinem) Hrabalem, po kterém dostal její syn dodatečně nové příjmení. V roce 1920 se rodina přestěhovala do Nymburka, kde se adoptivní otec BH stal ředitelem pivovaru. O čtyři roky později navštívil rodinu na čtrnáct dní jeho bratr Josef Hrabal, řečený Pepin, který v Nymburce zůstal až do své smrti v roce 1967. Zatímco brněnská, pokrevní větev rodiny se pyšnila francouzskými a dokonce mongolskými (z dob vpádu Kublajchánových vojsk na Moravu ve 13. století) kořeny, BH našel svého nejvlastnější duchovního příbuzného ve strýci Pepinovi, ševci, který celý život toužil po operetní kariéře a místo sbíjení sudů se potloukal po dvoře nymburského pivovaru, zpíval a vyprávěl své proslulé dlouhé historky-asociace, kterými vlastně předobjevil formu literárně-prozaického automatismu svého synovce: "Řekne se dítky štěstím rodiny, ale to jen, když něco dokážou, když je herec nebo zpěvák a dělá slávu rodičům a národu nebo zápasník, ale těch je málo a každej takovej má trpkej život, ten se nesmí spustit a dělat, co mu srdce a přirození ráčí, ten musí pořád pracovat a většinou umírat na souchotiny nebo na šílenství a jiný vyčerpání, to jsou pak inspirace, copak když už je to složený, to už se může jít na špacír a gořaličku, ale ty momenty, kdy se skládá a člověk vomdlívá a slábne a nemůže dál, a ty pochybnosti, jestli se nemejlil s tou svou dráhou."
Již v primě brněnského klasického gymnázia začal BH psát své první surrealistické básně. Za první rok gymnázia byl odměněn šesti nedostatečnými a musel přejít na nymburskou reálku. Když se roce 1934 dobelhal k opožděné maturitě, nastoupil po ní ke studiu na právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Týž rok mu v grantové soutěži knihkupectví Melantrich propadla první básnická sbírka Granátové jablko. Pokud BH do Prahy vůbec dojížděl, navštěvoval tam literárněvědné přednášky na filozofické fakultě. A zamiloval se: "A pak se divil, že jej tady dvakrát nemají rádi. Ale to je tím, že on bejvá tuzince často zasněnej, a tedy jinde. Jako študent začal psát básničky, a tak pořád chodil jako ve snách, i ty jeho děvčata chodila už k nám, už pomalu jako nevěsty, ale mladej pán byl zasněnej a chodil jako po vyřezání a pořád byl myšlenkama jinde, všude jinde, jenom ne doma, jenom ne s těma svejma láskama, takže ho každá potom nechala, protože řekněte sama, co s takovým mužským, který chodí jak náměsíčný.a tak to je s ním napořád, nejraději ten můj syn je tam, kde zrovna není ."
17. listopadu 1939 byly Německou říší zavřeny české vysoké školy. Většina studentů byla poslána do pracovních táborů na západě Německa. BH se zachránil tím, že v době zatýkání byl s přítelem místo školy v hospodě. Sice dvakrát vyhozený od státnice, ale přesto student pátého ročníku práv byl BH přijat jako písař v nymburské právní kanceláři. Poté se na obchodní škole v Praze naučil psát na stroji, načež nastoupil totální nasazení u Českomoravských drah postupně jako skladník, kreslič, archivář, podbíječ trati, posunovač, údržbář výhybek a výpravčí: "Já sám jsem si vymyslel dokonce sám na sebe teorii 'umělého Osudu', vrazil jsem sám sebe tam, kde jsem nikdy nechtěl být. Já, plachý, jsem nabízel životní pojistky, prodával drogistické zboží, pracoval v hutích, ale pořád k tomu psal a psal. Drsnost a hrubost skutečnosti mi fičela vstříc a oslepovala mě jako vánice a já místo reflexu jsem si zamiloval skutečnost jako takovou. Vždy jsem podléhal, poněvadž to bylo bezpečnější, poněvadž jsem věřil v nějaký osud, který, kdykoliv se mu zachce, mne vyzbrojí vůlí, aby mně jí vzápětí přerazil páteř. Vždy jsem upřímně dělal, co se mi právě potrefilo." '
Po osvobození BH promoval na doktora práv, ale vzápětí se stal pojišťovacím agentem, obchodním cestujícím, prodavačem v obchodě s hračkami, jeho předávajícím do socialistického vlastnictví a v roce 1949, kdy byla znárodněním vydavatelství Hádek v Nymburce zmařena jeho druhá šance vydat knihu básní Ztracená ulička (ilustrace mu nakreslil jeho přítel, grafik Kamil Lhoták), se dobrovolně (!) přihlásil jako pomocný dělník do kladenské Poldiny hutě: "Stojím nad trestankyněmi a vidím, že život nikde nekončí a ba právě tam, kde by nebyl očekáván začíná. Jakási společná sponka Práce je platforma, na které se cípem dotýkáme, zatímco jsme jeden druhému k neuchopení." Ruce, které pracují, přičemž ústa jen sporadicky přizvukují těm, kteří vyprávějí příběhy, které si mozek zapamatovává, srdce třídí a pravá ruka vydává papíru: "Moje texty vznikají dávno před tím, než jsou do stroje přehrčeny.Ten čas, kdy mne obrazy zavalují a vytvářejí nechtěné organon, tu druhou přírodu, ten čas je nejkrásnější. Trvá několik měsíců, někdy i roků. Pak ten jistý den, tu jistou hodinu a minutu, o které předem nic nevím, usednu k psacímu stroji. Když shledám, že průtočnost mých stránek je asi tak jedna za deset minut, někdy i minut pět, píši dál, nikdy ale nevím, co jsem napsal, nemám možnost kontroly."
BH se z touhy po lidech "dokonale splývajících s každodenností a bez známky revolty či nesouhlasu přijímajících okouzleně její všední nádheru i rabiátské surovosti" usadil v Praze-Libni, v domě v ulici Na Hrázi (Věčnosti) č. 24, kde poznal usměrňovače a umocňovače svého plutí po proudu života, filozoficky myslícího taoistu Egona Bondyho a výtvarně myslícího taoistu Vladimíra Boudníka.
V roce 1952 byl při havárii na Poldině huti Bohumil Hrabal těžce zraněn. Poté nastoupil jako manipulační dělník do lisovny starého papíru v pražské Spálené ulici. Když po Chruščovově projevu vyšel dvaačtyřicetiletému Hrabalovi v nákladu dvou set kusů nákladem Spolku českých bibliofilů první povídkový sešitek Hovory lidí (1956) a když se v téže době oženil s Eliškou Plewovou zvanou Pipsi, dcerou odsunutého sudetoněmeckého podnikatele, která se v Praze živila jako servírka, zdálo se, že se notoricky odmítanému spisovateli (jenž v té době pracoval jako kulisák) začíná blýskat na lepší časy. Jenže osud si sveřepě stál za svým. Po prvním vydání knihy Josefa Škvoreckého Zbabělci (1958) byl do Bánské Bystrice svolán proslulý sjezd FITES, který znovu přitáhl uzdu a i Hrabalův třetí pokus o oficiální titul (povídková kniha Skřivánek na niti, 1959) byl zmařen: "Já mám trvalý pocit, že nesu špatný vysvědčení. A potom, já už od dětství pořád utíkám, pořád mě něco žene, abych šel pryč, někam jinam, a teprve odněkud jinde se mi zase chce tam, kde jsem byl, abych se nanovo vydal tam, kde nejsem. Ale, ale, ale! hladila jsem jej a šeptala mu do ucha."
Teprve v Libni v roce 1963, po padesáti letech života a třech neúspěšných pokusech se BH stal tím, k čemu ho osud od začátku připravoval, spisovatelem a během prvního dne, kdy vyšla jeho první oficiální kniha Perlička na dně, byl celý náklad jejích deseti tisíc výtisků vyprodán, takže musel být v druhém vydání zvýšen o polovinu. Natlakované zřídlo jeho lačného nazírání příběhu světa, který je "o briliantu i o kapavce" a obojí je krásné, vybuchlo v jednom mocném proudu Hrabalovy tvorby, která se stala symbolem šedesátých let a jeho první oficiální kniha ve svém filmovém přepisu v roce 1965 manifestem české nové filmové vlny (režie Perliček na dně: Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová, Jaromil Jireš). Ještě týž rok se BH stal laureátem státní ceny, byl přijat do Svazu československých spisovatelů, stal se kulturním delegátem v Paříži, v Londýně a v rozmezí let 1963-1968 byly podle jeho námětů natočeny čtyři filmy (z toho dva - Ostře sledované vlaky,1965, které získaly amerického Oscara a Skřivánky na niti, 1968, natočil Jiří Menzel). Jeho knihy začaly být překládány do cizích jazyků. Po srpnu 1968 se však literární život BH téměř vrátil do starých kolejí: v roce 1970 byl celý náklad jeho nové knihy Poupata zničen.
BH se uchýlil na svou chatu do Kerska u Nymburka. V roce 1976 shrnul své dětství do Postřižin, které o čtyři roky později ztvárnil Hrabalovi vždy věrný Jiří Menzel do nezapomenutelné filmové podoby, zkušenosti z Kerska se promítly ve Slavnostech sněženek (1978, Menzel: 1983). Do Kerska se začali stahovat světoví literární teoretici Švýcarka Susanne Rothová, Američanka April Giffordová a Kanaďan Paul Wilson, kteří chtěli zblízka poznat auru tvůrce, jenž jako jeden z nejlepších ve světě spojil východní literární způsoby s vynálezy surrealismu a hlubokým významem, aniž narušil (naopak tímto procesem zesílil) čtivost textu, a který přišel se zákonem, že: "Když očima se dostávám do pořádný knihy, když odstraním tištěná slova, tak z textu nezůstane taky víc než nehmotné myšlenky, které poletují vzduchem. takže Koniášové celého světa marně pálejí knihy, a zdali ty knihy znamenaly něco, co platí, je slyšet jen tichý smích pálených knih, protože pořádná knížka vždycky ukazuje jinam a ven!"
Tvorba tedy BH nezaplnila, byl hlubší hloubky spisovatele, a tak ani konečná bilance 77 titulů vydaných v 27 jazycích 33 zemí, 10 filmů natočených podle jeho předloh a nominace na Nobelovu cenu za literaturu (1994) BH nezabránila, aby v atmosféře upadající poetiky devadesátých let nenaložil se svým bolavým třiaosmdesátiletým artrotickým tělem tak, jak kázalo znamení pátého patra v knize R. M. Rilkeho Zápisky M. L. Brigga, znamení pátého patra v dopisech Franze Kafky, znamení pátého patra pavlačového domu, v němž zemřel jeho přítel Vladimír Boudník, znamení pátého patra Hrabalova nového panelákového bytu na sídlišti Kobylisy-Sokolniky a skutečnost pátého patra ortopedického oddělení nemocnice Na Bulovce 3. února 1997: "Nepotřebuješ se nechat vynést nejdřív na oběžnou dráhu, ale ty rovnou letíš bez přestupního lístku, cestou milosti zrovna tak, jak zasahoval starý, ale mrtvý Bůh. sám sebe oslovovat, radit si, vyptávat se, sám sobě dávat otázky, vyslýchat se a chtít se sám na sobě dozvědět to nejtajnější, podávat na sebe jako prokurátor obžalobu, hájit se."
Autor: Tomáš Koloc
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |