Patří k výrazným osobnostem české literatury i scenáristiky. S jejím jménem jsou spojeny dvě nezapomenutelné filmové komedie, a to Léto s kovbojem a Holky z porcelánu, jež jako by zastínily autorčin skutečný vklad do české literatury, který je nepřehlédnutelný: spoluutvářela podobu české literatury od poloviny čtyřicátých let do počátku 90. let a vtiskovala jí vlastní podobu a tvar.
Narodila se 24. srpna 1919 v Praze, kde prožila - pomineme-li pobyt na Ostravsku - život plný paradoxů, drsných i krásných zkušeností, který byl bohatou studnicí její slovesné tvorby. I přes léta nejistoty a strádání, kdy byl její manžel v 50. létech vězněn a autorka se ocitla v nemilosti, i přes léta úspěchů a oficiálních poct doma (zasloužilá umělkyně v r. 1978) i v zahraničí neztratila vlastní identitu a podařilo se jí umělecky rozvést etické krédo, podle něhož mohou morálně obstát jen silní jedinci ochotní přesáhnout sebe sama, své soukromé, malé a sobecké EGO. Přitom existují jisté lidské hranice, které autorka "zkoumá" s důkladností sobě vlastní. Nejsou pro ni "cizí" děti, nejsou ani "cizí" problémy, vše se týká nás všech, byť ne bezprostředně či v jedné generaci, v jednom okamžiku a v téže zemi. Tak fabulačně i jinak rozvedla životní zásadu jednoty soukromého a společenského, dialektiky minulosti a současnosti. Jejími postavami jsou ženy obětavé, poučené životními zkušenostmi, nebo je získávající v zápase s malostí okolí nebo také vlastní. Kolárová přitom kriticky navázala na autorku téměř čítankovou, na Karolinu Světlou, kterou nepřestávala obdivovat, byť k některým podobám jejího mravního maximalismu měla vážné výhrady. Zužitkovala rovněž podněty nerudovské, čapkovské, havlíčkovské, čechovovské, rollandovské a další a vytvořila poetiku, v níž se prostupují zřetele psychologické, sociálněkritické a etické. V umění vytvořit silný etický příběh se zdánlivě rozvolněnými hranicemi mezi dobrem a zlem, v jeho zasazení do realisticky vykresleného prostředí, v určité míře melancholie a snivosti, která se projevuje funkční lyrizací, jiskřivou poetizací, avšak i smyslem pro existencialitu, místy až drsnou naturalitu životního okamžiku, tkví autorčina jedinečnost. Není náhodné, že v jednom z dokladů "akademické" interpretační ubohosti, v Janouškově Slovníku českých spisovatelů od roku 1945 (Díl 1, Praha 1995), je Kolárová prezentována jako spisovatelka "bez hlubšího psychologického ponoru a výraznější stylizace" a s domnělými "publicistickými a ideově instruktážními prvky" (B. Svozil, s. 399). V jiných slovnících se ovšem s podobnými invektivami nesetkáme (Literatura s hvězdou Davidovou 2, Praha 2002) a snad se jednou dočkáme i objektivnějšího hodnocení oficiálního.
Kolárová vždy věděla, pro koho a proč píše, psaní jí bylo a zůstává formou komunikace se čtenářem a společností. Literatura je jí svébytnou formou společenského vědomí, názorem, stanoviskem. Reaguje na důležité společenské události, popř. je předjímá, ale rovněž je ozřejmuje, osmyslňuje, ozvláštňuje, problematizuje či dramatizuje, sonduje možnosti a hranice různých situací. A hlavně přetavuje ve svébytnou skutečnost plnou nových interpretačních možností. Tedy v umělecký tvar.
Zasáhla do mnoha žánrových a tematických oblastí, největšího uměleckého úspěchu však dosáhla jako autorka společensko-kritických próz (Můj chlapec a já nebo Jen o rodinných záležitostech), autobiografického románu (Náš malý, maličký svět), psychologického románu (Naděje má hluboké dno), žánru povídkového (např. Cizí děti nebo Dobrou noc, rozume), příběhové prózy pro mládež (Veronika prostě Nika), moderní pohádky (Záhadný host) a mnoha dalších, rovněž žánrů televizního i filmového umění (připomeňme vynikající televizní drama Jsou určité hranice, oceněné první cenou na festivalu v Japonsku v r. 1988, nebo film Zastihla mě noc o komunistické novinářce Jožce Jabůrkové, umučené v koncentračním táboře). Většina jejích úspěšných próz byla zfilmována či zdramatizována v televizním studiu, což bylo umožněno i autorčiným vizuálním viděním a mimořádným darem eidetickým.
Ani v letech devadesátých, kdy měla být většina "s režimem" spjatých spisovatelů "odsunuta do bezvýznamnosti", Kolárová nepřestala literárně tvořit a publikovat, avšak i ona se stala faktickou, byť nepřiznanou obětí vládnoucího kulturního apartheidu a ghettizace.
Autor: amk
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |