Minulý režim byl dokonalou dobou temna. Mnoho novinářů píše do nových novin moderně a novým způsobem. Mnoho spisovatelů konečně píše pravdu, mnoho skvělých herců konečně může hrát podle svého svědomí v opravdových skvostech. Dokonce si mohou zahrát i v reklamě, protože ta se platí přímo královsky. Také (když mají vlivné známé) může dobrý herec přijmout dabování pro umělecky nedoceněné mexické, peruánské a kdovíjaké TELENOVELY. Konečně mohou dělat to, co tenkrát v době útlaku nemohli.
Přemýšlel někdo o tom, co všechno museli ti utlačovaní tvůrci točit a co opravdu točili? Všechny ty výmluvy o podřízení, protože chtěli žít a tvořit, nepřesvědčují. Vždyť obyčejný člověk, který pracoval, který chtěl žít, je často s pohrdáním nazýván odporným přisluhovačem zločinného režimu.
Představme si, že sedíme v kině. Tehdy v sedmdesátých letech se k celovečernímu filmu připojovaly i krátké filmy. Říkalo se často, že někdy byly právě ony mnohem lepší než hlavní film. Ale nerušme, na plátně se objevuje titulek:
PROMĚNY KRAJINY.
Film je věnován pracovníkům, kteří na řece Jihlavě v Malešicích u Třebíče budují velkou přehradu s elektrárnou. Na stavbě v Malešicích byl natočen hraný film Kdo hledá zlaté dno.
První obrazy jsou doplňovány komentářem:
"Kraj okolo Třebíče byl vždy půvabný, ale chudý. Z dalekého okolí se sem sjížděli rybáři, turisté, vodáci a milovníci přírody, aby si odpočinuli na březích líbezné řeky Jihlavy, které místní lidé říkají něžně Jihlávka.
Dnes sem přicházejí lidé se zcela jinými úkoly. Mění rázovité a tiché údolí s bystrou řekou v poklidné jezero, staví dravé řece hráz a budují elektrárnu, která promění sílu řeky v energii, přinášející užitek.
V Malešicích, v původním řečišti Jihlavy, jejíž proud byl odveden ze svého koryta a teče tunelem vyraženým ve skále, má vzniknout sypaná hráz, široká tři sta metrů a vysoká rovných sto metrů, což je o deset metrů víc, než je přehradní hráz Orlíku.
Aby se vše podařilo podle plánu, je třeba dokonalé souhry lidí a strojů. Velkou část práce zastanou v nesnadném terénu naše Tatry, které svým výkonem i spolehlivostí jsou mezi ostatními nákladními auty bez konkurence. V kterékoliv roční době a za jakéhokoliv počasí jezdí v mimořádně namáhavých podmínkách. A přepravuje se bednění, potřebné stroje a šest set šedesát tisíc kubíků speciálního betonu. Svářeči, tesaři, betonáři, šoféři, technici, pracovníci desítek profesí plní denně své úkoly.
Vybudovaná elektrárna by svou kapacitou 414 MW stačila k rozsvícení všech televizorů v republice (Československé). Ale to není její hlavní úkol. Tato elektrárna bude pomáhat doplňovat kapacitu naší první atomové elektrárny."
Že je to působivá komunistická propaganda? Že bolí ruce ze sledování podobné agitky? Dobře, tak si tedy poznamenejme tvůrce, které za přisluhování budeme pranýřovat ve zpravodajských pořadech všech televizí.
PROMĚNY KRAJINY
Pracovní název: Malešice
Výrobce: Krátký film Praha DVS politické publicistiky a dokumentárních filmů
Rok výroby: 1974
Námět, scénář, komentář a režie: Jiří Menzel
Komentář mluví: Martin Štěpánek
Dalšího komentáře snad netřeba. Snad jen to, že film to byl působivý a pomáhal přesvědčovat o nutnosti PROMĚNY KRAJINY.
Autor: Jiří Kalaš
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |