Básnířka Zuzana Gabrišová (1978 v Brně) je poetka většině českých čtenářů téměř neznámá, pomineme-li její účast na několika autorských čteních (Brno) a texty publikované sporadicky v tisku (brněnském) nebo na internetu. Studentka bohemistiky a anglistiky na FF MU v Brně ovšem vydala nedávno básnickou prvotinu nazvanou O SOLI (Větrné mlýny 2004, 52 str.), která prozrazuje literární talent mimořádný, jenž by měl být rozvíjen, nikoli oklešťován a "usměrňován" podle apriorní literární šablony, která je v Brně vždy po ruce, aby si adepti poezie sami přistřihli křidélka - a daleko neuletěli...
Asi by nebyl problém vyjmenovat básníky, k nimž se autorka hlásí (dvě básně jsou přímo označeny jako "variace" na F. Halase a B. Reynka), důležitější však je, že si osvojila umění literární a dramaticky zkratky, umění zámlky a analytickou optiku, s níž konturuje i vymezuje podoby odcizení mezilidských vztahů (prázdno, násilí, nepochopení), ale také hledá a nalézá křehké nitky, vedoucí od člověka k člověku a od člověka k tomu, co jej přesahuje: autorka nezapře inspiraci křesťanskou kulturou, symbolikou, i některými aspekty biblické morálky, onu "růžovou ránu boží smlouvy". Epický prostor lyrických básní s dramatickými prvky je vymezen pokojem, zdmi nemocnice nebo prostě zřítelnicí oka, které vidí "kam se všechno děje". Ještě častěji je však roztržen, odhmotněn, negován rozpětím křídel či paží, a znovu modelován v duši lyrického subjektu, kupř. jako aktuálně prožívaná nicota (b. "nebylo nic"). Básně bez názvů a velkých písmen, nelibozvučné, přerývané, spíše zneklidňují než utěšují; utrpení, nenávisti a smrti je v nich víc než dost, ale nic z toho není manýra, módní téma. Kniha je spíše o soli v lidských ranách, nehojících se mravních bolácích v duši než o "soli země", jíž žijeme. Trpíme, tedy jsme?
S moravskou lyrikou autorku rovněž sbližují ozvuky lidové písně ("na topole sedí mrak."), ale právě jen ozvuky, spíše formální; to kontrastuje s mírou významového rozrůzňování textu. Některé básně významově unikají (vlivem zámlk a zkratky, metody "fragmentarizování" vzpomínky) a vytvářejí spíše rámec různých interpretací... Vedle básní křišťálově jasných - např. "vzpomínka na jinou noc" (odcizení milenců, kteří by něhou "mohli vytapetovat obývák / a ještě by zbylo") nebo atomizované monády "dvou vlasů a jedné přetržené / nitě" - nalezneme významové mnohostěny narušené lidské integrity, jimž vévodí motiv jehly či srůstání, vzkazů psaných bosou nohou do hřbitovního prachu, touhy po lidském, humanizujícím dechu. Motiv Krista - v naší ateistické a vzorně kapitalistické materialistické společnosti - je básnířce jedinou útěchou; iluzorní, ale tvůrčí. Plaší démony stvořené našimi činy i fantazií.
Zdá se, že vedle dominující postkultury a subkultury se v české a moravské lyrice objevují i verše, v nichž je poezie opět tím, čím býti má, tedy zprávou o stavu lidské duše.
Autor: Alexej Mikulášek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |