Jak bych
vysvětlil komukoli, komu to logicky myslí, proč se píše
SHOWBYZNYS
- což je pravopisný hybrid a (jak píší rádi pisálci v novinách a jim blízcí politici)
kočkopes, půlka po anglicku, půlka počeštěně.
No jak! Doporučil bych mu, aby si zaplatil dvě tři lekce pro začínající marketingové manažery, aby pochopil, že všecko, ale opravdu všecko má být podle toho, co si žádá zákazník. A zákazník je už tak velice in, že byznys je pro něho slovo tak základní a z prvních, hned po máma, táta a pá, že by bylo absurdní psát je jako v původní řeči - a navíc by bylo nemoudré upozorňovat způsobem psaní, že je cizího původu; byznys nám přece není a nesmí být cizí! Zato show! Jen si vychutnej to slovo a ten pravopis! To je jiné kafe, totiž jinší drink, než nějaké případné šou! Taky by to šou mnoho lidí pletlo, spojovali by si se šoustáním a šoupáním, a to sice není tak zcela od věci, ale není to ani úplně jedno a totéž. Ten byznys s najtklaby a striptýzcentry by se přece mohl jmenovat šoustbyznys, kdyby se náhle zvedla (jakože to nehrozí ani náhodou) vlna jazykového vlastenectví. Show musí zkrátka zůstat show, tak jako jazz jazzem a ne džezem. Podnikání v názvu s show je hned světovější, a to se u nás nosí. Tohle všecko jistě vzali v potaz páni a dámy v České akademii věd, z jejího Ústavu pro jazyk český, a tak do Akademického slovníku cizích slov (1995, 2001) předepsali znění showbyznys. Nic jiného. Žádné varianty. Žádná jiná možnost. To tak! Když jde o kšeft, je třeba držet jednotný krok. Protože kšeft je přece nad všecky zákony, natož nad zásady nějaké lingvistiky anebo logiky. Když jde o kšeft, musí k
Autor: alch
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |