Henry Rousseau, zvaný Celník, vkročil do výtvarné slávy díky souvislostem svého díla s díly výtvarné a nakonec i literární avantgardy, Gauguina, Picassa, Redona, Apollinaira a dalších, aby on sám pak pootevřel dveře k proslulosti celému žánru tzv. naivního či insitního umění. V Itálii se přímo symbolem tohoto malířství stal Antonio Ligabue (1899-1965), a to nejen díky expresivitě a barevné harmonii svých exotických šelem, vkládaných do severoitalské krajiny, ale i životu strávenému v psychiatrických léčebnách a na potulkách. Jeho významnou představitelkou je Amelia Pardo (narodila se v roce 1928 a zemřela předčasně v roce 1985), žena novináře a spisovatele Paola Parda, dopisovatele italských levicových listů z Prahy (byl tu od podzimu roku 1948 do podzimu roku následujícího) a z SSSR, kam už jej coby jeho žena Amelia doprovázela. Byla jeho věrnou společnicí i při jeho novinářských výpravách do Číny, Indie, Pákistánu, Kambodže, Vietnamu (kde byl Pardo za vietnamské války válečným korespondentem), Brazílie, Chile a bůhvíkam ještě. V Leningradu v sedmdesátých letech Amelia začala malovat a svými obrazy pak doprovázela kraje a města, která se svým mužem navštívila, aby nakonec uzavřela své dílo i svou životní pouť v Římě. Dnes už patří mezi známé a kritikou ceněné osobnosti italského malířství jako takového. První osobní výstavu svých děl měla v roce 1965 v Římě, následovala řada dalších, v Miláně, Palermu, Florencii, Bologni, ve Švýcarsku a v Ekvádoru, o jejím díle psali významní kritici jako Mario de Micheli, dokumenty o jejím díle vysílala italská televize. »Leopard, opice, žena v červených šatech na Španělských schodech a dokonce sloni na benátském Velkém kanálu nejsou herci a Řím není jeviště, naopak, to Řím tu předvádí sebe sama údivem svých úsměvů, svých světel a svých objetí a krášlí se šelmami a dětskými draky na Piazza de Popolo a před Tridentem, který Amelia Pardo nechala zaplavit vodou, na kterou položila loďky a lekníny,« píše výtvarný kritik Marcello Venturoli.
Autor: zrt
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |