Polemika - Polemika - Polemika
Co je a co není moderní? Co to vlastně znamená moderní, je to vždy pokrokové a životné? Je všechno nové moderní, nebo to může být i jen oprášená vykopávka?
Ivan Hlivka (Obrys-Kmen 39/2005) považuje za "modernistického kramáře" každého, kdo "slepuje falešný obraz socialistické minulosti", "nově čte Marxe", "požaduje urgentní modernizaci komunistické strany"... I když píše v jinotajích, je jasné, že za vším tím kramařením jsou "jástvím trpící a za vědce se vydávající intelektuálové odtržení od lidových mas". Jména? Uvedena většinou nejsou, ale kdo by je neznal, že?
Vůbec se nechci zastávat oněch nejmenovaných modernistů, ale obhajovat musím jejich právo na svůj názor, aniž by jim bylo přišpendleno označení zrádce. Spočítali jsme si už, kolik údajných zrádců našeho dělnického hnutí, ideologie, strany, bylo za posledních sto třicet let vyhnáno, pošpiněno, zneuctěno a posláno na věčnost, aby se záhy zjistilo, že to byli lidé, kteří to s námi mysleli poctivěji a pro naši věc byli užitečnější než ti, co zůstali jako pravověrní? Je pravidlem, že na levici je potenciálních přeběhlíků a zrádců víc, tedy i těch údajných, než zrádců na pravici. Z "drápů bůžka vlastnictví" se drtivá většina lidí samozřejmě nevymanila, to se Ivan Hlivka mýlí, takže vidina materiálního přilepšení nebo společenského povýšení je lákavá, kromě hrstky morálně nejpevnějších jedinců, i pro příznivce levice.
Kdosi pronesl zajímavý postřeh, že současné vojenské školy připravují pro minulou válku. Ten, kdo bojuje za sociální spravedlnost je v permanentní válce, která nikdy skončit nemůže. To už víme. A podmínky ve společnosti se mění tak rychle, že v celých lidských dějinách nenajdeme paralelu. Jako gymnazistovi se mi v sedmdesátých letech dostal do rukou časopis Plamen, snad ročník 65. Uhranula mě v něm diskuse o tom, kdo je tím opravdovým komunistou, zda u nás v teplé kanceláři sedící a výkazy vyplňující tajemník stranického výboru, či jihoamerický partyzán s puškou v ruce nahánějící hrůzu místním latifundistům. V sedmdesátých letech se už na tato témata nediskutovalo, snad nesmělo. Jako živá voda byla proto setkání s názory chilských uprchlíků a kubánských studentů. Jejich pojetí socialismu bylo nesmírně přitažlivé, protože trochu jiné než to naše, zaprášené a fádní. Hledali jsme v minulosti a našli dvacátá léta v Sovětském svazu, kdy sověty byly opravdovými sověty - další ohromující poznání toho, jak mnohotvárný může být socialismus. Karel Kosík to později shrnul: "Patří k ironii 20.století, že se tento systém rozpadl nikoli proto, že byl sovětský a komunistický, ale proto, že sověty (rady pracujících) zlikvidoval a nahradil je policejně byrokratickou diktaturou, že potlačil komunismus jako osvobozující moderní alternativu a prosazoval se jako špatně fungující nevýkonný erární kapitalismus..."
Nekamenujme proroky, i když se třeba ukáže, že to jsou proroci špatní nebo že proroky vůbec nejsou a jsou to obyčejní mýlící se, třeba i ješitní, lidé. Ale to je na nás, abychom byli schopni v seriózní a bohaté diskusi své názory veřejně vyjádřit a obhájit. A uměli za ně tvrdě bojovat, ale slušně a bez předsudků. A uměli naslouchat a ne okřikovat. Socialismus, ať už v jakékoli ze svých tisíce podob, za to stojí.
A na závěr ještě jeden příměr. Když ve dvacátém století začaly i v oblasti vážné hudby vyrůstat jak houby po dešti nejrůznější modernistické směry, snažili se skladatelé své nedůvěřivé a nechápající posluchače přesvědčit, že toto je ten jediný a správný směr, kterým se bude hudba ubírat. A je jen na posluchačích, aby se naučili novému hudebnímu myšlení. Utekla celá desetiletí, z koncertních síní, kde se moderna provozovala, utekli i posluchači. Ukázalo se, že životnou zůstala jen ta větev moderní hudby, která důsledně vycházela z tradice; ti, kteří jí opovrhli a zatratili ji, dnes skládají a hrají jen pro hrstku fandů. Ale šanci dostali a čas provedl výběr. V hudbě však tato metoda zkoušky a omylu vychází přece jen levněji než v politice.
Autor: Vladislav Veselý
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |