Pražská ulice Králodvorská vděčí za své pojmenování bývalému sídlu českých králů nedaleko Horské, pak Kutnohorské a dnes Prašné brány. Královský dvůr si zde zřídil král Václav IV. a sídlil zde i císař Zikmund, Ladislav Pohrobek a dokonce i Jiří Poděbradský. V časech pražských nepokojů v letech 1483-84 se však král Vladislav Jagellonský s celým dvorem přemístil na druhý břeh Vltavy na hrad.
Ve 21. století postávám na chodníku v Králodvorské ulici před budovou nynějšího Grand Hotelu Bohemia a vznáším dotaz na dva mezi sebou se bavící mladé řidiče luxusních automobilů, poskytujících v nich zřejmě hotelové služby. Perfektně odění mladíci okamžitě opouštějí mluvu čističů pražských kanálů a s ochotnou úslužností doprovázenou úsměvy mi s lítostí sdělují, že opravdu neznají dřívější název hotelu. Patriot hlavního města si však někdy leccos umíní a chce se dopídit, kde v roce 1927 zatančila Josephine Bakerová pro diváky z vyšších kruhů. Tanečnice tehdy Prahu skutečně navštívila a jako vůbec první v Čechách vystoupila s obnaženými ňadry.
Jako nepamětník proto zacházím do recepce luxusního hotelu, abych zvěděl. Velice ochotná dáma mi nepomohla ani s pomocí počítače. Až jeden starší muž se najednou uhodil do čela a pronesl jediné slovo - Steiner! Ano, Grand Hotel Bohemia měl majitele pana Steinera. Josephine Bakerová (3. 6. 1906 - 12. 4. 1975), americká černoška, tanečnice a zpěvačka si ve 20. letech minulého století zcela podmanila Paříž, newyorskou Broadway a poté i další evropská města, mj. také Prahu, kde vystupovala v Lucerně. Velký sál nemohl tenkrát stačit úžasným výkonům nejen zmíněné obnažené tanečnice, ale ani umění Maurice Chevaliéra, Fjodora Šaljapina a dalších zahraničních umělců.
Bakerová získala v roce 1937 francouzské občanství a 2. světová válka přerušila její hvězdnou kariéru. Tanečnice se proslavila rovněž adopcí dětí různých národností a bojem za rasovou rovnoprávnost.
V letošním červnu uplynulo 100 let od jejího narození a jsem moc rád tomu, že jsem kvůli ní objevil kousíček ze zapomenuté pražské minulosti. Pražské křižovatky, uličky s kavárničkami, ale také obrovské umělohmotné cedule až příliš často vytvářejí kulisy, za kterými bývají ukryta neskutečná tajemství. Ubývá však bláznů, kteří se je snaží objevit. Prahou jít a poptávat se? Není to příliš staromilské? Jenže ta Josephine Bakerová za to opravdu stála...
Čokoládová Josefina v pražské Lucerně
Psal se rok 1907 a začala výstavba paláce Lucerna, jehož základem byla železobetonová budova konstrukce ing. Bechyněho. O dvacet let později - v podzemí tehdy jednoho z největších sálů Evropy - tančila mladá světová tanečnice Josefina Bakerová. Později se rakouskému tisku svěřila se svými obavami z utopení diváků, neboť jí bylo sděleno, že nad sálem vede ohromný vodovod zásobující celou Prahu.
Ve vyprodaném sále se Bakerová zprvu cítila poněkud nejistě. Podle vlastních slov se ocitla v sále podivně zmenšujícím herce a instinktivně hledala nějakou oporu. Ta přišla se vzpomínkou na půvabnou Prahu se starým židovským hřbitovem, na legendu o Golemovi, na tajemnou uličku alchymistů... I když Bakerová v té době ještě nezpívala příliš dlouho, v čase vystoupení v Lucerně jí bylo 21 let, potěšil ji první, zatím trochu nesmělý potlesk po úvodní písničce. Následoval tanec. Dirigent orchestru poněkud přehnal tempo a tanečnice při pohybu po pódiu Lucerny se na něho významně podívala a dokonce mu dávala znamení nohou. Neporozuměl, a tak se přiblížila až k němu a dvakrát po sobě vykřikla: Too quickly! (Příliš rychle!). Dirigent neporozuměl ani teď, i když zvolání opakovala. Bakerová tedy tančila v šíleném tempu až uklouzla, upadla na bok, ale její snědé tělo se jediným skokem opět zdvihlo. Při pádu si odřela loket a kůži na celé paži a ucítila krev na konečcích prstů. Lucerna však vybuchla nadšením, neboť diváci pád považovali za součást vystoupení. Potřetí vykřikla směrem k dirigentovi: Too quickly! Tanečnice upadla také na kolena a hlavou jí proběhla slova, která později sdělila rakouskému novináři: "Zastavíš-li se, jsi ztracena, je třeba, abys vysílila orchestr a toho strašného dirigenta!" Kolena krvácela, krev jí tekla i po lýtkách, jenže Bakerová tančila jako ďábel. Konečně ruka dirigenta ukončila hru orchestru a čokoládová Josefina pak ještě vzpomínala: "Zdálo se mi, že všechno je rudé, všechno jako by mělo shořet. Slyšela jsem výbuch bouře a zhroutila jsem se. Hořela jsem jako pochodeň. Diváci tleskali a marně vyvolávali. Omdlela jsem. Odnesli mě do mé lóže. Pozbyla jsem vědomí. Byla jsem mrtva. Tiše jsem krvácela, na zem, na koberec, ruce zkřížené..."
Po pražském vystoupení Josefina Bakerová přijela do Vídně, kde se jí krásný modrý Dunaj zdál méně modrý než Seina. Český poslanec ve Vídni pan Jeřábek však počestné Vídeňáky varoval před nemravnou černou tanečnicí a v její barbarské nahotě viděl nebezpečí pro celou Evropu a bílé plemeno. Poslanec Jeřábek, přestože tehdy ve Vídni žilo půl milionů Čechů, podal dokonce interpelaci až do vlády...
Divadlo Johanna Strausse naproti kostelu sv. Pavla bylo však přeplněné. Bakerová začala své vystoupení starou černošskou lidovou písní z časů dávného otroctví, kdy otroci umírali v beznaději pod karabáčem svých vysoce křesťanských pánů. Po písni situace vyhlížela tak, že sál se zboří potleskem. Po zpěvu následoval tanec, o kterém se umělkyně nechala slyšet: "Tančila jsem, jako jsem vždy tančila a jak budu vždy tančit, nemyslíc ani na dobré ani na zlé, ale na svůj tanec, na tanec upřímný, čistý, který má být před lidmi a Bohem, který je stejně Bohem bílých, jako černých, žlutých nebo rudých svědectvím, že je vše věčné a volné mládí a že je vždy na světě prostá a velká radost ze života, která stačí sama sobě. Rakušané mě po tomto vystoupení adoptovali."
Ještě v 60. letech minulého století Josefina Bakerová podnikla několik cest do USA, aby se zúčastnila demonstrací za rasovou rovnoprávnost.
Autor: František Dostál
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |