Muzeum Guggenheim v baskickém Bilbau bude příští rok fungovat již deset let. Přesto však jeho architektura působí stále futuristicky. Dnes možná ještě víc než v době dokončení. Toto konstatování souvisí pravděpodobně s celkovým architektonickým kontextem města. Baskické Bilbao bylo tradičně již od 19. století průmyslovým centrem na deltě řeky Nervion na severním pobřeží Španělska. Tady se těžký průmysl prolínal s doky a překladními přístavy. Město však dostalo v posledních desetiletích velkou šanci k totální proměně, stejně jako řada jiných průmyslových center na severu Iberského poloostrova. Tato města prodělávají velké zvraty. Krajina se obecně kultivuje, a to nejen ekologicky, ale i kulturně a umělecky. Architektura přitom sehrává stěžejní, jasnou a nezastupitelnou roli.
V Bilbau je to především stavba muzea výtvarných umění Franka O. Gehryho. O této výjimečné stavbě bylo napsáno již hodně, i v našem odborném a dokonce i denním tisku. Snad bychom mohli znovu podtrhnout organickou propojenost umělecko- estetické hodnoty stavby s její praktičností, s jejím účelem, s jejím fungováním ve společnosti. Mohli bychom zjednodušeně říci, že muzeum umění v Bilbau je zároveň budovou i sochou. Svou existencí podporuje atmosféru města, které má co povědět současnosti, a možná nastiňuje i budoucnost městského životního prostoru.
V roce 1993 byl položen základní kámen a v říjnu 1997 bylo muzeum slavnostně otevřeno. Celá stavba provokuje každého mimojdoucího. Popuzuje svou neuchopitelností, na první pohled jakousi bezbřehostí tvaru. Nabízí nekonečné množství pohledů. U mnohého návštěvníka to jistě vyvolá nervozitu, ale především zvědavost. Většina diváků však tuto bariéru překoná a nechá se doslova unášet množstvím tvarů, neobvyklostí proporcí, povrchovou úpravou stavby.
Podle autora bylo základním inspiračním zdrojem při koncipování stavby něco tak nesouvisejícího se stavbou muzea, jako je kapr. Kapr na pobřeží Iberského moře, tedy v podstatě na březích Atlantiku, je dosti výjimečný zjev. Kapr je spojen s pojetím středoevropských Vánoc, a tedy i s Vánocemi architekta Franka O. Gehryho. Je to nejen tvar ryby, ale i její povrch, pronikavě se lesknoucí šupiny. Cela stavba je promyšlena do všech detailů, počítá s nejrůznějšími možnými instalacemi jak největších objektů, tak i intimních formátů. Centrum stavby tvoří mohutný vestibul, v kterém i velká kumulace návštěvníků nepůsobí nijak stísněně. Je to v pravém smyslu slova moderní reprezentativní prostor.
V letošní letní sezóně, tedy od dubna do října, představilo Guggenheimovo museum kromě permanentní kolekce ve svém největším sále sérii ocelových objektů Richarda Serry. Návštěvník procházející mezi těmito objekty vnímá spíše materiál než vlastní tvar. Ten v podstatě pochopí teprve z nadhledu, který umožňuje členitost stavby.
Za stěžejní expozici však bezesporu můžeme považovat významnou výstavu s názvem Rusia.Tato výrazná prezentace představuje výběr toho doslova nejvýznamnějšího a nejtypičtějšího, co vzniklo od 13. století po naší současnost na území Ruska v nejrůznějších historických hranicích. Velká část exponátů poprvé, právě u příležitosti této výstavy, opustila hranice Ruska. Na expozici se podílejí nejvýznamnější kulturní instituce, jako například Treťjakovská galerie a další.
Jistě nebylo jednoduché koncipovat tak široký projekt. Ke cti organizátorů budiž řečeno, že se úkolu zhostili s veškerou odpovědnosti a umělecko-historickým nadhledem. Tento nadhled vidím především ve snaze podat v rámci možností co nejúplněji stěžejní trendy a koncepty výtvarné tvorby v tak širokém historickém rozpětí. Týká se to především období socialistického realismu, které právě v sovětských souvislostech bylo zvlášť významné. Najdeme tu například díla takových autorů jako Brodskij, Gerasimov, Dejneka. Mezinárodní publikum v Guggenheimově muzeu právě této části expozice věnuje zvlášť velkou pozornost. Stejně zapůsobila monumentální úvodní část věnovaná nejstaršímu období. Ikony, Rublevovy malby působí v moderním interiéru zvlášť jedinečně. Další historické etapy divák jistě srovnává s evropskou produkcí příslušných období. Jako celistvý proud pak působí díla autorů 19. století, jako byli například Rjepin, Šiškin, Vrublev, je zde také zastoupen zvláště českému diváku známý Musatov.
Významnou kolekci tvoří představitelé avantgardy, například Kliment Redkov, Kuzma Petrov-Vodkin, Malevič, Tatlin, Chagall, Natalia Gončarová a další.
Samozřejmostí výstavy je právě její široké rozpětí, a to nejen v rovině historické, ale zvláště v rovině názorové. A tak vedle oficiálních děl se zde prezentují díla ve své době opoziční, společensky kritická.
Poslední část představuje ruskou výtvarnou současnost, která vůbec nezůstává za současnými evropskými i světovými trendy. Je stejně tak agresivní, přichází většinou s kritikou minulého režimu. V této souvislosti mají jistě větší význam kritická díla, která vznikala paralelně s oficiální produkci.
Výtvarná přehlídka Rusia v Guggenheimově muzeu v samém srdci Baskicka v Bilbau je velkým kulturním počinem. Byla by svým způsobem jistě velkým objevem pro Prahu.
Abychom však představili celou výstavní činnost letošního léta v Guggenheimově muzeu, nesmíme opomenout přehlídku akvarelů a pastelů Maxe Beckmanna. Jde převážně o menší komorní formáty. Kolekce představuje přehlídku širokého časového období, zachycující nejrůznější témata až po známý autoportrét z r. 1932. Tato retrospektiva prošla již New Yorkem, Curychem a Paříží. Pro diváka je zajímavá také svou dokumentační rovinou, biografickými materiály, jako například filmem z Beckmannova života.
Návštěva Guggenheimova muzea v Bilbau není jen zážitkem ze setkání s uměleckými díly, ale bezesporu celistvým estetickým prožitkem. Není náhoda, že návštěvník mnohdy stráví více času prohlížením a doslova zažíváním samotné architektury než vlastních vystavených uměleckých děl. Tato poznámka samozřejmě není v žádném případě zamířena proti vzpomínaným výstavám.
A ještě jeden závěr, který potěší. V Guggenheimově muzeu, na rozdíl od jiných světových a našich muzeí umění, platí průkazy vydané i pro naše historiky umění.
Autor: Věra Beranová
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |