Divadelní hru MARVINŮV POKOJ diváci dobře znají z její filmové podoby, v níž si zahrály tehdy největší hollywoodské hvězdy Meryl Streepová, Diane Keatonová, Robert De Niro a Leonardo DiCaprio. Ale hra sama zazářila na Broadwayi už předtím, roku 1992 obdržela prestižní cenu New York Drama Desk Award. Byl to zároveň rok, kdy autor Marvinova pokoje, teprve třicetiletý Scott McPherson, zemřel na AIDS. Jeho poslední měsíce v nemocnici byly nesmírně těžké, ležel zde na pokoji se svým přítelem, který ho svou smrtí o něco předešel. Opravdovým zjevením je proto ona obdivuhodná nesentimentalita v autentickém pojednání o tématu smrti, autorova neobyčejná schopnost humorného nadhledu, která se vymyká z podobných, ale zpravidla selankovitých, po americku střižených rodinných příběhů.
Pražské divadlo Rokoko, které v režii Ondřeje Zajíce hru uvádí, vsadilo právě na tuto autentickou McPhersonovu strunu - přiblížit téma zákeřné nemoci a smrti jako nic výjimečného, co by mělo člověka a jeho okolí deprimovat a deptat, ale jako přirozenou součást života, kterému zůstávají ještě další hodnoty, především láska a potřeba obětovat se pro druhé. Takto svůj úděl smrtelného onemocnění leukémií vnímá čtyřicetiletá, dosud svobodná Bessie (hraje ji Dana Batulková), pečující o svého léta těžce nemocného, ve svém pokoji uvězněného otce Marvina a o jeho bezbrannou, popletenou sestru. Tu opravdově předvádí Luba Skořepová a dodává jí nejen kouzlo osobnosti, ale i velkou dávku důvěryhodnosti a lidské vřelosti. Diváci stejně nadšeně přijímají i pravdivou, plnokrevnou postavu lékaře v podání Lubomíra Lipského, dokonale propojujícího prvek tragičnosti s humorným a komickým nadhledem.
Tragický osud Bessie přivádí do její domácnosti její sestru Lee (Veronika Gajerová) se dvěma syny. Nová životní zkušenost jí pomáhá překonávat odcizení vůči Bessii i konfliktní vztah se starším synem Hankem (představuje ho Kryštof Hádek), popouzejícím rodinné autority a nekonformním i vůči společnosti. Test kostní dřeně, který všichni postupují, aby případně pomohli Bessii, je neúspěšný. Společná návštěva Disneylandu, kde Bessie prožije těžký atak nemoci, naznačí blížící se neodvratný konec. Pro ni to znamená svou lásku obětovat nejbližším, pokračovat ve svém pečovatelském údělu, který byl vlastně jejím největším životním štěstím.
V záplavě brutální a krvelačné televizní prvoplánovosti, kýčovitých seriálů zatemňujících skutečnou pravdu o životě, je představení v Rokoku opravdovým pohlazením, svědectvím o lidské opravdovosti a solidárnosti.
Autor: Vladimír Kolár
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |