O francouzském předvánočním trhu 2006 byly romány autora bestsellerů Marca Lévyho v prodeji jako knihy do kapsy v dárkové kazetě. Na tento dárkový balíček byly v mnoha francouzských městech reklamy na velkých plakátovacích stěnách o rozměrech 4 x 3 metry.
Knihy do kapsy jdou dobře na odbyt. Celkový obrat knižního obchodu sice stagnuje, ale podíl knih do kapsy na obratu je na vzestupu: za posledních pět let se vyšplhal z 25 % na 35 %. Mnozí to zdůvodňují nižší kupní silou Francouzů a též poklesem zájmu o knihy. Vázané knihy jsou ve Francii již dlouho spíše výjimkou. O brožované knihy je dosud jakýs takýs zájem. Pesimisté z oblasti kultury se obávají, že nastal konec řemeslné kvality, zatímco sociologové říkávají, že prý dochází k demokratizaci četby. Vydavatelství projevují zvýšený zájem o díla zemřelých autorů, jejichž autorská práva již zanikla a vydávají jejich díla často dokonce i ve zkrácených verzích. Na současném knižním trhu ve Francii se začíná klasikům říkat »longseller (něco jako ležáky)«, což je barbarismus převzatý z angličtiny.
Autor: Jaroslav Liška
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |