Literární teoretik, historik, kritik, ale i básník František Valouch (ročník 1935), který působil jako docent na filozofické fakultě olomoucké univerzity, vydal výbor ze své práce od roku 1980 na poli výzkumu literární teorie a hlavně poezie ČAS V POEZII, POEZIE V ČASE (Votobia Olomouc 2005).
Studie a recenze shrnuté do svazku prozrazují, že se autor svému řemeslu dobře vyučil hlavně u Oldřicha Králíka: jsou to rozbory a soudy pravidelně solidní, věcné, trpělivě a vynalézavě argumentované. Nemusíme se vždy se závěry ztotožnit (například soud o monografii I. Málkové o Vilému Závadovi se mi zda příliš přísný), ale nikdy není marné je číst.
Co však upoutá na knize právě dnes, jsou stránky, na něž Valouch zařadil své studie (z let 1985-1989) o Karlu Sýsovi, Jaroslavu Čejkovi a Jiřím Žáčkovi, publikované původně v akademické České literatuře. To je něco diametrálně jiného než se děje v dnešních elaborátech, kde tyto (a další) básníky odbývají nálepkou režimní, aniž jsou s to pro pohrdání najít doklady v nepředpojaté analýze jejich díla. Že by se blýskalo na časy a doba se navracela do svých kloubů?
Jásat by bylo předčasné: Valouch se už nemusí obávat ostražitosti mladších kolegů, bdících na fakultách stejně jako redaktoři v rozhlase a televizi nad dodržováním veřejně nevyhlášeného, o to tvrdšího oficiálního přístupu k někdejším "režimním" autorům. A jeho opovážlivost má své meze. Do výboru ze svých statí nezařadil nic, co vyšlo kdysi v Literárním měsíčníku, kde psal zasvěceně o poezii Závadově nebo o básnických knihách Josefa Suchého, Petra Cincibucha nebo Františka Nechvátala. Ale už to, že nyní uveřejňuje např. svou studii, ve které ukazuje na základě důkladného až minuciózního sémanticko-estetického rozboru, jak Sýs umí (říká to jeho slovy o Holanovi) uchopit skutečnost v uzlovém bodě, osvětlit mžiknutím oka její hlavní, pod- statné rysy, pochopit ve zkratce její zákonitosti, už to stojí za zamyšlení a osměluje k předpovědi, že čas věcného hodnocení tvorby, uvržené do klatby a dosud v ní držené, není už daleko.
Autor: Milan Blahynka
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |