John Maxwell Coetzee je po Nadine Gordimerové druhým Jihoafričanem, který získal Nobelovu cenu za literaturu (2003). Když jsme na stránkách Obrysu-Kmene referovali o jeho Hanebnosti, měl český čtenář vedle tohoto pozoruhodného románu k dispozici pouze Barbary. V současnosti je na knihkupeckých pultech próza Pomalý muž a připravuje se k vydání Mládí, které má navázat na první svazek vzpomínek CHLAPECTVÍ (Metafora, 2007, str. 159, přeložila Drahomíra Michnová). Tváří v tvář tomuto textu se označení žánru v názvu recenze může jevit jako nepatřičné, ale autor tento termín doslova uvedl v podtitulu: Obrázky z venkovského života, Vzpomínky.
Abychom se vyvarovali pocitu staromilství, jež některá vzpomínání pečetí dominancí vypravěče v 1. osobě, který je alfou a omegou, dodejme pro úplnost, že se vypravování odvíjí ve třetí osobě singuláru s věkovou hranicí třinácti let. To na jedné straně umožňuje objektivní odstup, na straně druhé až narcistní přístup k hlavní postavě. Aby vše bylo náležitě pochopeno, autor se na několika místech pojmenovává, což přispívá k důvěryhodnosti autenticity. Chlapectví je zkrátka pro autora problém.
Doma je z něj vzteklý despota, ve škole beránek, mírný a poddajný... Tím, že vede takový dvojí život, na sebe naložil břímě podvodu... Je jenom na něm, aby se prokousal dětstvím, doma i ve škole, k novému životu, kde už nebude muset nic předstírat.
A důvodů k předstírání je nesčíslně: třeba primitivní bydlení zprvu na předměstí, posléze v centru Kapského Města, frustrace rodičů z nenaplněných ambicí, neuspokojivý sourozenecký vztah, tělesné tresty, domorodí Afrikánci s odlišným přístupem k životu, apartheid. Takže pro zmateného nedospělce, který chce být zároveň milován a nenáviděn, je tím nejpodstatnějším hledání východisek. Pro člověka, který se bude jednou literaturou živit, je to především četba, a to jako únik a zároveň výzva. Prahnutí po příběhu s výchovnými a pedagogickými ambice vedou k nekritickému obdivu Wyssova Švýcarského Robinzona, nezbytnost kosmického a životního řádu směřuje k vzývání farmy, odkud pocházeli autorovi předkové. Na farmě funguje všechno jak má, od mezilidských vztahů po kvalitu pitné vody, a tak není divu, že Coetzee zapomene na hierarchii pěti až sedmistránkových kapitol a rozmáchne se ke stránkám dvanácti. A farmu opouští jenom nerad...
Není divu; kdo se nechal unést dramatičností Hanebnosti, pochopil, že to nebude filozofie vysokoškolského vzdělance, jakým je Lurie, která mu velí v sebezáchově opustit zónu politického neklidu, ale že to bude jeho dcera Lucy, jež neuhne z farmy i přes traumatizující zážitek s černošskými bojůvkami. Tam se totiž po nezbytné katarzi konstituuje budoucnost...
John Maxwell Coetzee ví, o čem píše. Je autorem nesmírného kulturní rozhledu. Evropský fundament doplnil studiem a působením na univerzitách ve Spojených státech, v současnosti zakotvil na jedné z australských univerzit. Píše, překládá, píše...
Chlapectví je snahou obsáhnout lidské bytí, umělecky nesmírně vyzrálé, takže v případě dalších próz se máme na co těšit.
Autor: František Skorunka
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |