František Skála, člen Unie českých spisovatelů, se 16. března dožívá 85 let. Srdečně blahopřejeme!
Idibus Martiis - jak my latiníci říkáme, podle juliánského kalendáře, tedy 15. března 44 po Kr., byl zavražděn Gaius Julius Caesar. A o 1895 let později, 15. března 1939, den před mými šestnáctými narozeninami, byl nevlídný předjarní den, v němž jsem zažil otřesnou historickou událost. V dešťosněhové plískanici, za kostelem naší vesnice se vynořily a zatáčkou karlovarské silnice, kolem hospody naší babičky, začaly pomalu projíždět kolony motocyklů se sajtkárami. Seděli v nich těžce ozbrojení Teutoni s ocelovými hrnci na hlavách a jeli ku Praze. Ti se proti všem dohodám s našimi západními spojenci, s Runcimany a Daladiery, nespokojili jen se záborem Sudet a jeli si vzít i zbytek republiky. V pohraničí je v extázi provázené orgasmem vítali jejich soukmenovci, ve vnitrozemí pláč, slzy a hrozící pěsti, skřípění zubů.
Kdybych záběrům kamery své paměti dal zpětný chod o jeden rok, objevil by se obraz českých vyhnanců z oblasti kolem Duchcova, Hrdlovky, Litvínova a Mostu, které naše vesnice přijala a ubytovala. Byly to asi dvě desítky rodin, s nimiž mi přišli noví kamarádi a cvičenci v Sokole. Jedni z těch přišedších - Štrosovi, dokonce naši vzdálení příbuzní - mi utkvěli v paměti jako tragický obraz staré matky a jejích tří krásných synů ve věku od dvaceti do osmadvaceti let, kteří odešli bojovat do Španělska. Zůstala sama plna strachu o ně. Jednoho dne přinesla ukázat jejich obrázek na titulní straně jakéhosi časopisu. Všichni tři stáli kolem asi dva metry vysoké bomby a ležérně se o ni opírali. Ani jeden z nich se však matce nevrátil, všichni tam padli. Ona pak osiřelá dožívala mezi obecními chudými, pomatená a šílená hořem.
Další s tím související obraz se mi vybavuje z doby pěti let předtím. Nebylo to už o Idách, nýbrž v červenci roku 1933, kdy jsem byl na prázdninách u strýce a tety v Tršnici u Chebu, kde byl strýc zástupcem přednosty železniční stanice. Když nádraží navštívili potulní muzikanti, kteří tehdy v dobách velké hospodářské krize chodili v četných skupinách po celé republice, byli vždy na tomto odlehlém místě vítanou atrakcí a lidé jim z oken štědře házeli mince. Vidím jako dnes skupinku šumařů Němců, kteří při kytaře, heligonce, křídlovce a vozembouchu zpívali na melodii krásného Straussova valčíku tato slova:
Die Fenster auf, Herr Hitler spricht,+*Pan Hitler mluví, slyšet chcem',
Ó, Grossmamma, dass geht ja nicht,+*ó babičko, však nemůžem'
Herr Hitler spricht, manu hört ihn nicht,+*slyšet ho přec, je těžká věc,
in diesem Dunkel sein Wort ist Licht.+*v té tmě je světlem jeho řeč.
Wir müssen in den festen Band+*Musíme všichni v pevný band
anschliessen unsern Eygerland+*proměnit ten náš Egerland,
so stark und stolz, wie unsre Eich'+*dubově pevnou vůli mít,
angliedern an das Reich.+*k Říši ho připojit.
Ano, tehdy již Hitlerovy výkřiky začaly čeřit až dotud klidnou hladinu soužití Čechů s Němci v pohraničí. Mince jen pršely.
A zanedlouho již... die Reihen dicht geschlossen SA mašírovaly a i u nás pochodovali Egrlendři v bílých punčochách za zvuku píšťal a bubnů.
Co následovalo v dalších letech je sice známo, ale tím, jak ubývá těch, co to zažili, slábne i paměť ostatních. A mladí, těm to už nic neříká, nevědí nic. A Němci? Ti také nic - oni muzikanti a ne jen ti potulní, co tenkrát hráli Die Fenster auf..., ani ti velcí - Bach, Beethoven, Brahms či Mozartek. Těmhle se sice líbil Richard Wagner, ale sami spíše jen ty píšťaly, bubny, zvonečky do pochodu, hvízdání kulek a bubnování bombardových náletů. Ale teď se cítí ukřivděni Benešovými dekrety a že jsme je odsunuli Heim ins Reich, podobně jako to už o 890 let dříve udělal český kníže Spytihněv II., jak o něm píše v Kronice české Kosmas:
Byl to výborný muž, byl krásný od hlavy k patám. On si hned prvního dne, kdy byl zvolen, velikou, podivuhodnou a po všechny věky pamětihodnou zjednal památku, neboť všechny Němce, co se jich nalezlo, ať byl člověk bohatý nebo chudý, nebo poutník, kázal najednou do tří dnů vyhostiti ze země české, ba ani své matce, o níž jsme se svrchu zmínili, Jitce, dceři Otově, nedovolil tu zůstati...
Tolik tedy Kosmas o prvním odsunu Němců z Čech. Proč asi? Všude, kam přišli, chtěli poroučet a teď už zase chtějí omluvy za to, co provedli sami jiným, které chtěli jako vždy opanovat. Uráží je, že jsme dosud důstojně nepohřbili ostatky statisíců jejich vojáků, kteří padli na našem území, těch co k nám jeli tehdy Idibus Martiis v těch kolonách s ocelovými kotlíky na hlavách, a to, že tu vůbec neměli co dělat, je ani nenapadne. A to je právě to, co se u nich stále opakuje a proč. Spytihněv II. už roku 1055...
Za holocaust, transporty do koncentračních táborů, do plynových komor, za masové vyvražďování civilního obyvatelstva, za Lidice, Ležáky, Oradour, za miliony obětí válečného běsnění měl by být nacismus navždy a všude vyhlazen z povrchu zemského, jenomže...
Idibus Martiis 2008
Už zase i u nás pochodují neonacisté a naše zákony neumožňují tomu zabránit, stejně jako neumožňují domoci se práva či zabezpečit občany před zločinem a násilím. Zákony potřebné k rychlému vymáhání peněz od nich, třebaže protiústavní a sociální, rodí se či novelizují cobydup. Ty však, které by měly občany chránit, to už dvacet let beze změny neumožňují a možností různého výkladu chrání spíše delikventy, tuneláře a mafiány, jako by byly udělány pro ně.
Vědí ti mladí, co pochodují a hajlují, co je NACISMUS? Že tahle apokalyptická šelma byla vykrmena a vyzbrojena zbrojařskými koncerny starého evropského i nového atlantického kontinentu, aby byla vypuštěna na nově se tvořící velké slovanské a kavkazskoasijské soustátí socialismu, když se je nepodařilo zničit intervencí. Že tato armagedonská obluda skočila po krku i svým pánům; to se jim přece stalo i nyní při kompradorském výboji do arabských naftových států. Saddám Husein i Ussáma Bin Ládin byli též jimi krmení vlkodlaci, kteří je chytili za lýtko a změnili se tím v teroristy, což je vítaný nepřítel, proti němuž lze vést válku bombardováním vesnic a měst. Konečně odbyt pro obrovské zásoby zbrojařské výroby!
To znamená, že se vrací něco, co už tu bylo a je to tedy stará věc, stará vesta nakonec. Spor však o to, co je staré a co nové, neustává. A protože převratem se vždy všechno převrací z nohou na hlavu, až se někdy z toho žaludek obrací, je tomu tak i se slovy, dává se jim význam nový, a toho původního, toho pravého, se ten nový zbaví. Ten pravý základní, fundamentální význam slov je nežádoucí a právě tak ten radikální, ke kořeni věci jdoucí. Podobně jako třeba islámští či kalvínští fundamentalisté mohli bychom být označeni za fundamentalisty či radikály etymologické, tedy za nebezpečné extrémisty.
Kde by převrácený význam protikladných pojmů nevyzněl přesvědčivě, házejí se do jednoho pytle, dělá se mezi nimi rovnítko:
KAPITALISMUS = DEMOKRACIE
NACISMUS = KOMUNISMUS
NEONACISTÉ = ANARCHISTÉ
ZLOČINCI, ŠKŮDCI = POŠKOZENÍ, OBČANÉ
To, že jde o klad a zápor, pravdu a lež se tím popírá, jsou-li kritériem peníze.
ŠPINAVÉ PENÍZE = ČISTÉ PENÍZE
A tak se význam pojmů mate, až je páté přes deváté, ve zmatku se dobře loví, kořistí a podvádí, různé čachry provádí.
Každý převrat není revolucí, natož sametovou. Tady to roku 1989 byla restaurace. Protože po převratech ti, co předtím šli pěšky, jsou teď na koni a cítí se být neporazitelnými matadory, slyšíme od nich mnoho vítězných zpěvů, jako třeba, že zvítězila demokracie nad totalitou.
Demokracie, přeloženo z řečtiny vláda lidu, zvítězila nad totalitou, což je všeobecná úplnost v tomto případě idejí rovnosti, svobody a bratrství a sociálních jistot. Ta je protikladem současné svobody podnikání, bohatnutí s absencí humanitních myšlenek a sociálního cítění, místo nichž zná jen ekonomické poučky o trhu, růstu a konzumu. Je to rovněž totalita, ale peněz, koryta, tunelu a bordelu. Takto je třeba navracet pojmům skutečný význam.
Dlouhodobé televizní a mediální proplachy mozků modrými pomejemi a jatečními splašky laciné holywoodské produkce vykonají své, takže jsme mohli v televizi slyšet herečku, která řekla o čemsi, že to bylo v dobách temného socialismu. Jistě chudák věří, že kapitalismus je světlou budoucností lidstva. Stejně jako si zase jakási zklamaná podnikatelka stěžovala, že ač tenkrát hned zpočátku začala s nadšením budovat kapitalismus, ale - atd.
Kapitalismus je jistě pro většinu herců a bavičů světlou záchranou z temnoty, ba pro celou naši kulturu; vždyť tehdy nebylo hvězdných celebrit a bulvárního zájmu o jejich skandály, aféry a sex. Srovnejme filmy a seriály, v nichž hráli v oněch temných letech šedesátých reálného socialismu, s těmi dnešními a uvidíme, že etická jalovost současného života, jehož hlavní náplní je zběsilá honička za penězi, skýtá pramálo námětů, jež by nebyly beznadějně fádní, prázdné a vulgární. Jeden kritický výrok o dnešních seriálech zněl, že to jsou průjmy (kritik to řekl jinak) na pokračování.
Mozek ani srdce nelze v žádném uměleckém díle nahradit plnou prkenicí. Ale pan Rejžek, mistr světa, co rozumí úplně všemu, by to řekl jinak.
A tak lituji a zároveň jsem rád, že se nedožiji, až přijde Idibus Martiis 2020.
Autor: FRANTIŠEK SKÁLA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |