Revoluci lidství!

   
   Závrať
   
Adamu Georgievovi

   Rozeklaný hadí čas
   hlava lžíce vzteku
   nestačí polykat
   jedu přes míru

   Jazyk
   hladí nás proti srsti
   jako básník
   jako trýzeň
   jako kat

   Světlo vidoucím i slepým
   Adame rodu básnického
   ne první ne poslední...
   Gorgono, kříži, dámo
   tys dohlédl až do stébel kostí
   zkameněl a přec
   nezůstal ke kopancům němý

   Ano
   jednou vzplanou pochodně
   tamtamy ohlásí příchod lidství
   Těch nespálených
   dosud křídel
   bezejmenných beztvarých mlčících
   Hoříš cizím plamenem
   aby pergamen lidských těl
   nemusel mlčící Bůh
   vyhlazením
   vyhladit
   


   Básník odpovídá na výzvu doby - básní, recenzent na výzvu básně - recenzí. A co když si básník s recenzentem vymění role? Básníků píšících kritiky je mnoho stejně jako kritiků píšících básně; je však možné napsat recenzi básní? Tedy básní, ne čímsi veršem vázaným - svázaným. Pokus o podobnou "recenzi" si můžete přečíst výše, ale nejsem si jist, zda někdo kromě básníka pochopí, že mu tento text pomůže orientovat se v recenzované sbírce. Inspirativní sbírce...
   Její autor se jmenuje Adam Georgiev (1980 v Praze) a svou knížku, shrnující básně z uplynulého desetiletí, nazval BÁSNÍK TRÝZEŇ KAT (Praha 2007, nakladatelství Petrklíč ve spolupráci s Lyrou Pragensis, doslov Milan Friedl). Juxtaponovaná substantiva v názvu prozrazují jeden z kompozičních principů Georgievovy lyriky, jímž je osamostatnění a tematická konfrontace významově exponovaných slov a obrazů. Básník váží slova na lékárnických vahách, žádný "proud obrazů", žádný čistě "intuitivní výkon", ale pečlivá, cizelérská, minuciózní práce se slovy, zkouška jejich významů a syntaktického pojiva, básnických přesahů. Přitom tato intelektuální práce, oplodněná intuicí a vůbec talentem, žádný dojem spekulativnosti nezanechává, také po sobě nezanechá dojem konstrukce, umělosti, prý příznakový pro poezii. Ožívá tu moderna s jejím symbolismem a novoromantismem, i cosi z expresionismu i existencialismu, ale žádný ten "-ismus" text neotevírá. Inspirace Vladimírem Holanem je také zřetelná, stejně jako duchovní atmosférou posthumánní (proč "postmoderní"?) doby, vztekem na konci i začátku milénia, opět jinak "svobodného". Volný verš s maximálním využitím přesahu, síly a váhy slova-znaku, s aktualizací větných vzorců, rozporný, dialektický, plný zlého tušení. Básník tu vystupuje jako charakter, Šalda by napsal "karakter", mravně celistvý, paradoxně i ve své rozpornosti, tvrdý i v kladení otázek. Ovšem nikoli mentor, zvracející na sebe a jiné, zlý udavač "konečných řešení" nebo šmírák, sdělující svá pozorování intimit získaných skrze klíčovou dírku.
   Symbol, ambivalentní a polyvalentní, ne doslovnost, ne emblematičnost, žádný polopatismus! Typickými motivy, resp. leitmotivy jsou tu např. kříž (a jemu blízké lomené tvary), kámen, Bůh ("Vždycky tady budu / řekl Bůh / Vždycky budu s tebou" čteme jako motto) nebo světlo (iluminující i spalující žár). Zvláště motiv kříže je všudypřítomný, jeho konturace záměrná a vetknutá do struktury i tematického prostoru básní. Nečekejme však farářské mentorování a hořekování jeremiád. Báseň je výzva, ne cosi k užití, spotřebě, naučení či náboženské propagandě, vždy špatné, neboť právě jen propagandě. Nevytýkejme mu víceznačnost, symboličnost, metaforické a motivické finesy, kvůli nimž jako by neříkal své jasné a skandující ano, ano! - ne, ne! Udělejte s básníkem rozhovor, nechte ho napsat článek nebo komentář, abyste znali jeho názory, báseň je čímsi podstatně vyšším a důležitějším. Ale nepopírejme, že báseň je také reakce na dobu, snad i dějiny, které nechají své osobnosti "vztyčit se navzdory", za trest je upálit, a potom je bezostyšně svatořečí - když důsledně vymiškovali jejich odkaz - ten se nikdy a nikomu do kupeckého krámu nehodí.
   Jen tu a tam vytryskne zcela zřetelný, čistý, hořce čistý tón, když básník žádá "revoluci lidství", když odmítá lhát, přetvařovat se, pitvořit se, posluhovat, jak kdosi žádá, když chce a hlavně umí "pohrdat"; jeho hlas je hrozivý, místy až výhružný: "Jen rozdávejte litery / rozdávejte lyry / sochy / křišťály / a sousoší // a pomlouvejte pomníky /.../ Jen kopejte / jen kopejte do kamene postavu / němou ke křivdám / /jednou vám zapálí všechny knihy světa /.../ Na hranici donesou / neboť ke svatořečení jiná cesta není".
   Sbírka Adama Georgieva jest výzva čtenáři ochotnému a kompetentnímu naslouchat, nechat se prostoupit smyslem a jeho děním, nebo nesouhlasit, vzpírat se slovům - i tak jejich kouzlu podléhat. Patří k tomu nejlepšímu, co dal uplynulý rok české literatuře - hned vedle knihy Ivany Blahutové Bílý kůň.

   Kniha vzbudila odezvu hned dvou recenzentů, tiskneme obě recenze.
   

   


Autor: ALEXEJ MIKULÁŠEK


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)