Jistě si myslíte, že srbští bohové nemají s Prahou nic společného... Také jsem si to myslel, než jsem se seznámil s Ljubivojem Jovanovicem, srbským umělcem.
Nejprve se patří jej představit a jak jinak, než pomocí vizitky, která bude znít trochu zvláštně:
"Narodil se první den panování znamení Ryb, podle nového kalendáře se psal rok 1950, v čase sveřeposti a zla, kdy Veles jako nejvyšší Bůh z trojice Triglava překonal nadvládu Morany a s veškerou silou s pomocí lásky, moudrosti, poezie i umění zvítězil".
Řečeno prostými slovy, narodil se 22. února 1950 v Severovu u Vranje - Arilu na jihu Srbska a díky štěstí se dostal na solidní cesty života, které mu usnadnily další pouť, jež jej přivedla až do Prahy. Zde prožil šest let na studiích (absolvoval AVU v r. 1978), které jeho talent povýšily na úroveň akademika malířského umění. Do r. 1987 se věnoval rovněž pedagogické činnosti, v letech 1996-2002 byl ředitelem Kulturního střediska v Arilu.
A teď přichází na řadu to hlavní. K vizitce patří také ukázky z jeho tvorby. Nejsou ledajaké či obvyklé. Hledím do tváří prastarých srbských, ale i praslovanských bohů. Hned se také ptám: Co vás přivedlo k této tvorbě?
Dostává se mi vysvětlení:
"Hledám kořeny našeho srbského rodu a podle poznaného a s pomocí fantazie přibližuji onen dávný svět. Vidím v tom potřebné poselství i výzvu dnešní naší době."
Svěřuje se ještě s něčím, čeho jsem se nenadál, ale co jsem v úvodu naznačil. Ljuba Jovanovic barvitě vypráví, jak ho při příchodu do Prahy uchvátil pohled na Hradčany a zvláště pak na chrámový monument, který mu připomněl boha Svatovita, jenž byl podle dávné mytologie prvním knížetem na zemi z rodu Velesa. Když se pak ocitl ve Stromovce, byl tak nadšený její krásou, že ji začal považovat za Svatý háj Svatovita a v jeho stínu se nejraději procházel a v duchu si maloval své představy pradávných srbských světců. S těmito vysněnými představami z pražské Stromovky alias Svatého háje Svatovita se vrátil do rodného kraje a již ho neopustily.
Tady je potřeba určitého vysvětlení, neboť se setkáváme s něčím, co v naší národní či křesťanské kultuře nemáme tak živé a co je naopak velice blízké a vlastní srbskému národnímu prostředí. Jedná se o výraznou stopu pravoslavné církve, která na rozdíl od katolické nelikvidovala až do nejhlubších kořenů všechno, co příchod a nástup křesťanství předcházelo a co bylo "pohanskému" lidu blízké. Naopak - mnohé z jeho kultovního života, přestože mělo jiný obsah i formy, pravoslavná církev citlivě posuzovala a hodnoty odpovídající novému božskému majestátu byly ponechány a staly se součástí lidové tradice.
Vracím se k umělci: Jak se dívá na tuto svoji inspiraci? Není příliš vzdálená dnešní moderní době?
Jeho odpověď zní jednoznačně:
"Moje hledání a udržování kontaktu s kořeny našeho srbského rodu má určitě smysl. Zde je zdroj síly, národního povědomí, nadějí pro budoucnost..."
Přirovnává ji k mostu, který spojuje dávnou minulost se současností.
A jak se na tuto tvorbu divá kritik Hadji Dragan Todorovic:
"Svět Ljubivoje Jovanovice je v souladu se základní mytologickou funkcí, který nezná neřešitelné střety a nepřátelství... Protiklady se zde jeví jako symboly boje a pozemské pohody, které se doplňují a prolínají, smrt a život jsou nerozlučně spojeny, představují jeden přirozený koloběh života... Umělec se svou prací stává důsledným zastáncem vlastních mýtických představ a prostorů, které jsou hluboko vsazeny jak do sakrálních, tak i reálně existujících hodnot provázejících jednotlivce i Srbsko a jeho strastiplný osud. Jeho dílo představuje a přibližuje atmosféru dávných světů a věků. Vyjadřuje současně vlastní národní identitu, která nás odlišuje a také sbližuje s jinými národy."
Na závěr dejme ještě jednou slovo pražskému žákovi:
"Prostřednictvím těchto obrazů se obracím k nejširší veřejnosti. Lidé moji, poznávejte svůj rod, buďte lidmi a usilujte, aby srbský národ byl zachován".
Teď zbývá už jen doplnit již uvedenou vizitku: Srbský akademický malíř Ljubivoje Jovanovic představil veřejnosti své práce na 35 samostatných a na 25 kolektivních výstavách. K oceňovaným souborům obrazů patří například Ulice, Olivy, Doba soumraku... Na zatím poslední výstavě představil soubor maleb Srbští (staroslovanští) bohové - 27 olejomaleb a temper.
Autor: JAN HROBAŘ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |