Samizdat je mezní forma publikování, unikající všem mimoliterárním omezením (zvláště cenzuře a vlastním finančním nákladům). Cena za tuto svobodu je obrovská, ale dobrý text (a samizdat nemá jiná kritéria než "oficiální" publikace) jde z ruky do ruky a jeho ohlas může být větší než ohlas malonákladové knihy s ISBN. Z našeho bohatého archivu dnes dáme přednost svazečkům Zbyňka Kuchyňky, člena Unie českých spisovatelů, jehož aforistická, anekdotická, parodicko-mystifikační a epigramatická tvorba vychází "knižně" téměř výlučně ve vlastních samizdatových "edicích". Některé texty jsou čtenářům Obrysu-Kmene známy kupř. i ze čtvrtletníku Lípa, vydávaného Výborem národní kultury (dodejme, že Z. Kuchyňka je členem jeho redakční rady).
Máme před sebou čtyři samizdatové knížtičky, vytištěné pravděpodobně na domácí tiskárně; půjde zřejmě o zlomek novější produkce. Hned na úvod je třeba uvést, že patří nesporně k tomu lepšímu, co (mně dostupný) samizdat v těchto žánrových formách přináší. Jde o sbírky, jejichž někdy perziflážní, jindy burleskní nebo karnevalový, vždy však racionální ráz vystihují už názvy: Bzdiny zoufalé psýchy. Pozvolné výrony dušené duše ("Nezávislé nakladatelství Uvolněné větry s. r. o., Edice Bez humoru do úmoru, Praha 2006"), Brepty nazdařbůh. Co člověka napadne, když se kolem řádně rozhlédne ("Nakladatelství TRIEDR, Edice Pohledů vůkol a Čum sem, čum tam, Vrchní Počernice 2007"), Euforie z neúspěchů aneb Pád do výšky. Zpytování bizarní duševní konstelace pravicového politika ("Vydavatelství Svět naruby, s. r. o., Edice Mimikry politiky, Trhové Svině 2007") a Škytavka ustarané mysli. Nezadržitelné výrony zpětných proudů z nestrávených myšlenek našich politiků ("Nezávislé nakladatelství Říha, Krk a spol. s r. o., Edice Humoru brána otevřená, Praha 2007). Jejich deklarovaný náklad se pohybuje kolem deseti (!) výtisků.
Kuchyňka píše politickou satiru, aktuální, jízlivou, peprnou, a přece (nebo proto?) nejednou atraktivní nebo alespoň souměřitelnou se soudobou politickou satirou televizní... Nikdo vás přitom nechce "donutit" k smíchu, "ubavit" k smrti, nebo se posmívat tomu, co všechno nevíte či neznáte.
Někdy těží z homonymie nebo polysémie slov (třída společenská - třída školní, baraba/tunelář - tunelář, platit - /za/platit, dvě tváře - dvě ceny, zdravit - uzdravit). Jindy se pohybuje v prostoru frazeologismů, hesel, názvů, přísloví, okřídlených slov a jiných ustálených forem a ty aktualizuje ("Nemocnice na pokraji zkázy. Růžová zahrada v ordinaci") nebo neologizuje: "Označení poli-tik-ťak znamená, že politik se podobá kyvadlu, jednou je vlevo, podruhé vpravo, ale to mu nevadí, hlavně, že mu to sype". Mnohdy se setkáváme s úvahou podloženou paradoxem, aforistickou konfrontací. Povšimněme si např. takové libůstky: "Soudce je státní zaměstnanec, jenž se přísně drží zákonů, které si vykládá po svém."
Z některých point mrazí: "Když se podíváte z ochozu balkonu do senátu, zpozorujete tam politiky, členy správních rad, publicisty, konzultanty, akcionáře, předsedy a členy různých senátních komisí atd. Ale ať se díváte kamkoli, nevidíte tam lidi."
Hloupému aktivismu konečného řešení komunistické otázky se vysmívá analogickými hesly: "Zabij důchodce - ušetříš na daních!" "Zabij lidovce - potěšíš muslimy!" nebo "Spáchám sebevraždu - ulevím lidstvu!"
Některé aforismy jsou pak rytmizované a rýmované ("Vstoupili jsme do NATO a obojek dostali za to. / Ta Evropská unie - Čechům krve upije") a mají ráz popěvku nebo hesla. Kuchyňka se spoléhá na zdravý, kritický rozum, který jej nutí ptát se, zda "právo na práci a výdělek za ni, na důstojný lidský život, na bezpečný pobyt a pohyb v naší zemi" nejsou základní lidská práva, nebo konstatovat paradox, že naši prapředci bojovali za všeobecné volební právo, aby jejich pra-pra-pravnuci považovali "za obtíž jít k volebním urnám".
O racionalitě Kuchyňkových sentencí a úvah pak svědčí tato: "Homo politicus je také homo consumens. Má ale zvláštnost: je sám o sobě zbožím. Lze jej koupit, vystavit, vychválit, prodat na splátky, uložit do skladu, exportovat /.../"
Pravdivá slova...
Autor: ALEXEJ MIKULÁŠEK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |