Klíče k městu

   Klíče k městu
   
(úvod ke sbírce Písecká domovní znamení)
   
Někdo má to štěstí, že vyrůstá v Písku. Například Karel Sýs. Písek totiž není jedno z českých měst, Písek je exotické město, které sem zabloudilo odněkud od Středozemního moře. Je to město Stříbrného větru a Měsíce nad řekou, město, jehož génia loci utvářeli básníci: Písek měl nejen svého barda Fráňu Šrámka, ale i svého veršujícího uzenáře Josefa Václava Jabulku.
   My, kteří máme tu smůlu, že jsme odjinud, můžeme Písečanům závidět nejen nejstarší český most, který statečně odolává povodním i zubu času, ale i kamenné stádo starých domů ozdobených domovním znamením. Ach ty svatá zvědavosti, jaké příběhy se asi odehrály v domě U slona, U netopýra, U sádrové dámy nebo U zlaté trubky? A jaká tajemství skrývá dům U dvou růžiček, U mouřenína anebo U dvou tisíc?
   Jaký div, že Písek nikdy neměl nouzi o své básníky. Po Šrámkovi přišel Karel Sýs. Sýs miluje tři P - Paříž, Prahu a Písek - ale Písku je nejvěrnější, neboť je městem jeho dětství a mládí a také městem jeho básnického probuzení. Písek je vlajkovou lodí jeho poezie, zakotvenou na zlatonosné Otavě a připravenou k vyplutí za dobrodružstvím. Karel Sýs dobře zná historii svého města a o píseckých domovních znameních by mohl spatra proslovit vlastivědnou přednášku. Je však především básník obdařený bujnou fantazií, lovec metafor, cestovatel na stroji času. Domovní znamení mu nejsou úctyhodnými pamětihodnostmi, nýbrž klíči, jimiž se odemyká duše města. Musíte ovšem umět rozluštit tajemství vtesané do kamene, musíte umět zaslechnout ozvěnu dávných příběhů, musíte vědět, kdy v parku tlučou slavíci a v kterých oknech s kvítkovanými záclonkami přebývají zdejší múzy. A to Sýs ví a umí naprosto suverénně.
   Když se začtete do Píseckých domovních znamení, poznáte trochu jiné město, než jaké vám nabízí turistický průvodce. Objevíte Písek Karla Sýse a budete mu za tu básnickou exkurzi vděční, stejně jako já.
   JIŘÍ ŽÁČEK

   Kamenná zoologická zahrada
   
(doslov)
   
V Písku jsem se nenarodil, ale žil jsem v něm od šesti let, hustě popsán východočeským Kostelcem nad Orlicí. Cítil jsem se v Písku nešťastný a hledal jsem styčné body, které by mne vrátily do přetržené minulosti. Na břehu Otavy u městského ostrova stál osamělý stožár elektrického vedení se strženými dráty. Odnikud nikam. V hodinách tělocviku nám sloužil za start a cíl přespolního běhu. Rozpomněl jsem se na sloup v kosteleckých lukách, sloup s podobným osudem, a město se mi přiblížilo.
   Fráňa Šrámek v doslovu ke Stříbrnému větru bránil čtenářům, kteří chtěli porovnávat Písek skutečný a Písek románový: "Všeho s mírou, pánové, neukazujte mi na nikoho a na nic prstem, neběhá se po týchž nohách ulicí a v knize."
   V této knížce se naopak prstem ukazuje a mezera mezi realitou a básní se smrštila na minimum.
   Mám rád reálie v próze i v poezii, mám rád, když hrdina románu i hrdina lyrické básně žije na přesně označené adrese, v ulici se jménem a v domě s číslem... I tak zbude pro autorovu i čtenářovu fantazii místa dost.
   Proto miluji domovní znamení.
   Miluji znamení exotická - lva, slona a loď v ulicích suchozemského města v mírném pásmu, ležícího na 49=18?21?? severní šířky a 31=48?41?? východní délky od ostrova Ferra ve výšce 365 metrů.
   V šesté třídě jsme přenášeli klokana z horního gymnázia do dolní devítiletky na Alšově náměstí. Vycpaný antipod, poprvé a naposledy v drsném klimatu, zíral skleněnýma očima do výkladu optiky.
   Písecká domovní znamení nakreslil František Doubek. Nesešli jsem se nad knihou poprvé, v roce 1969 ilustroval moji první sbírku Newton za neúrody jablek. Poznali jsem se ve věku, kdy se uzavírají nejpevnější přátelství.
   Zvykl jsem si psát básně bez plánu. Ale teď - a za to vděčím Františkovi - jsem se naučil psát na zakázku. Napočítali jsme skoro padesát znamení a na každé se musela dostat báseň, jinak by se projekt zhroutil.
   Nejdříve přišla na řadu znamení důvěrně známá. Do domu U slona jsem chodíval pro abc, paní trafikantka mi ho schovávala, věřila, že jsem příbuzný oblíbeného primáře Süsse. Nevyváděl jsem ji z omylu a slon mi odpouštěl, ale kůže se mu pohoršeně krabatila.
   Pak přišla chvíle znamení, kterých si všimneme, teprve když zakloníme hlavu. Kupodivu nevzhlížíme nad sebe tak často, jak by výšky zasluhovaly.
   Tak jsem spatřil nad vchodem do OÚNZ, bývalé občanské záložny, kam jsem nechodil s vkladní knížkou, nýbrž s angínou, orla zatínajícího spáry do parapetu v prvním patře, teprve v sedmatřiceti letech.
   Práce nad knihou přerostla v dobrodružství paměti a všímavosti.
   Majitel domu U dvou růžiček otloukl fasádu, bál se, že se ocitne v knize a bude ho okukovat památková péče.
   Písečané si ukazují prstem.
   Písecká domovní znamení jsou však především knihou básní a knihou kreseb. Realita s poezií si nepřekážejí, ale ani kniha s tak regionálním jménem není bedekr.
   Výtvarná podoba si řekla o podobu básnickou, o čtyřverší. Někdo věří, že čím je báseň delší, tím je obsažnější. "Čtyřverším Pegasa moc nepotrápíte," varoval jistý kritik. Rozhodně odmítám trápit zvířata, a tedy i Pegasy.
   Co mi dal Písek? To, doufám, vyznám v knize, kterou právě dopisuji na stroji. Bude to román - vzpomínka, román - paměť, román - utkvělá představa.
   Kdysi jsem strašně toužil odjet z tohoto města. Vracel jsem se vkleče a nic jsem nenacházel na svém místě. O ztrátách a nálezech jsem napsal čtyřverší U zlaté trubky. Dům s tímto znamením trčí, osekán demolicemi, v Gregorově ulici pod číslem 125/8:
   Troubil postilión a koníci běželi k nivám
   polapen rodinnou péčí toužíš jinam
   Ach žít znovu na boží účet nesít a nežnout
   chráněn maminčinou pastí teplou a něžnou
   
K. S.


   KAREL SÝS
   U zelených mládenců
   
Sedmkrát jsem byl nevěrný
   sedmkrát pytlačila v cizím vřesu
   sedmkrát jsme se rozešli...
   Zůstal jsem věrný lesu
   

   U monogramu
   
Řeknu-li á musím říci bé
   hlavně nezapomenout babičku
   Učila mě před 1. B
   zavázat boty na kličku

   Babyka býti bydlet byt
   vyňatých slov se nedovtípíš
   Odtud mi vyběhly naproti
   Rychlé šípy

   V tomhle domě jsem nebydlel
   mizí bývalá slova
   Nahoře Bydžov Přibyslav
   a dole - Přístav volá!
   

   U dvou panenek
   
Když jsem já šel tou Putimskou branou
   skolily mě dvě panenky jednou ranou
   Proč panenky proč na mě tak zhurta jdete?
   Takhle ani jedna moje nebudete!
   

   U svatého Floriána
   
Dneska má panenko dnes mi shořel svět
   chci tě ještě jednou uvidět
   Uhas má panenko uhas srdce mé
   či se až ve věčném chladu sejdeme?

   
U čtyř švadlenek
   
Švadlenky celého světa
   nesvedou rozpárat steh
   kterým jsem navždy zašit
   v těch ohmataných zdech

   Daleké kraje křičí
   Rozleť se! Všeho nech!
   Nesvedu rozvázat uzel
   tam vzadu na křídlech

   
U Kodla
   
Ob týden peru vzpomínky
   na zrezlé valše
   souhvězdí zapadlá v paměti
   Mikoláše Alše

   
U bílé růže
   
Zde by měly kvést růže
   básník sem složil hlavu
   Připoutejte se a nekuřte
   teď hučí motory jeho splavu
   

   U koulí
   
Kdysi hvízdaly tu koule Švédů
   a stříbrný vítr vískal vlasy septimánek
   Dnes se básníku už nebojuje kamením
   a tvé prsty nerozčešou ani vánek

   
U zeleného hada
   
Marně vzpomíná si na lesk ztraceného ráje
   a v tlamě drží scvrklou křížalu
   Ale Evy každým rokem dorůstají
   Kdo jim tedy poví že jsou nahé?

   
U dvou pávů
   
Jen hrdost zůstává - pýcha se vypaří
   a než bys řek?
   pyšnou princeznu si vezme zahradník
   zbude ti paví skřek
   

   U Jeřábků
   
Za zdí s jeřábky
   plete ti paní Jeřábková první svetr na míru

   Je podzim - její prsty stydnou
   a svetr začíná hřát
   

   U rozverného chlapečka
   
Na zdi se prochází chlapeček
   bez holčičího doprovodu
   Žít v Bruselu obklíčen Japonkami
   čural by zlatou vodu

   
U zlatého ořechu
   
Chceš aby dřevem voněl svět?
   Máš chuť u vína posedět?
   Toužíš zvát dívky do postele
   a vést si prkenně a skvěle?
   Hodláš se vrátit s kostmi z hor?
   S důvěrou obrať se na Hikor!
   





Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)