Sjíždění k nástupištím a vyjíždění od nástupišť po pohyblivých schodech v pražském metru nabízí cestujícím možnost ověřit si nápaditost a vkus současné reklamy. Ta se na nás obrací nejen svou kvalitou či nekvalitou výtvarnou, ale i jazykem, v našem případě tu a tam i češtinou. Udivující věta »Vyzrajte na bolesti zad a na lepší kondici« (s pomocí čeho, to cestující, omráčen její logickou vynalézavostí, už nestačí zjistit) ho přemůže a teprve dole či nahoře začne hloubat nad tím, jsou-li »bolesti zad« a »lepší kondice« onemocnění jednoho a téhož druhu, nebo zdali výraz »vyzrát na něco či na někoho« je opravdu to, co o něm tvrdí Slovník jazyka českého, totiž chytře nebo lstivě někoho, něco přelstít nebo obelstít, a vrátí se, aby se dozvěděl název medikamentu či instituce, která tento zázrak dokáže. A třeba se zaraduje, že čeština v éře totální komunikace rovných s rovnými konečně překonala to, na čem si v smutné a pochybné éře péče o svou kvalitu a srozumitelnost zakládala a vešla do prostor, kde může nabízet pomoc i aktivitám, které si její pomoc vyžadují stejně naléhavě jako reklama. Třeba politice.
Pak by totiž dejme tomu p. Kalousek, ministr financí, mohl tvrdit bez obav, že Evropská unie se nechová jak se patří vůči některým členským státům, když v nynější krizi garantuje vklady do sta tisíc euro a přitom nevysvětlit, proč stát, který v tomto ohledu zastupuje, neudělá totéž, když přece v něm žádné nebezpečí penězům, bankám a tedy ani kapitalismu nehrozí.
Bolesti v zádech a kondice jsou totéž i pro p. Kalouska. Nebo se bojí, že by se kapitalismus rozhněval a opustil nás?
Autor: ZDENĚK FRÝBORT
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |